RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 1 ( 04-08 JANUARI 2010 )
Tarikh : 04.01. 2010
Hari : Isnin.
Kelas : 5K6, 5K5
Masa : ( 2 Masa- 9.40-10.50, 10.50-12.05 )
Tajuk : Rumusan Karangan- Kebaikan dan Keburukan telefon bimbit.
( Menulis pengenalan, isi dan kesimpulan rumusan )
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Menulis sebuah rumusan yang baik dan menarik dan dapat menyiapkan kerja dalam
tempoh dua waktu yang diberikan.
Fokus Utama : 4.2 Aras 2 ( ii )
Fokus Sampingan : 8.4 Aras 2 ( iii )
Aktiviti : 1) Mengedar buku latihan kerja- Bacaan akaliah dan guru menerangkan
teknik-teknik membuat rumusan. Pembahagian kumpulan.
2) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai- latihan bertulis.
Sistem bahasa : Penjodoh bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur sejarah.
Nilai : Pandai menghargai.
KBT : Membanding bezakan.
BBB : Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
Refleksi : 40% pelajar siap. Latihan kerja rumah bagi yang belum siap.
Tarikh :04.01.2010
Hari : Isnin.
Kelas : 4K5
0RIENTASI TINGKATAN 4.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 1 (04- 08 JANUARI 2010 )
Tarikh : 05.01. 2010
Hari : Selasa.
Kelas : 5 K5, 5K6
Masa : 2 Masa , ( 7.05-8.15 ), ( 9.45- 10.55 )
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Membetulkan 10-15 ayat yang salah dari aspek imbuhan dan kesalahan struktur bahasa.
b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Fokus Utama : 4.3 Aras 2 (iii)
Fokus Sampingan : 7.1 Aras 2 ( i)
Aktiviti : a) Guru mengedarkan latihan kepada pelajar-pelajar dan memberi contoh-contoh yang
sesuai sebagai panduan.
b) Perbincangan dengan pelajar-pelajar dan latihan bertulis.
Sistem Bahasa : Simpulan bahasa (2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Subjek Sains
Nilai : Menjaga Kesihatan tubuh badan.
KBT : Mencintai alam Flora dan Fauna.
BBB : Kertas cetak, pembaris, papan tulis.
Refleksi : Beberapa pelajar belum siap( kira-kira 15 orang ) -Kerja rumah.
Tarikh : 05.01. 2010
Hari : Selasa
Kelas : 4K4
Masa :10.50-12.05 ( 2 Masa )
Tajuk : Pengetahuan Tatabahasa-Memperbaiki kesalahan ayat. ( Struktur ayat )
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Membetulkan 10-15 ayat yang salah dari aspek imbuhan dan kesalahan struktur bahasa.
b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Fokus Utama : 4.3 Aras 2 (iii)
Fokus Sampingan : 7.1 Aras 2 ( i)
Aktiviti : a) Guru mengedarkan latihan kepada pelajar-pelajar dan memberi contoh-contoh yang
sesuai sebagai panduan.
b) Perbincangan dengan pelajar-pelajar dan latihan bertulis.
Sistem Bahasa : Simpulan bahasa (2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Subjek Sains
Nilai : Menjaga Kesihatan tubuh badan.
KBT : Mencintai alam Flora dan Fauna.
BBB : Kertas cetak, pembaris, papan tulis.
Refleksi : Beberapa pelajar belum siap( kira-kira 15 orang ) -Kerja rumah.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 1 ( 04-08.2010 2009 )
Tarikh : 06.01.2010
Hari : Rabu.
Kelas : 5K6
Masa : 2 Waktu ( 7.05-8.15 )
Tajuk : Pengetahuan Tatabahasa-Memperbaiki kesalahan ayat. ( Struktur ayat )
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Membetulkan 10-15 ayat yang salah dari aspek imbuhan dan kesalahan struktur bahasa.
b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Fokus Utama : 4.3 Aras 2 (iii)
Fokus Sampingan : 7.1 Aras 2 ( i)
Aktiviti : a) Guru mengedarkan latihan kepada pelajar-pelajar dan memberi contoh-contoh yang
sesuai sebagai panduan.
b) Perbincangan dengan pelajar-pelajar dan latihan bertulis.
