RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 8 ( 22- 26 FEB 2010)
Tarikh : 22.02. 2010
Hari : Isnin.
Kelas : 4K5
Masa : 2 Waktu ( 7.05- 8.05 )
Tajuk : Karangan Berbentuk Laporan– Perkhemahan Persatuan Pengakap pada Cuti Sekolah.
( Menulis sebuah laporan yang menarik )
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Menulis sebuah laporan yang baik dan menarik dan dapat menyiapkan kerja dalam
tempoh dua waktu yang diberikan. (Dalam lingkungan 200-250 patah perkataan )
Fokus Utama : 4.4 Aras 1 ( ii )
Fokus Sampingan : 8.5 Aras 3 ( iii )
Aktiviti: 1) Mengedar buku kerja contoh laporan –Penerangan oleh guru secara kelas.
Pembahagian kumpulan. 4 Kumpulan berbincang.
2) Guru memberi contoh-contoh yang isi yang sesuai dan latihan.
Sistem bahasa : Simpulan Melayu ( 2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan Moral.
Nilai : Pandai berjimat cermat.
KBT : Membanding-bezakan.
BBB : Edaran kertas, papan tulis, pembaris.
Refleksi : 4K5 –Ramai pelajar belum siap. Latihan kerja rumah.
Tarikh :22.02. 2010
Hari : Isnin.
Kelas : 5K6, 5K5
Masa : 2 Waktu ( 9.45-10.55), ( 10.55-12.05 )
Tajuk : Karangan Berbentuk Temuramah–Pelajar Cemerlang dalam Peperiksaan STPM.
( Menulis sebuah temuramah yang menarik )
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Menulis sebuah temuramah yang baik dan menarik dan dapat menyiapkan kerja
dalam tempoh dua waktu yang diberikan. ( 200-250 patah perkataan )
Fokus Utama : 4.4 Aras 1 ( ii )
Fokus Sampingan : 8.5 Aras 3 ( iii )
Aktiviti: 1) Mengedar buku kerja contoh temuramah –Penerangan oleh guru secara kelas.
Pembahagian kumpulan. 4 Kumpulan berbincang.
2) Guru memberi contoh-contoh yang isi yang sesuai dan latihan.
Sistem bahasa : Simpulan Melayu ( 2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan Moral.
Nilai : Pandai berjimat cermat.
KBT : Membanding-bezakan.
BBB : Edaran kertas, papan tulis, pembaris.
Refleksi : 5K6 –Ramai pelajar belum siap. Latihan kerja rumah.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 8 (22-26 FEB 2010 )
Tarikh : 23.02. 2010
Hari : Selasa.
Kelas : 4K4
Masa : 2 Waktu. ( 9.45-10.55 )
Tajuk : Antologi Harga Remaja. Pro. Trad. Merah Silu.( Persoalan & maksud rangkap )
Mengaitkannnya dengan aspek kehidupan seharian kita.
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:
a) Menyatakan persoalan utama yang terdapat dalam cerita tersebut.
b) Menyatakan 2-4 penggunaan nilai pengajaran dalam kehidupan seharian
Fokus Utama : 7.2 Aras 2 (ii).
Fokus Sampingan : 3.7 Aras 2 (i)
Aktiviti a) Perbincangan dalam 4 Kumpulan- untuk mencari persoalan utama yang terdapat dalam sajak.
Guru memberi penerangan secara kelas.
b) Pelajar-pelajar menulis nota- guru sebagai pembimbing.
Sistem Bahasa : Ayat penyata. ( 2- 4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Sejarah.
Nilai : Berani kerana benar.
KBT : Membuat pilihan yang terbaik.
BBB : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
Refleksi : 4K4 hanya 20 orang dapat membuat nota. Latihan pengukuhan.
Tarikh : 23.02. 2010.
Hari : Selasa.
Kelas : 5K5,5K6.
Masa : 2 Waktu ( 7.05-8.05 ), ( 10.55-12.05 )
Tajuk : Antologi Kerusi-Kezaliman membawa Padah.
Persoalan , maksud , plot & nilai dan pengajaran.
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:
a) Menulis nota ringkas tentang prosa tersebut.
b) Cuba menyiapkan nota dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Fokus Utama : 7.4 Aras 2 (ii)
Fokus Sampingan : 3.6 Aras 3 (i)
Aktiviti: a) Penerangan oleh guru secara kelas- berbincang tentang persoalan utama prosa itu.
b) Pelajar-pelajar membuat nota ringkas.
