RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 24 ( 13-17 JUN 2011 )
Tarikh : 13.06.2011
Hari : Isnin.
Kelas : 5K8, 5K3, 5 K1
Masa : ( 2 Masa-( 7.05-8.15 ), ( 8.15-9.25 ), ( 10.55-12.05 )
Tajuk : Karangan Berpandu- Kepentingan Pengangkutan Awam.(Gambar )
( Menulis pengenalan, isi dan kesimpulan karangan )
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Menulis sebuah karangan berpandu yang baik dan menarik dan dapat menyiapkan kerja dalam tempoh dua waktu yang diberikan.
Fokus Utama : 4.2 Aras 2 ( ii )
Fokus Sampingan : 8.4 Aras 2 ( iii )
Aktiviti : 1) Mengedar buku latihan kerja- Bacaan akaliah dan guru menerangkan
teknik-teknik menulis karangan berpandu.. Pembahagian kumpulan.
2) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai- latihan bertulis.
Sistem bahasa : Penjodoh bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Sejarah.
Nilai : Pandai mengenang budi.
KBT : Membanding bezakan-kemajuan dahulu dan sekarang.
BBB : Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
Refleksi : 40% pelajar siap. Latihan kerja rumah bagi yang belum siap.
Tarikh :14.06.2011
Hari : Selasa
Kelas : 5K3, 5K8
Masa : 2 Masa. ( 7.05-8.15 ), ( 11.30- 12.40 )
Tajuk : Sambungan-Karangan Berpandu-Kepentingan Pengangkutan Awam.
( Menulis karangan Berpandu yang menarik )
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Menulis sebuah pengenalan yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Fokus Utama : 4.2 Aras 2 ( iii)
Fokus Sampingan : 7.3 Aras 3 ( ii)
Aktiviti :a) Penerangan secara kelas oleh guru- bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
b) Guru memberi contoh-contoh yang mudah. - latihan bertulis oleh pelajar-pelajar.
Sistem Bahasa : Ayat penyata ( 2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulu : ilmu : Unsur Sejarah.
Nilai : Berhemah tinggi dean bersyukur.
KBT : Kajian masa depan.
BBB : Buku teks, papan tulis.
Refleksi : 45 % pelajar dapat siap, kecuali 5 K8. ( Sambungan )
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 24 ( 13- 17 JUN 2011 )
Tarikh : 14.06. 2011
Hari : Selasa.
Kelas : 4MPV
Masa : 2 Masa , ( 8.15-9.25 )
Tajuk : Cerpen: Pemain catur
Mengaitkannnya dengan aspek kehidupan.
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:
a) Menyatakan 2-4 pengajaran dalam cerpen tersebut.
b) Menyalin semua nota tersebut dalam buku nota.
Fokus Utama : 7.2 Aras 2 (ii).
Fokus Sampingan : 3.3 Aras 2 (i)
Aktiviti : a) Perbincangan dalam 4 Kumpulan- untuk mencari nilai dan pengajaran. Guru memberi
penerangan secara kelas.
b) Pelajar-pelajar menulis nota- guru sebagai pembimbing.
Sistem Bahasa : Peribahasa ( 2- 4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Sejarah.
Nilai : Hidup tolong menolong.
KBT : Mengenang budi orang lain.
BBB : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
Refleksi : 4 MPV hanya 15 orang dapat siap menyalin nota. Latihan pengukuhan.
Tarikh :15.06. 2011
Hari : Rabu
Kelas : 5K1
Masa : ( 8.15-9.25 )
Tajuk : Pengetahuan Tatabahasa-Memperbaiki kesalahan ayat. ( Struktur ayat )
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Membetulkan 10-15 ayat yang salah dari aspek kesalahan imbuhan dan ejaan.
b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Fokus Utama : 4.3 Aras 2 (iii)
Fokus Sampingan : 7.1 Aras 2 ( i)
Aktiviti : a) Guru mengedarkan latihan kepada pelajar-pelajar dan memberi contoh-contoh yang
sesuai sebagai panduan.
b) Perbincangan dengan pelajar-pelajar dan latihan bertulis.
Sistem Bahasa : Simpulan bahasa (2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Subjek Sains
Nilai : Pandai memilih makanan seimbang.
KBT : Mencintai alam Flora dan Fauna.
BBB : Kertas cetak, pembaris, papan tulis.
Refleksi : Beberapa pelajar belum siap( kira-kira 15 orang ) -Kerja rumah.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 24 ( 13- 17 JUN 2011 )
Tarikh : 16.06. 2011
Hari : Khamis.
Kelas : 5K8, 5K3
Masa : 2 Waktu . ( 7.05-8.15 ) , ( 9.45-10.55 )
Tajuk : Pengetahuan Tatabahasa-Memperbaiki kesalahan ayat. ( Struktur ayat )
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Membetulkan 10-15 ayat yang salah dari aspek kesalahan imbuhan dan ejaan.
b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Fokus Utama : 4.3 Aras 2 (iii)
Fokus Sampingan : 7.1 Aras 2 ( i)
Aktiviti : a) Guru mengedarkan latihan kepada pelajar-pelajar dan memberi contoh-contoh yang
sesuai sebagai panduan.
b) Perbincangan dengan pelajar-pelajar dan latihan bertulis.