Sistem Bahasa : Simpulan bahasa (2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Subjek Sains
Nilai : Menjaga Kesihatan tubuh badan.
KBT : Mencintai alam Flora dan Fauna.
BBB : Kertas cetak, pembaris, papan tulis.
Refleksi : Beberapa pelajar belum siap( kira-kira 15 orang ) -Kerja rumah.
____________________________________________________________________________________________
.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 1 ( 04-08. JANUARI 2010 )
Tarikh : 07.01.2010
Hari : Khamis.
Kelas : 4K4, 4K5
Masa : 2 Waktu. ( 7.05-8.15 ), (9.45-10.50 )
Tajuk : Pengetahuan Tatabahasa-Memperbaiki kesalahan ayat.
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Membetulkan 6-9 ayat yang salah dari aspek ejaan dan imbuhan.
b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Fokus Utama : 4.4 Aras 3 (iii)
Fokus Sampingan : 7.1 Aras 2 ( iii)
Aktiviti : a) Penerangan secara kelas oleh guru dengan memberi contoh-contoh yang sesuai.
b) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil di bimbing oleh guru.
Sistem Bahasa : Tanda baca ( 2-4 contoh )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan Moral.
Nilai : Pandai menjaga nama baik keluarga.
KBT : Membuat pilihan terbaik.
BBB : Buku kerja, kamus, papan tulis.
Refleksi : Ramai pelajar belum siap. Kerja rumah.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 1 ( 04-08 JANUARI 2010 )
Tarikh : 08.01. 2010
Hari : Jumaat.
Kelas : 5K5
Masa : 2 Waktu ( 9.45-10.10 ) .
Tajuk : Karangan –Surat Tidak Rasmi. Menceritakan tentang banjir yang melanda tempat anda,
baru-baru ini.
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:
a) Menulis pengenalan dan kesimpulan yang menarik.
b) Menulis perkara di atas dengan baik.
Fokus Utama : 7.1 Aras 3 (ii)
Fokus Sampingan : 3.5 Aras 2 (ii).
Aktiviti : a) Penerangan oleh guru secara kelas tentang karangan tersebut.
b) Menulis pengenalan dan kesimpulan yang baik.
Sistem Bahasa : Peribahasa Melayu. (2-4 contoh )
Pengisian Kurikulum: Ilmu : Unsur Sejarah.
Nilai : Sikap bersabar dan bertimbangrasa.
KBT : Kajian Masa Depan.
BBB : Buku Rujukan, pembaris , kamus.
Refleksi : 5K5- Majoriti pelajar belum siap. Kerja rumah.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 1 ( 04-08 JANUARI 2010 )
Tarikh : 08.01. 2010
Hari : Jumaat
Kelas : 4K5, 4K4
Masa : 2 Waktu. ( 8.15-9.25 ), ( 10.30-11.30 )
Tajuk : Pengetahuan Tatabahasa-Memperbaiki kesalahan ayat.
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Membetulkan 6-9 ayat yang salah dari aspek ejaan dan imbuhan.
b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Fokus Utama : 4.4 Aras 3 (iii)
Fokus Sampingan : 7.1 Aras 2 ( iii)
Aktiviti : a) Penerangan secara kelas oleh guru dengan memberi contoh-contoh yang sesuai.
b) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil di bimbing oleh guru.
Sistem Bahasa : Tanda baca ( 2-4 contoh )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan Moral.
Nilai : Pandai menjaga nama baik keluarga.
KBT : Membuat pilihan terbaik.
BBB : Buku kerja, kamus, papan tulis.
Refleksi : Ramai pelajar belum siap. Kerja rumah.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 11-15 JANUARI 2010 )
Tarikh : 11.01. 2010
Hari : Isnin.
Kelas : 5K6, 5K5
Masa : 2 Waktu (9.45-10.50 ), ( 10.50-12.05 )
Tajuk : Karangan berpandu(Ilustrasi Peta )- Faktor belia memilih kerja di bandar.
