Thursday, July 1, 2010

Hantaran 10

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 25 ( 21- 25 JUN 2010 )


 

Tarikh        : 21.06. 2010

Hari        : Isnin.

Kelas        : 5K6, 5 K5

Masa        : ( 2 Masa) –( 9.45- 10.50 ), ( 10.50-12.05 )

Tajuk        : Karangan Berpandu Peribahasa )- Hidup Muafakat membawa Berkat.

( Menulis pengenalan, isi dan penutup yang baik )

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat

  1. Menulis sebuah karangan format peribahasa yang baik dan menarik dan dapat menyiapkan dalam tempoh masa yang ditetapkan.


 

Fokus Utama        : 4.2 Aras 2 ( ii )

Fokus Sampingan    : 8.4 Aras 2 ( iii )


 

Aktiviti    : 1) Penerangan oleh guru tentang makna peribahasa tersebut.

Pembahagian kumpulan.

2) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai- latihan bertulis.

Sistem bahasa    : Penjodoh bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur sejarah.

Nilai        : Sikap hormat-menghormati.

KBT        : Membanding bezakan.

BBB        : Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi     : 40% pelajar siap. Latihan kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 

Tarikh        :21.06. 2010

Hari        : Isnin.

Kelas        : 4K4

Masa        : 1 Masa ( 7.05-8.15 )

Tajuk        : Karangan Berpandu- Perbandingan kebaikan hidup di kampung dan di Bandar.

( Menulis pengenalan yang baik )

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat

a) Menulis sebuah pengenalan yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama        : 4.2 Aras 2 ( iii)

Fokus Sampingan    : 7.3 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti    :a) Penerangan secara kelas oleh guru- bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.

b) Guru memberi contoh-contoh yang mudah. - latihan bertulis oleh pelajar-pelajar.

Sistem Bahasa    : Ayat penyata ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulu    : ilmu        : Ekonomi

Nilai        : Pandai berjimat cermat.

KBT        : Kajian masa depan.

BBB        : Buku teks, papan tulis.


 

Refleksi    : 45 % pelajar dapat siap.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 25. ( 21- 25 JUN 2010 )


 

Tarikh        : 22.06. 2010

Hari        : Selasa.

Kelas        : 5K5, 5K6

Masa        : 2 Masa , ( 7.05-8.15 ), ( 9.45- 10.55 )

Tajuk        : Komsas- Gurindam memelihara nggota dan Hati daripada kejahatan.

Mengaitkannnya dengan aspek kehidupan kita.

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:

a) Menyatakan 4-6 contoh nilai pengajaran dalam gurindam tersebut.

b) Menyalin semua nota tersebut dalam buku nota.

Fokus Utama        : 7.2 Aras 2 (ii).

Fokus Sampingan    : 3.3 Aras 2 (i)


 

Aktiviti    : a) Perbincangan dalam 4 Kumpulan- untuk mencari nilai dan pengajaran. Guru memberi

penerangan secara kelas.

b) Pelajar-pelajar menulis nota- guru sebagai pembimbing.

Sistem Bahasa    : Peribahasa ( 2- 4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Sejarah.

Nilai        : Menerima realiti hidup.

KBT        : Mengenang budi orang lain.

BBB        : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi    : 5K5 hanya 15 orang dapat siap menyalin nota. Latihan pengukuhan.


 


 


 

Tarikh        : 22.06. 2010

Hari        : Selasa.

Kelas        : 4K4

Masa         : ( 10.55-12.05 ) .

Tajuk        : Komsas- Cerpen: Pemain Catur.

Kaitannya dengan aspek kehidupan.

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:

a) Menjawab dua- empat soalan pemahaman.

b) Menyalin nota dengan baik.


 

Fokus Utama        : 6.1 Aras 3 (ii)

Fokus Sampingan    : 3.4 Aras 2 (i)


 

Aktiviti    : a) Penerangan oleh guru secara kelas- berbincang dengan pelajar-pelajar.

b) Pelajar-pelajar menulis nota.

Sistem Bahasa    : Ayat Tanya ( 2-4 contoh )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Sejarah

Nilai        : Hormat kepada ibu bapa.

KBT        : Pandai Menghargai orang lain.

BBB        : Buku rujukan, pembaris, papan tulis.

Refleksi    : 60 % pelajar dapat membuat nota.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 25. ( 21 – 25 JUN 2010 )


 

Tarikh        : 23.06. 2010

Hari        : Rabu.

Kelas        : 5K6

Masa        : 2 Waktu ( 7.05- 8.15 )

Tajuk        : Pengetahuan Tatabahasa- Membina ayat Ganda.