Sistem Bahasa : Ayat Tanya ( 2-4 contoh )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan Agama.
Nilai : Selalu berfikiran positif.
KBT : Kajian masa depan.
BBB : Buku rujukan, pembaris, papan tulis.
Refleksi : 65 % pelajar dapat menyiapkan nota tersebut.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 8 ( 22-26 FEB 2010 )
Tarikh : 24.02. 2010
Hari : Rabu.
Kelas : 5K6
Masa : 2 Waktu ( 7.05-8.25 )
Tajuk : Pengetahuan Tatabahasa-Menulis cakap ajuk ke cakap pindah
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Menulis 8-12 cakap ajuk ke cakap pindah dengan betul
b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Fokus Utama : 4.3 Aras 2 (iii)
Fokus Sampingan : 7.5 Aras 2 ( i)
Aktiviti: a) Guru mengedarkan latihan kepada pelajar-pelajar dan memberi contoh-contoh yang
sesuai sebagai panduan.( Struktur ayat cakap ajuk ke cakap pindah yang sesuai ).
b) Perbincangan dengan pelajar-pelajar dan latihan bertulis.
Sistem Bahasa : Ayat penyata (2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Sains.
Nilai : Penjagaan alam sekitar yang bersih.
KBT : Membanding-bezakan.
BBB : Kertas cetak, pembaris, papan tulis.
Refleksi : 10 % pelajar belum siap-Kerja rumah.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 8 ( 22- 26 FEB 2010 )
Tarikh : 24.02. 2010
Hari : Khamis.
Kelas : 4K4, 4K5
Masa : 2 Waktu ( 7.05-8.25 ), ( 9.45-10.55 )
Tajuk : Sambungan Pro. Tradisional-Kezaliman Membawa Padah.
Maksud rangkap,persoalan dan nilai dalam prosa tersebut.
Objektif : Pada akhir pelajaran , murid-murid akan dapat:
a) Dapat menulis nota ringkas tentang prosa tersebut.
b) Menyiapkan kerja dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Fokus Utama : 7.4 Aras 1 (ii )
Fokus Sampingan : 3.4 Aras 2 (ii).
Aktiviti: a) Penerangan oleh guru secara kelas tentang perjalanan cerita tersebut.
b) Menulis nota dengan sebaik mungkin.
Sistem Bahasa : Ayat penyata. ( 2-4 contoh )
Pengisian Kurikulum Ilmu : Pendidikan Agama.
Nilai : Sikap bertolak ansur.
KBT : Kajian Masa Depan.
BBB : Buku Rujukan, pembaris , kamus.
Refleksi : 4K8- 35 % pelajar belum siap. Kerja rumah.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 8 ( 22-26 FEB 2010 )
Tarikh : 26.02. 2010
Hari : Jumaat.
Kelas : 4K4, 4K5,
Masa : 2 Waktu. (8.15-9.25 ), (10.30-11.30 )
CUTI UMUM- MAULIDUR RASUL.
Tarikh : 26.02. 2010
Hari : Jumaat
Kelas : 5K5
Masa : 2 Waktu ( 9.45-10.25 )
CUTI UMUM- MAULIDUR RASUL
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU 9 ( 01- 05 MAC 2010 )
Tarikh : 01.03. 2010
Hari : Isnin.
Kelas : 4K5
Masa : 2 Waktu ( 7.05- 8.05 )
Tajuk : Karangan Berbentuk Cerpen– Jasa Ibu Bapaku.
( Menulis sebuah cerpen yang menarik )
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Menulis sebuah cerpen yang baik dan menarik dan dapat menyiapkan kerja dalam
tempoh dua waktu yang diberikan. ( Lebih daripada 350 patah perkataan )
Fokus Utama : 4.4 Aras 1 ( ii )
Fokus Sampingan : 8.5 Aras 3 ( iii )
Aktiviti: 1) Mengedar buku kerja contoh Cerpen –Penerangan oleh guru secara kelas.
Pembahagian kumpulan. 4 Kumpulan berbincang.
2) Guru memberi contoh-contoh yang isi yang sesuai dan latihan.
Sistem bahasa : Simpulan Melayu ( 2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan Moral.
Nilai : Pandai berjimat cermat.
