Tuesday, January 19, 2010

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2010.


RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 1 ( 04-08 JANUARI 2010 )


 

Tarikh        : 04.01. 2010

Hari        : Isnin.

Kelas        : 5K6, 5K5

Masa        : ( 2 Masa- 9.40-10.50, 10.50-12.05 )

Tajuk        : Rumusan Karangan- Kebaikan dan Keburukan telefon bimbit.

( Menulis pengenalan, isi dan kesimpulan rumusan )

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat

a) Menulis sebuah rumusan yang baik dan menarik dan dapat menyiapkan kerja dalam

tempoh dua waktu yang diberikan.

Fokus Utama        : 4.2 Aras 2 ( ii )

Fokus Sampingan    : 8.4 Aras 2 ( iii )


 

Aktiviti    : 1) Mengedar buku latihan kerja- Bacaan akaliah dan guru menerangkan

teknik-teknik membuat rumusan. Pembahagian kumpulan.

2) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai- latihan bertulis.

Sistem bahasa    : Penjodoh bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur sejarah.

Nilai        : Pandai menghargai.

KBT        : Membanding bezakan.

BBB        : Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi     : 40% pelajar siap. Latihan kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 

Tarikh        :04.01.2010

Hari        : Isnin.

Kelas        : 4K5


 


 


 


 


 


 


 


 

0RIENTASI TINGKATAN 4.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 1 (04- 08 JANUARI 2010 )


 

Tarikh        : 05.01. 2010

Hari        : Selasa.

Kelas        : 5 K5, 5K6

Masa        : 2 Masa , ( 7.05-8.15 ), ( 9.45- 10.55 )

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

         a) Membetulkan 10-15 ayat yang salah dari aspek imbuhan dan kesalahan struktur bahasa.

         b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama        : 4.3 Aras 2 (iii)

Fokus Sampingan    : 7.1 Aras 2 ( i)


 

Aktiviti    : a) Guru mengedarkan latihan kepada pelajar-pelajar dan memberi contoh-contoh yang

sesuai sebagai panduan.

b) Perbincangan dengan pelajar-pelajar dan latihan bertulis.

Sistem Bahasa    : Simpulan bahasa (2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Subjek Sains

Nilai        : Menjaga Kesihatan tubuh badan.

KBT        : Mencintai alam Flora dan Fauna.

BBB        : Kertas cetak, pembaris, papan tulis.

Refleksi    : Beberapa pelajar belum siap( kira-kira 15 orang ) -Kerja rumah.


 


 


 

Tarikh : 05.01. 2010

Hari : Selasa

Kelas        : 4K4

Masa        :10.50-12.05 ( 2 Masa )

Tajuk        : Pengetahuan Tatabahasa-Memperbaiki kesalahan ayat. ( Struktur ayat )

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

         a) Membetulkan 10-15 ayat yang salah dari aspek imbuhan dan kesalahan struktur bahasa.

         b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama        : 4.3 Aras 2 (iii)

Fokus Sampingan    : 7.1 Aras 2 ( i)


 

Aktiviti    : a) Guru mengedarkan latihan kepada pelajar-pelajar dan memberi contoh-contoh yang

sesuai sebagai panduan.

b) Perbincangan dengan pelajar-pelajar dan latihan bertulis.

Sistem Bahasa    : Simpulan bahasa (2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Subjek Sains

Nilai        : Menjaga Kesihatan tubuh badan.

KBT        : Mencintai alam Flora dan Fauna.

BBB        : Kertas cetak, pembaris, papan tulis.

Refleksi    : Beberapa pelajar belum siap( kira-kira 15 orang ) -Kerja rumah.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 1 ( 04-08.2010 2009 )


 

Tarikh        : 06.01.2010

Hari        : Rabu.

Kelas        : 5K6

Masa        : 2 Waktu ( 7.05-8.15 )

Tajuk        : Pengetahuan Tatabahasa-Memperbaiki kesalahan ayat. ( Struktur ayat )

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

         a) Membetulkan 10-15 ayat yang salah dari aspek imbuhan dan kesalahan struktur bahasa.

         b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama        : 4.3 Aras 2 (iii)

Fokus Sampingan    : 7.1 Aras 2 ( i)


 

Aktiviti    : a) Guru mengedarkan latihan kepada pelajar-pelajar dan memberi contoh-contoh yang

sesuai sebagai panduan.

b) Perbincangan dengan pelajar-pelajar dan latihan bertulis.