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

         a) Membuat 15- 20 ayat daripada Kata Ganda dengan betul.

         b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama        : 4.3 Aras 2 (iii)

Fokus Sampingan    : 7.1 Aras 2 ( i)


 

Aktiviti    : a) Guru mengedarkan latihan kepada pelajar-pelajar dan memberi contoh-contoh yang

sesuai sebagai panduan.

b) Perbincangan dengan pelajar-pelajar dan latihan bertulis.

Sistem Bahasa    : Simpulan bahasa (2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Subjek Sains

Nilai        : Menjaga tubuh badan yang bersih.

KBT        : Mencintai alam Flora dan Fauna.

BBB        : Kertas cetak, pembaris, papan tulis.

Refleksi    : Beberapa pelajar belum siap( kira-kira 15 orang ) -Kerja rumah.


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 25. ( 21 – 25 JUN 2010 )


 


 

Tarikh        : 24.06. 2010

Hari        : Khamis

Kelas        : 4K4, 4K5

Masa        : 2 Waktu ( 7.05-8.15 ), ( (.45-10.50 )

Tajuk        : Pengetahuan Tatabahasa- Menukar cakap ajuk kepada cakap pindah.

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

a) Membuat 4-6 latihan petikan.

b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama        : 5.4 Aras 3 (iii)

Fokus Sampingan    : 7.1 Aras 2 ( iii)


 

Aktiviti    : a) Penerangan secara kelas oleh guru dengan memberi contoh-contoh yang sesuai.

b) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil di bimbing oleh guru.

Sistem Bahasa    : Tanda baca ( 2-4 contoh )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Pendidikan Moral.

Nilai        : Berhemat tinggi.

KBT        : Membuat pilihan terbaik.

BBB        : Buku kerja, kamus, papan tulis.


 

Refleksi    : 4K5 - ramai pelajar belum siap. Kerja rumah.


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 25 ( 21- 25 JUN 2010 )


 

Tarikh        : 25.06. 2010

Hari        : Jumaat.

Kelas        : 5K5

Masa        : 2 Waktu ( 9.20-10.40 ) .

Tajuk        : Karangan –Berbentuk Syarahan- Pentingnya semangat Gotong-Royong.

Menceritakan Suasana Gotong-royong di Kampung anda.


 

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:

a) Menulis pengenalan dan kesimpulan yang menarik.

b) Menulis perkara di atas dengan baik.

Fokus Utama        : 7.1 Aras 3 (ii)

Fokus Sampingan    : 3.5 Aras 2 (ii).


 

Aktiviti    : a) Penerangan oleh guru secara kelas tentang karangan tersebut.

b) Menulis pengenalan dan kesimpulan yang baik.

Sistem Bahasa    : Peribahasa Melayu. (2-4 contoh )

Pengisian Kurikulum: Ilmu        : Unsur Sejarah.

Nilai        : Tolong menolong.

KBT        : Kajian Masa Depan.

BBB        : Buku Rujukan, pembaris , kamus.


 

Refleksi    : 5K5- Majoriti pelajar belum siap. Kerja rumah.


 


 


 

Tarikh        : 25.06. 2010

Hari        : Jumaat.

Kelas        : 4K5, 4K4

Masa        : 2 Waktu. ( 8.15-9.25 ), ( 10.40-11.40 )

Tajuk        : Pengetahuan Tatabahasa-Menukarkan cakap ajuk kepada cakap pindah.

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat :

a) Membuat sekurang-kurangnya 5 latihan dengan betul.

b) Menyiapkan kerja dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama        : 4.2 Aras 2 (ii)

Fokus Sampingan    : 7.1 Aras 1 ( iii)


 

Aktiviti    : a) Guru memberi penerangan secara kelas,

b) pelajar-pelajar membuat kerja sambil di bimbing oleh guru.


 

Sistem Bahasa    : Ayat penyata. ( 2-4 contoh )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Pendidikan Moral.

Nilai        : Berhemah tinggi.

KBT        : Kajian masa depan.

BBB        : Buku kerja, papan tulis, pembaris.

Refleksi    : Hanya 25 % pelajar dapat siap. Yang lain kerja rumah.


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 26 ( 28 JUN - 02 JULAI 2010 )


 


 

Tarikh        : 28.06. 2010

Hari        : Isnin.

Kelas        : 5K6, 5 K5

Masa        : 2 Waktu ( 9.45-10.50 ), ( 10.50-12.05 )

Tajuk        : Rumusan Karangan- Lambakan barang tiruan di pasaran pada masa kini.