KBT : Membanding-bezakan.
BBB : Edaran kertas, papan tulis, pembaris.
Refleksi : 4K5 –Ramai pelajar belum siap. Latihan kerja rumah.
Tarikh :01.03. 2010
Hari : Isnin.
Kelas : 5K6, 5K5
Masa : 2 Waktu ( 9.45-10.55), ( 10.55-12.05 )
Tajuk : Karangan Berbentuk Berita.
( Menulis sebuah pengenalan yang menarik )
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Menulis sebuah pengenalan berita yang menarik dan dapat menyiapkan kerja
dalam tempoh dua waktu yang diberikan. ( 200-250 patah perkataan )
Fokus Utama : 4.4 Aras 1 ( ii )
Fokus Sampingan : 8.5 Aras 3 ( iii )
Aktiviti: 1) Mengedar buku kerja contoh berita –Penerangan oleh guru secara kelas.
Pembahagian kumpulan. 4 Kumpulan berbincang.
2) Guru memberi contoh-contoh yang isi yang sesuai dan latihan.
Sistem bahasa : Simpulan Melayu ( 2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan Moral.
Nilai : Pandai berjimat cermat.
KBT : Membanding-bezakan.
BBB : Edaran kertas, papan tulis, pembaris.
Refleksi : 5K6 –Ramai pelajar belum siap. Latihan kerja rumah.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 9.( 01-05 MAC 2010 )
Tarikh : 02.03. 2010
Hari : Selasa.
Kelas : 4K4
Masa : 2 Waktu ( 3.25-4.35 )
Tajuk : Cerpen- Memori Seorang Tua.
( Menulis sebuah cerpen yang menarik )
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Menyatakan plot keseluruhan cerpen dan dapat menulis nota ringkas.
Fokus Utama : 4.4 Aras 1 ( ii )
Fokus Sampingan : 8.5 Aras 3 ( iii )
Aktiviti: 1) Mengedar buku kerja contoh Cerpen –Penerangan oleh guru secara kelas.
Pembahagian kumpulan. 4 Kumpulan berbincang.
2) Guru memberi contoh-contoh. Pelajar-pelajar membuat nota.
Sistem bahasa : Simpulan Melayu ( 2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan Moral.
Nilai : Pandai berjimat cermat.
KBT : Membanding-bezakan.
BBB : Edaran kertas, papan tulis, pembaris.
Refleksi : 4K5 –Ramai pelajar belum siap. Latihan kerja rumah.
Tarikh :02.03. 2010
Hari : Selasa.
Kelas : 5K5, 5K6
Masa : 2 Waktu ( 12.50-2.00 ), ( 4.35-5.45 )
Tajuk : Karangan Berbentuk Berita.
( Menulis sebuah pengenalan yang menarik )
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Menulis sebuah pengenalan berita yang menarik dan dapat menyiapkan kerja
dalam tempoh dua waktu yang diberikan. ( 200-250 patah perkataan )
Fokus Utama : 4.4 Aras 1 ( ii )
Fokus Sampingan : 8.5 Aras 3 ( iii )
Aktiviti: 1) Mengedar buku kerja contoh berita –Penerangan oleh guru secara kelas.
Pembahagian kumpulan. 4 Kumpulan berbincang.
2) Guru memberi contoh-contoh yang isi yang sesuai dan latihan.
Sistem bahasa : Simpulan Melayu ( 2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan Moral.
Nilai : Pandai berjimat cermat.
KBT : Membanding-bezakan.
BBB : Edaran kertas, papan tulis, pembaris.
Refleksi : 5K6 –Ramai pelajar belum siap. Latihan kerja rumah.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 9 ( 01- 05 MAC 2010 )
Tarikh : 03.03. 2010
Hari : Rabu
Kelas : 5K6
Masa : 2 Waktu. ( 12.50- 2.00 )
Tajuk : Antologi Kerusi- Virus Zel Untuk Abah..( Persoalan & Tema. )
Mengaitkannnya dengan aspek kehidupan seharian kita.
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:
a) Menyatakan persoalan utama yang terdapat dalam cerita tersebut.
b) Menyatakan 2-4 penggunaan nilai pengajaran dalam kehidupan seharian
Fokus Utama : 7.2 Aras 2 (ii).
Fokus Sampingan : 3.7 Aras 2 (i)
Aktiviti a) Perbincangan dalam 4 Kumpulan- untuk mencari persoalan utama yang terdapat dalam sajak.