Objektif : Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat:
a) Dapat menulis pengenalan dan kesimpulan yang menarik dalam lingkungan 50-100
patah perkataan dan seterusnya dapat menyiapkkannya.
Fokus Utama : 4.2 Aras 2 ( ii)
Fokus Sampingan : 8.3 Aras 1 (iii)
Aktiviti : a) Guru menerangkan tentang daya tarikan belia bekerja di bandar.
b) Aktiviti perbincangan-2 orang, mencari idea dan menghasilkan sebuah karangan yang
menarik.
Sistem Bahasa : Kata ganda ( 4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Geografi
Nilai : Migrasi ke bandar.
KBT : Dapat membanding bezakan.
BBB : Kertas fotostat, Kamus, papan tulis.
Refleksi : Hanya 55 % pelajar siap.
Tarikh : 11.01. 2010
Hari : Isnin.
Kelas : 4k5
Masa : 2 Waktu ( 7.05-8.15 )
Tajuk : Karangan berpandu (Ilustrasi Peta )- Faktor belia memilih kerja di bandar.
Pengenalan kepada karangan berpandu.
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Menyatakan 2-4 sebab belia memilih kerja di Bandar.
b) Menulis pengenalan yang baik.
Fokus Utama : 7.1 Aras 2 ( ii)
Fokus Sampingan : 3.6 Aras 1 ( iii)
Aktiviti : a) Guru memberi penerangan secara kelas dan bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
b) latihan menulis pengenalan yang baik.
Sistem Bahasa : Peribahasa Melayu . (2-4 contoh )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Geografi.
Nilai : Migrasi ke Bandar.
KBT : Kajian masa depan.
BBB : Buku rujukan, pembaris, papan tulis.
Refleksi :Lebih separuh pelajar siap.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2( 11-15 JANUARI 2010 )
Tarikh : 12.01. 2010
Hari :Selasa
Kelas : 5K5,5K6
Masa : 2 Waktu ( 7.05-8.15 ), ( 9.45-10.50 )
Tajuk : Komsas: Pantun 6 Kerat. ( Antologi Kerusi )
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Menyatakan tema dan persoalan yang terdapat dalam pantun tersebut.
b) Menulis nota yang lengkap tentang pantun itu.
Fokus Utama : 4.2 Aras 2 (iii).
Fokus Sampingan : 7.4 Aras 2 (i)
Aktiviti : a) Dengan contoh-contoh yang sesuai guru memberi penerangan secara kelas. Bersoaljawab
dengan pelajar-pelajar.
b) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.
Sistem Bahasa : Sebutan dan intonasi.
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Sejarah.
Nilai : Mencintai Kampung halaman.
KBT : Dapat membanding-bezakan.
BBB : Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
Refleksi : 70 % pelajar dapat faham topik ini.
Tarikh : 12.01. 2010
Hari : Selasa.
Kelas : 4K4
Masa : 2 Waktu .( 10.50-12.05 )
Tajuk : Komsas: Pantun 4 Kerat- Antologi Harga Remaja.
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Menyatakan 2 persoalan yang terdapat dalam pantun tersebut.
b) Dapat mencari jawapan soalan kefahaman.
Fokus Utama : 4.2 Aras 2 ( iii)
Fokus Sampingan : 8.3 Aras 2 ( iii)
Aktiviti : a) Guru memberi penerangan secara kelas-Berbincang dengan
Pelajar-pelajar dan bersoaljawab .
b) Latihan bertulis sambil dibimbing oleh guru.
Sistem Bahasa : Peribahasa (2-4 contoh )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Sejarah.
Nilai : Mencintai Kampung halaman.
KBT : Belajar cara belajar.
BBB : Suratkhabar, papan tulis, pembaris.
Refleksi : lebih 60% pelajar boleh siap latihan.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 11-15 JANUARI 2010 )
Tarikh : 13.01.2010
Hari : Rabu.
Kelas : 5K6
Masa : 2 Waktu. ( 10.55-11.30 ), ( 12.05-12.40 )
Tajuk : Pengetahuan Tatabahasa- Memisahkan ayat menjadi 3. ( Ayat lengkap )
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:
a) Membuat 3-5 latihan berkenaan dengan memisahkan ayat.
b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang di tetapkan.