Objektif    : Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat:

a) Dapat menulis pengenalan dan kesimpulan yang menarik

dan seterusnya dapat menyiapkannya.( 120 patah perkataan )

Fokus Utama        : 4.2 Aras 2 ( ii)

Fokus Sampingan    : 8.3 Aras 1 (iii)


 

Aktiviti    : a) Guru menerangkan kaedah menulis format rumusan karangan yang betul.

b) Aktiviti perbincangan-2 orang, mencari idea dan menghasilkan sebuah rumusan yang

menarik.

Sistem Bahasa    : Kata ganda ( 4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur sejarah.

Nilai        : Dengar nasihat orang tua.

KBT        : Dapat membanding bezakan.

BBB        : Kertas fotostat, Kamus, papan tulis.

Refleksi    : Hanya 55 % pelajar siap.


 


 


 


 


 


 

Tarikh        : 28.06. 2010

Hari        : Isnin.

Kelas        : 4K5

Masa        : 2 Waktu ( 7.05-8.15 )

Tajuk        : Pengetahuan Tatabahasa- Menganalisis ayat-Imbuhan.

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:

a) Latihan 3 perenggan-Menganalisis & meletakkan imbuhan yang betul pada ayat.

b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang di tetapkan.

Fokus Utama        : 2.5 Aras 2 ( ii)

Fokus Sampingan    : 10.2 Aras 2 (iii)


 

Aktiviti    : a) Guru memberi penerangan secara kelas dan memberi contoh-contoh yang sesuai.

b) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar. Membuat latihan bertulis sambil dibimbing

oleh guru.

Sistem Bahasa    : Peribahasa Melayu ( 2-4 contoh ).

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Sains.

Nilai        : Menjaga kebersihan diri sendiri.

KBT        : Membanding bezakan.

BBB        : Buku Ulasan, kamus, pembaris.

Refleksi    : 65 % pelajar dapat siap latihan. Yang lain kerja rumah.


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 26 ( 28 JUN - 02 JULAI 2010 )


 

Tarikh        : 29.06. 2010

Hari        : Selasa.

Kelas        : 5K8

Masa        : 2 Waktu .( 9.45- 10.55 )

Tajuk        : Komsas: Sajak Duhai Pentafsir.

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

a) Menyatakan 2 & 4 tema dan persoalan yang terdapat dalam sajak tersebut.

b) Dapat mencari jawapan soalan kefahaman.


 

Fokus Utama        : 4.2 Aras 2 ( iii)

Fokus Sampingan    : 8.3 Aras 2 ( iii)


 

Aktiviti    : a) Guru memberi penerangan secara kelas-Berbincang dengan

Pelajar-pelajar dan bersoaljawab .

b) Latihan bertulis sambil dibimbing oleh guru.

Sistem Bahasa    : Peribahasa (2-4 contoh )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Agama.

Nilai        : Sentiasa berfikiran positif.

KBT        : Belajar cara belajar.

BBB        : Suratkhabar, papan tulis, pembaris.


 

Refleksi    : lebih 60% pelajar boleh siap latihan.


 


 


 

Tarikh        : 29.06. 2010

Hari        : Selasa.

Kelas        : 4K4

Masa        : 2 Waktu .( 10.50-12.05 )

Tajuk        : Komsas:Gurindam 12 Fasal Keenam.

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

a) Menyatakan 2 tema dan persoalan yang terdapat dalam gurindam tersebut.

b) Dapat mencari jawapan soalan kefahaman.


 

Fokus Utama        : 4.2 Aras 2 ( iii)

Fokus Sampingan    : 8.3 Aras 2 ( iii)


 

Aktiviti    : a) Guru memberi penerangan secara kelas-Berbincang dengan

Pelajar-pelajar dan bersoaljawab .

b) Latihan bertulis sambil dibimbing oleh guru.

Sistem Bahasa    : Peribahasa (2-4 contoh )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Sejarah.

Nilai        : Selalu bersikap jujur.

KBT        : Belajar cara belajar.

BBB        : Suratkhabar, papan tulis, pembaris.


 

Refleksi    : lebih 60% pelajar boleh siap latihan.


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 26 ( 28 JUN- 02 JULAI 2010 )


 

Tarikh        :30.06. 2010

Hari        : Rabu.

Kelas        : 5K6

Masa        : 2 Waktu. ( 7.05-8.15 )

Tajuk        : Pengetahuan Tatabahasa- Menganalisis kesalahan Ayat.(Imbuhan )

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:

a) Membuat 10-15 latihan berkenaan dengan membetulkan kesalahan ayat.

b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang di tetapkan.

Fokus Utama         : 5.6 Aras 2 (ii)


 

Fokus Sampingan    : 10.2 Aras 2 (iii)


 

Aktiviti    : a) Guru memberi penerangan secara kelas dan memberi contoh-contoh yang sesuai.

b) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar. Membuat latihan bertulis sambil dibimbing

oleh guru.