Guru memberi penerangan secara kelas.
b) Pelajar-pelajar menulis nota- guru sebagai pembimbing.
Sistem Bahasa : Ayat penyata. ( 2- 4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Sejarah.
Nilai : Berani kerana benar.
KBT : Membuat pilihan yang terbaik.
BBB : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
Refleksi : 4K4 hanya 20 orang dapat membuat nota. Latihan pengukuhan.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 9 ( 01- 05 MAC 2010 )
Tarikh : 04.03. 2010
Hari : Khamis
Kelas : 4K4, 4K5
Masa : 2 Waktu ( 12.50-2.00 ), ( 3.25-4.35 )
Tajuk : Pengetahuan Tatabahasa-Menulis cakap ajuk ke cakap pindah
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Menulis 8-12 cakap ajuk ke cakap pindah dengan betul
b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Fokus Utama : 4.3 Aras 2 (iii)
Fokus Sampingan : 7.5 Aras 2 ( i)
Aktiviti: a) Guru mengedarkan latihan kepada pelajar-pelajar dan memberi contoh-contoh yang
sesuai sebagai panduan.( Struktur ayat cakap ajuk ke cakap pindah yang sesuai ).
b) Perbincangan dengan pelajar-pelajar dan latihan bertulis.
Sistem Bahasa : Ayat penyata (2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Sains.
Nilai : Penjagaan alam sekitar yang bersih.
KBT : Membanding-bezakan.
BBB : Kertas cetak, pembaris, papan tulis.
Refleksi : 10 % pelajar belum siap-Kerja rumah
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 9 ( 01-05 MAC 2010 )
Tarikh : 05.03. 2010
Hari : Jumaat.
Kelas : 4K5, 4K4
Masa : 2 Waktu ( 2.00-3.10 ), ( 5.10-6.20 )
Tajuk : Antologi Harga Remaja- Memori Seorang Tua.
Persoalan , maksud , plot & nilai dan pengajaran.
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:
a) Menulis nota ringkas tentang cerpen tersebut.
b) Cuba menyiapkan nota dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Fokus Utama : 7.4 Aras 2 (ii)
Fokus Sampingan : 3.6 Aras 3 (i)
Aktiviti: a) Penerangan oleh guru secara kelas- berbincang tentang persoalan utama cerpen itu.
b) Pelajar-pelajar membuat nota ringkas.
Sistem Bahasa : Ayat Tanya ( 2-4 contoh )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan Agama.
Nilai : Selalu berfikiran positif.
KBT : Kajian masa depan.
BBB : Buku rujukan, pembaris, papan tulis.
Refleksi : 65 % pelajar dapat menyiapkan nota tersebut.
Tarikh : 05.03. 2010
Hari : Jumaat.
Kelas : 5K5,5K6.
Masa : 2 Waktu ( 3.25-4.35 )
Tajuk : Antologi Kerusi- Cerpen –Virus Zel Untuk Abah.
Persoalan , maksud , plot & nilai dan pengajaran.
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:
a) Menulis nota ringkas tentang Cerpen tersebut.
b) Cuba menyiapkan nota dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Fokus Utama : 7.4 Aras 2 (ii)
Fokus Sampingan : 3.6 Aras 3 (i)
Aktiviti: a) Penerangan oleh guru secara kelas- berbincang tentang persoalan utama cerpen itu.
b) Pelajar-pelajar membuat nota ringkas.
Sistem Bahasa : Ayat Tanya ( 2-4 contoh )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan Agama.
Nilai : Selalu berfikiran positif.
KBT : Kajian masa depan.
BBB : Buku rujukan, pembaris, papan tulis.
Refleksi : 65 % pelajar dapat menyiapkan nota tersebut.
RANCANGAN HARIAN MENGAJAR MINGGU YANG KE 10 (08-12 MAC 2010 )
Tarikh : 08.03. 2010
Hari : Isnin.
Kelas : 4K5.
Masa : 2 Waktu (7.05-8.15 )
Tajuk : Karangan berpandu- Gaya hidup yang sihat-Makanan seimbang.
Objektif : Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat:
a) Dapat menulis sebuah rumusan yang menarik dalam lingkungan 200-250
patah perkataan.