Sistem Bahasa    : Simpulan bahasa (2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Subjek Sains

Nilai        : Menjaga Kesihatan tubuh badan.

KBT        : Mencintai alam Flora dan Fauna.

BBB        : Kertas cetak, pembaris, papan tulis.

Refleksi    : Beberapa pelajar belum siap( kira-kira 15 orang ) -Kerja rumah.


 


 


 


 


 


 


 


 

____________________________________________________________________________________________


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

.

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 1 ( 04-08. JANUARI 2010 )


 


 

Tarikh        : 07.01.2010

Hari        : Khamis.

Kelas        : 4K4, 4K5

Masa        : 2 Waktu. ( 7.05-8.15 ), (9.45-10.50 )

Tajuk        : Pengetahuan Tatabahasa-Memperbaiki kesalahan ayat.

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

a) Membetulkan 6-9 ayat yang salah dari aspek ejaan dan imbuhan.

b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama        : 4.4 Aras 3 (iii)

Fokus Sampingan    : 7.1 Aras 2 ( iii)


 

Aktiviti    : a) Penerangan secara kelas oleh guru dengan memberi contoh-contoh yang sesuai.

b) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil di bimbing oleh guru.

Sistem Bahasa    : Tanda baca ( 2-4 contoh )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Pendidikan Moral.

Nilai        : Pandai menjaga nama baik keluarga.

KBT        : Membuat pilihan terbaik.

BBB        : Buku kerja, kamus, papan tulis.


 

Refleksi    : Ramai pelajar belum siap. Kerja rumah.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 1 ( 04-08 JANUARI 2010 )


 


 

Tarikh        : 08.01. 2010

Hari        : Jumaat.

Kelas        : 5K5

Masa        : 2 Waktu ( 9.45-10.10 ) .

Tajuk        : Karangan –Surat Tidak Rasmi. Menceritakan tentang banjir yang melanda tempat anda,

baru-baru ini.


 

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:

a) Menulis pengenalan dan kesimpulan yang menarik.

b) Menulis perkara di atas dengan baik.

Fokus Utama        : 7.1 Aras 3 (ii)

Fokus Sampingan    : 3.5 Aras 2 (ii).


 

Aktiviti    : a) Penerangan oleh guru secara kelas tentang karangan tersebut.

b) Menulis pengenalan dan kesimpulan yang baik.

Sistem Bahasa    : Peribahasa Melayu. (2-4 contoh )

Pengisian Kurikulum: Ilmu        : Unsur Sejarah.

Nilai        : Sikap bersabar dan bertimbangrasa.

KBT        : Kajian Masa Depan.

BBB        : Buku Rujukan, pembaris , kamus.


 

Refleksi    : 5K5- Majoriti pelajar belum siap. Kerja rumah.


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 1 ( 04-08 JANUARI 2010 )


 


 

Tarikh        : 08.01. 2010

Hari        : Jumaat

Kelas         : 4K5, 4K4

Masa        : 2 Waktu. ( 8.15-9.25 ), ( 10.30-11.30 )

Tajuk        : Pengetahuan Tatabahasa-Memperbaiki kesalahan ayat.

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

a) Membetulkan 6-9 ayat yang salah dari aspek ejaan dan imbuhan.

b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama        : 4.4 Aras 3 (iii)

Fokus Sampingan    : 7.1 Aras 2 ( iii)


 

Aktiviti    : a) Penerangan secara kelas oleh guru dengan memberi contoh-contoh yang sesuai.

b) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil di bimbing oleh guru.

Sistem Bahasa    : Tanda baca ( 2-4 contoh )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Pendidikan Moral.

Nilai        : Pandai menjaga nama baik keluarga.

KBT        : Membuat pilihan terbaik.

BBB        : Buku kerja, kamus, papan tulis.


 

Refleksi    : Ramai pelajar belum siap. Kerja rumah.


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 11-15 JANUARI 2010 )


 


 

Tarikh        : 11.01. 2010

Hari        : Isnin.

Kelas        : 5K6, 5K5

Masa        : 2 Waktu (9.45-10.50 ), ( 10.50-12.05 )

Tajuk        : Karangan berpandu(Ilustrasi Peta )- Faktor belia memilih kerja di bandar.