Sistem Bahasa    : Peribahasa Melayu ( 2-4 contoh ).

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Sains.

Nilai        : Menjaga kebersihan tempat tinggal.

KBT        : Membanding bezakan.

BBB        : Buku Ulasan, kamus, pembaris.

Refleksi    : 65 % pelajar dapat siap latihan. Yang lain kerja rumah.


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 26 ( 28 JUN – 02 JULAI 2010 )


 

Tarikh        : 01.07. 2010

Hari        : Khamis.

Kelas        : 4K4, 4K5.

Masa        : 2 Waktu ( 7.05-8.15 ), ( 9.25-10.30 )

Tajuk        : Pengetahuan Tatabahasa-Sambungan Kata Tugas.

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat :

a) Membuat 10- 15 latihan dengan betul. ( Mengandungi Kata Tugas )

b) Menyiapkan kerja dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama        : 4.2 Aras 2 (ii)

Fokus Sampingan    : 7.1 Aras 1 ( iii)


 

Aktiviti    : a) Guru memberi penerangan secara kelas,

b) pelajar-pelajar membuat kerja sambil di bimbing oleh guru.


 

Sistem Bahasa    : Ayat penyata. ( 2-4 contoh )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Pendidikan Moral.

Nilai        : Berhemah tinggi.

KBT        : Kajian masa depan.

BBB        : Buku kerja, papan tulis, pembaris.

Refleksi    : Hanya 25 % pelajar dapat siap. Yang lain kerja rumah.


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 26 ( 28 JUN- 02 JULAI 2010 )


 

Tarikh        :02.07. 2010

Hari        : Jumaat

Kelas        : 5K5

Masa        : 1 Waktu ( 9.45-10.20 )

Tajuk        : Pengetahuan Tatabahasa- Sambungan Kata Tugas.

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:

a) Membuat 10-15 ayat yang mengandungi Kata Tugas dengan betul.

b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang di tetapkan.

Fokus Utama        : 4.5 Aras 2 ( ii)

Fokus Sampingan    : 10.2 Aras 2 (iii)


 

Aktiviti    : a) Guru memberi penerangan secara kelas dan memberi contoh-contoh yang sesuai.

b) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar. Membuat latihan bertulis sambil dibimbing

oleh guru.

Sistem Bahasa    : Peribahasa Melayu ( 2-4 contoh ).

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Sains.

Nilai        : Menjaga kebersihan tempat tinggal.

KBT        : Membanding bezakan.

BBB        : Buku Ulasan, kamus, pembaris.

Refleksi    : ………………………………………………………………………………..


 


 

Tarikh        : 02.07. 2010.

Hari        : Jumaat.

Kelas        : 4K5, 4K4

Masa        : 2 Waktu. ( 8.15-9.25 ), ( 10.40-11.40 )

Tajuk        : Pengetahuan Tatabahasa-Menukarkan ayat-Ayat aktif kepada Pasif. ( Ayat lengkap )

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat :

a) Membuat sekurang-kurangnya 5 latihan dengan betul.

b) Menyiapkan kerja dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama        : 4.2 Aras 2 (ii)

Fokus Sampingan    : 6.1 Aras 1 ( iii)


 

Aktiviti    : a) Guru memberi penerangan secara kelas,

b) pelajar-pelajar membuat kerja sambil di bimbing oleh guru.


 

Sistem Bahasa    : Ayat penyata. ( 2-4 contoh )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Pendidikan Moral.

Nilai        : Berhemah tinggi.

KBT        : Kajian masa depan.

BBB        : Buku kerja, papan tulis, pembaris.

Refleksi    : ………………………………………………………………………………


 


 


 


 


 

1 comment:

  1. Siapa ini 'Kutak'???

    Terdapat dua cadangan di sini:
    (i) Cuba rapatkan jarak antara setiap RPH,
    (ii) Gunakan jadual supaya RPH lebih kemas.

    Untuk makluman cikgu, pegawai dari Sektor Jaminan Kualiti yang datang pada 24-25 Mei, 2010 menegur bahawa kita sepatutnya mencatat sejauhmanakah objektif P&P tercapai di bahagian Refleksi RPH kita. Harap cikgu akan ambil tindakan dan betulkan di mana perlu.

    RPH kemas kini. Terima kasih kerana berusaha menghantar RPH cikgu tetapi, sila memperkenalkan diri sebab, setelah siap menyemak, kami dikehendaki menghantar senarai guru yang menghantar/ tidak menghantar RPH kepada Pengetua.

    htchong

    ReplyDelete