Fokus Utama : 4.4 Aras 2 ( ii)
Fokus Sampingan : 8.6 Aras 1 (iii)
Aktiviti: a) Guru menerangkan tentang fakta mengapa kita perlu mengamalkan amalan kehidupan
yang sihat.
b) Aktiviti perbincangan-2 orang, mencari idea dan menghasilkan sebuah karangan yang
menarik.
Sistem Bahasa : Kata ganda ( 4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Sains.
Nilai : Menjaga kesihatan sepanjang masa .
KBT : Dapat menyusun atur.
BBB : Kertas fotostat, Kamus, papan tulis.
Refleksi : Hanya 65 % pelajar siap.
Tarikh : 08.03. 2010
Hari : Isnin.
Kelas : 5K5, 5K6
Masa : 2 Waktu ( 7.05-8.15 ), ( 10.50-12.05 )
Tajuk : Komsas-Antologi Kerusi_Drama Puteri Li Po
Kajian dari aspek tema, persoalan dan maksud keseluruhan drama.
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Menulis nota ringkas tentang aspek tema, persoalan dan aspek-aspek lain.
b) Dapat menyiapkan kerja dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Fokus Utama : 4.2 Aras 2 (iii).
Fokus Sampingan : 7.8 Aras 2 (i)
Aktiviti a) Dengan contoh-contoh yang sesuai guru memberi penerangan secara kelas. Bersoaljawab
dengan pelajar-pelajar.
b) Pelajar-pelajar membuat nota sambil dibimbing oleh guru.
Sistem Bahasa : Sebutan dan intonasi.
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Moral
Nilai : Hidup mesti berdikari.
KBT : Dapat membanding-bezakan.
BBB : Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
Refleksi : 4K8-45 % pelajar belum siap. Kerja rumah.
RANCANGAN HARIAN MENGAJAR MINGGU KE 10 ( 08-12 MAC 2010 )
Tarikh : 09.03. 2010
Hari : Selasa
Kelas : 4K4
Masa : 2 Waktu. ( 9.45-10.55 )
Tajuk : Rumusan Karangan- Menghadapi harga barang yang semakin naik.
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:
a) Menulis pengenalan, isi-isi tersurat dan tersirat dan kesimpulan yang baik.
b) Cuba menyiapkan kerja dalam tempoh dua waktu.
Fokus Utama : 2.2 Aras 2 ( ii)
Fokus Sampingan : 10.4 Aras 2 (iii)
Aktiviti: a) Pelajar-pelajr membuat bacaan akaliah 10-15 minit untuk memahami isi rumusan.
b) Guru memberi penerangan dan bersoaljawab dengan pelajar-pelajar. Membuat latihan
bertulis sambil dibimbing oleh guru.
Sistem Bahasa : Penjodoh bilangan ( 2-4 contoh ).
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Agama
Nilai : Pandai berjimat cermat.
KBT : Membanding bezakan.
BBB : Buku Ulasan, kamus, pembaris.
Refleksi : Hanya 45 % pelajar siap latihan.
_____________________________________________________________________________________
Tarikh : 09.03. 2010
Hari : Selasa
Kelas : 5K5, 5K6
Masa : 2 Waktu. (7.05-8.15 ), ( 10.55-12.05 )
Tajuk : Rumusan Karangan- Amalan Berjimat-Cermat.
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:
a) Menulis pengenalan, isi-isi tersurat dan tersirat dan kesimpulan yang baik.
b) Cuba menyiapkan kerja dalam tempoh dua waktu.
Fokus Utama : 2.2 Aras 2 ( ii)
Fokus Sampingan : 10.4 Aras 2 (iii)
Aktiviti: a) Pelajar-pelajr membuat bacaan akaliah 10-15 minit untuk memahami isi rumusan.
b) Guru memberi penerangan dan bersoaljawab dengan pelajar-pelajar. Membuat latihan
bertulis sambil dibimbing oleh guru.
Sistem Bahasa : Penjodoh bilangan ( 2-4 contoh ).
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Agama
Nilai : Pandai berjimat cermat.
KBT : Membanding bezakan.
BBB : Buku Ulasan, kamus, pembaris.
Refleksi : Hanya 45 % pelajar siap latihan.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 10 ( 08-12 MAC 2010 )
HARI RABU ( 10 MAC ) HINGGA JUMAAT ( 12 MAC 2010 )
SUKAN TAHUNAN
SMK SERIAN 2010
No comments:
Post a Comment