Objektif    : Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat:

a) Dapat menulis pengenalan dan kesimpulan yang menarik dalam lingkungan 50-100

patah perkataan dan seterusnya dapat menyiapkkannya.

Fokus Utama        : 4.2 Aras 2 ( ii)

Fokus Sampingan    : 8.3 Aras 1 (iii)


 

Aktiviti    : a) Guru menerangkan tentang daya tarikan belia bekerja di bandar.

b) Aktiviti perbincangan-2 orang, mencari idea dan menghasilkan sebuah karangan yang

menarik.

Sistem Bahasa    : Kata ganda ( 4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Geografi

Nilai        : Migrasi ke bandar.

KBT        : Dapat membanding bezakan.

BBB        : Kertas fotostat, Kamus, papan tulis.

Refleksi    : Hanya 55 % pelajar siap.


 


 


 

Tarikh        : 11.01. 2010

Hari        : Isnin.

Kelas        : 4k5

Masa        : 2 Waktu ( 7.05-8.15 )

Tajuk        : Karangan berpandu (Ilustrasi Peta )- Faktor belia memilih kerja di bandar.

Pengenalan kepada karangan berpandu.

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

a) Menyatakan 2-4 sebab belia memilih kerja di Bandar.

b) Menulis pengenalan yang baik.

Fokus Utama        : 7.1 Aras 2 ( ii)

Fokus Sampingan    : 3.6 Aras 1 ( iii)


 

Aktiviti    : a) Guru memberi penerangan secara kelas dan bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.

b) latihan menulis pengenalan yang baik.

Sistem Bahasa    : Peribahasa Melayu . (2-4 contoh )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Geografi.

Nilai        : Migrasi ke Bandar.

KBT        : Kajian masa depan.

BBB        : Buku rujukan, pembaris, papan tulis.

Refleksi    :Lebih separuh pelajar siap.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2( 11-15 JANUARI 2010 )


 

Tarikh        : 12.01. 2010

Hari        :Selasa

Kelas        : 5K5,5K6

Masa        : 2 Waktu ( 7.05-8.15 ), ( 9.45-10.50 )

Tajuk        : Komsas: Pantun 6 Kerat. ( Antologi Kerusi )

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

a) Menyatakan tema dan persoalan yang terdapat dalam pantun tersebut.

b) Menulis nota yang lengkap tentang pantun itu.

Fokus Utama        : 4.2 Aras 2 (iii).

Fokus Sampingan    : 7.4 Aras 2 (i)


 

Aktiviti    : a) Dengan contoh-contoh yang sesuai guru memberi penerangan secara kelas. Bersoaljawab

dengan pelajar-pelajar.

b) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem Bahasa    : Sebutan dan intonasi.

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Sejarah.

Nilai        : Mencintai Kampung halaman.

KBT        : Dapat membanding-bezakan.

BBB        : Buku rujukan, papan tulis, pembaris.


 

Refleksi    : 70 % pelajar dapat faham topik ini.


 


 


 

Tarikh        : 12.01. 2010

Hari        : Selasa.

Kelas        : 4K4

Masa        : 2 Waktu .( 10.50-12.05 )

Tajuk        : Komsas: Pantun 4 Kerat- Antologi Harga Remaja.

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

a) Menyatakan 2 persoalan yang terdapat dalam pantun tersebut.

b) Dapat mencari jawapan soalan kefahaman.


 

Fokus Utama        : 4.2 Aras 2 ( iii)

Fokus Sampingan    : 8.3 Aras 2 ( iii)


 

Aktiviti    : a) Guru memberi penerangan secara kelas-Berbincang dengan

Pelajar-pelajar dan bersoaljawab .

b) Latihan bertulis sambil dibimbing oleh guru.

Sistem Bahasa    : Peribahasa (2-4 contoh )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Sejarah.

Nilai        : Mencintai Kampung halaman.

KBT        : Belajar cara belajar.

BBB        : Suratkhabar, papan tulis, pembaris.


 

Refleksi    : lebih 60% pelajar boleh siap latihan.


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 11-15 JANUARI 2010 )


 

Tarikh        : 13.01.2010

Hari        : Rabu.