Fokus Utama : 2.5 Aras 2 ( ii)
Fokus Sampingan : 10.2 Aras 2 (iii)
Aktiviti : a) Guru memberi penerangan secara kelas dan memberi contoh-contoh yang sesuai.
b) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar. Membuat latihan bertulis sambil dibimbing
oleh guru.
Sistem Bahasa : Peribahasa Melayu ( 2-4 contoh ).
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Sains.
Nilai : Menjaga kebersihan persekitaran.
KBT : Membanding bezakan.
BBB : Buku Ulasan, kamus, pembaris.
Refleksi : 65 % pelajar dapat siap latihan. Yang lain kerja rumah.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 11-15 JANUARI 2010 )
Tarikh : 14.01. 2010.
Hari : Khamis.
Kelas : 4K4, 4K5
Masa : 2 Waktu ( 8.15-9.25 ), ( 9.40-10.50 )
Tajuk : Karangan Berpandu- Kebaikan & Keburukan Televisyen.
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Menulis karangan berpandu dengan baik dan menarik.
b) Cuba menyiapkannnya dalam masa yang di tetapkan.
Fokus Utama : 2.1 Aras 2 (iii)
Fokus Sampingan : 7.5 Aras 3 (i)
Aktiviti :a) Penerangan oleh guru secara kelas dengan contoh-contoh yang sesuai.
b) Pelajar-pelajar membuat karangan sambil di bimbing oleh guru.
Sistem Bahasa : Kata Ganda. ( 4- 6 contoh )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur sastera.
Nilai : Pandai menjaga diri.
KBT : Belajar cara belajar.
BBB : Buku teks, Kertas fotostat, papan tulis.
Refleksi : Hampir 55 % pelajar dapat siap.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 11-15 JANUARI 2010 )
Tarikh : 15.01. 2010
Hari : Jumaat.
Kelas : 5K5
Masa : 2 Waktu. (9.40-10.10
Tajuk : Pengetahuan Tatabahasa- Memisahkan ayat menjadi 3. ( Ayat lengkap )
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:
a) Membuat 3-5 latihan berkenaan dengan memisahkan ayat.
b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang di tetapkan.
Fokus Utama : 2.5 Aras 2 ( ii)
Fokus Sampingan : 10.2 Aras 2 (iii)
Aktiviti : a) Guru memberi penerangan secara kelas dan memberi contoh-contoh yang sesuai.
b) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar. Membuat latihan bertulis sambil dibimbing
oleh guru.
Sistem Bahasa : Peribahasa Melayu ( 2-4 contoh ).
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Sains.
Nilai : Menjaga kebersihan persekitaran.
KBT : Membanding bezakan.
BBB : Buku Ulasan, kamus, pembaris.
Refleksi : 65 % pelajar dapat siap latihan. Yang lain kerja rumah.
____________________________________________________________________________________________
Tarikh :15.01. 2010
Hari : Jumaat
Kelas : 4K5, 4K4
Masa : 2 Waktu ( 8.15-9.25 ), ( 9.40-10.50 )
Tajuk : Karangan Berpandu- Kebaikan & Keburukan Televisyen.
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Menulis karangan berpandu dengan baik dan menarik.
b) Cuba menyiapkannnya dalam masa yang di tetapkan.
Fokus Utama : 2.1 Aras 2 (iii)
Fokus Sampingan : 7.5 Aras 3 (i)
Aktiviti :a) Penerangan oleh guru secara kelas dengan contoh-contoh yang sesuai.
b) Pelajar-pelajar membuat karangan sambil di bimbing oleh guru.
Sistem Bahasa : Kata Ganda. ( 4- 6 contoh )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur sastera.
Nilai : Pandai menjaga diri.
KBT : Belajar cara belajar.
BBB : Buku teks, Kertas fotostat, papan tulis.
Refleksi : Hampir 55 % pelajar dapat siap
No comments:
Post a Comment