Kelas        : 5K6

Masa        : 2 Waktu. ( 10.55-11.30 ), ( 12.05-12.40 )

Tajuk        : Pengetahuan Tatabahasa- Memisahkan ayat menjadi 3. ( Ayat lengkap )

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:

a) Membuat 3-5 latihan berkenaan dengan memisahkan ayat.

b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang di tetapkan.

Fokus Utama        : 2.5 Aras 2 ( ii)

Fokus Sampingan    : 10.2 Aras 2 (iii)


 

Aktiviti    : a) Guru memberi penerangan secara kelas dan memberi contoh-contoh yang sesuai.

b) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar. Membuat latihan bertulis sambil dibimbing

oleh guru.

Sistem Bahasa    : Peribahasa Melayu ( 2-4 contoh ).

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Sains.

Nilai        : Menjaga kebersihan persekitaran.

KBT        : Membanding bezakan.

BBB        : Buku Ulasan, kamus, pembaris.

Refleksi    : 65 % pelajar dapat siap latihan. Yang lain kerja rumah.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 11-15 JANUARI 2010 )


 

Tarikh        : 14.01. 2010.

Hari        : Khamis.

Kelas        : 4K4, 4K5

Masa        : 2 Waktu ( 8.15-9.25 ), ( 9.40-10.50 )

Tajuk        : Karangan Berpandu- Kebaikan & Keburukan Televisyen.

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

a) Menulis karangan berpandu dengan baik dan menarik.

b) Cuba menyiapkannnya dalam masa yang di tetapkan.

Fokus Utama         : 2.1 Aras 2 (iii)

Fokus Sampingan    : 7.5 Aras 3 (i)


 

Aktiviti    :a) Penerangan oleh guru secara kelas dengan contoh-contoh yang sesuai.

b) Pelajar-pelajar membuat karangan sambil di bimbing oleh guru.

Sistem Bahasa    : Kata Ganda. ( 4- 6 contoh )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur sastera.

Nilai        : Pandai menjaga diri.

KBT        : Belajar cara belajar.

BBB        : Buku teks, Kertas fotostat, papan tulis.

Refleksi    : Hampir 55 % pelajar dapat siap.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 11-15 JANUARI 2010 )


 

Tarikh        : 15.01. 2010

Hari        : Jumaat.

Kelas        : 5K5

Masa        : 2 Waktu. (9.40-10.10

Tajuk        : Pengetahuan Tatabahasa- Memisahkan ayat menjadi 3. ( Ayat lengkap )

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:

a) Membuat 3-5 latihan berkenaan dengan memisahkan ayat.

b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang di tetapkan.

Fokus Utama        : 2.5 Aras 2 ( ii)

Fokus Sampingan    : 10.2 Aras 2 (iii)


 

Aktiviti    : a) Guru memberi penerangan secara kelas dan memberi contoh-contoh yang sesuai.

b) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar. Membuat latihan bertulis sambil dibimbing

oleh guru.

Sistem Bahasa    : Peribahasa Melayu ( 2-4 contoh ).

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Sains.

Nilai        : Menjaga kebersihan persekitaran.

KBT        : Membanding bezakan.

BBB        : Buku Ulasan, kamus, pembaris.

Refleksi    : 65 % pelajar dapat siap latihan. Yang lain kerja rumah.


 


 

____________________________________________________________________________________________

Tarikh        :15.01. 2010

Hari        : Jumaat

Kelas        : 4K5, 4K4

Masa        : 2 Waktu ( 8.15-9.25 ), ( 9.40-10.50 )

Tajuk        : Karangan Berpandu- Kebaikan & Keburukan Televisyen.

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

a) Menulis karangan berpandu dengan baik dan menarik.

b) Cuba menyiapkannnya dalam masa yang di tetapkan.

Fokus Utama         : 2.1 Aras 2 (iii)

Fokus Sampingan    : 7.5 Aras 3 (i)


 

Aktiviti    :a) Penerangan oleh guru secara kelas dengan contoh-contoh yang sesuai.

b) Pelajar-pelajar membuat karangan sambil di bimbing oleh guru.

Sistem Bahasa    : Kata Ganda. ( 4- 6 contoh )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur sastera.

Nilai        : Pandai menjaga diri.

KBT        : Belajar cara belajar.

BBB        : Buku teks, Kertas fotostat, papan tulis.

Refleksi    : Hampir 55 % pelajar dapat siap

No comments:

Post a Comment