Sistem Bahasa : Simpulan bahasa (2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Subjek Sains
Nilai : Menjaga Kesihatan sepanjang masa.
KBT : Mencintai alam Flora dan Fauna.
BBB : Kertas cetak, pembaris, papan tulis.
Refleksi : Beberapa pelajar belum siap( kira-kira 15 orang ) -Kerja rumah,5K8 latih tubi
Tarikh : 16.06. 2011
Hari : Khamis
Kelas : 4MPV
Masa : 2 Waktu .( 10.55-12.05 )
Tajuk : Karangan Fakta- Kepentingan Kokurikulum dalam kalangan para pelajar.
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:
a) Menulis pengenalan dan kesimpulan yang baik.
b) Cuba menyiapkan sebahagian daripada karangan tersebut.
Fokus Utama : 7.3Aras 2 (ii).
Fokus Sampingan : 3.4 Aras 2 (i)
Aktiviti : a) Penerangan oleh guru secara kelas. Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
b) Menulis karangan . Guru sebagai pembimbing.
Sistem Bahasa : Peribahasa ( 2-4 contoh yang sesuai) Sikit sikit lama lama jadi bukit.
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Sejarah
Nilai : Cermin diri sendiri.
KBT : Belajar cara belajar.
BBB : Buku teks, Buku Rujukan, papan tulis.
Refleksi : 55 % pelajar siap membuat nota.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 24 ( 13- 17 JUN 2011 )
Tarikh : 17.06. 2011
Hari : Jumaat.
Kelas : 5 K1
Masa : 2 Waktu. ( 7.05-8.15 )
Tajuk : Sambungan Cerpen : Pemain Catur.
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat :
a) Menyatakan 2-4 tema dan pokok persoalan dalam prosa tersebut.
b) Menulis dan menyiapkan nota tentang keseluruhan prosa tersebut.
Fokus Utama : 7.2 Aras 3 ( ii)
Fokus Sampingan : 3. 4 Aras 2 (iii)
Aktiviti : a) Guru memberi penerangan secara kelas dan bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
b) Latihan bertulis, membuat nota-guru sebagai pembimbing.
Sistem Bahasa : Ayat Tanya ( 2- 4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Sejarah.
Nilai : Menghargai Usaha Orang lain.
KBT : Kajian masa depan.
BBB : Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
Refleksi : Majoriti pelajar faham.
Tarikh : 17.06. 2011
Hari : Jumaat.
Kelas : 4MPV
Masa : 2 Waktu ( 9.40-10.40 )
Tajuk : Karangan –Surat Rasmi- Pembuangan sampah sarap sembarangan ke dalam sungai.
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:
a) Menulis pengenalan dan kesimpulan yang baik.
b) Cuba menyiapkan sebahagian daripada surat tersebut.
Fokus Utama : 7.3Aras 2 (ii).
Fokus Sampingan : 3.4 Aras 2 (i)
Aktiviti : a) Penerangan oleh guru secara kelas. Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
b) Menulis karangan . Guru sebagai pembimbing.
Sistem Bahasa : Peribahasa ( 2-4 contoh yang sesuai) Sikit sikit lama lama jadi bukit.
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Sejarah
Nilai : Usaha yang gigih.
KBT : Belajar cara belajar.
BBB : Buku teks, Buku Rujukan, papan tulis.
Refleksi : 55 % pelajar siap membuat nota.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 25 ( 20- 24 JUN 2011 )
Tarikh : 20.06. 2011
Hari : Isnin.
Kelas : 5K8,5K3, 5K1
Masa : 2 Waktu ( 7.05-8.15 ), ( 8.15-9.25 ), ( 10.55- 12.05 )
Tajuk : Karangan berpandu(Ilustrasi Peta )- Cara-cara mengisi masa lapang di kalangan pelajar.
Objektif : Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat:
a) Dapat menulis pengenalan dan kesimpulan yang menarik dalam lingkungan 50-100
patah perkataan dan seterusnya dapat menyiapkkannya.
Fokus Utama : 4.2 Aras 2 ( ii)
Fokus Sampingan : 8.3 Aras 1 (iii)
b) Aktiviti perbincangan-2 orang, mencari idea dan menghasilkan sebuah karangan yang
menarik.
Sistem Bahasa : Kata ganda ( 4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Sejarah.
Nilai : Berfikiran positif.
KBT : Dapat membanding bezakan.
BBB : Kertas fotostat, Kamus, papan tulis.
Refleksi : Hanya 55 % pelajar siap.
Tarikh : 21.06. 2011
Hari : Selasa
Kelas : 5K3, 5K8
Masa : 2 Waktu ( 7.05-8.15 ), (11.30- 12.40 )
Tajuk : Karangan berpandu – Cara-cara mengisi masa lapang di kalangan pelajar.
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Menyatakan 2-4 kebaikan pandai mengisi masa lapang.
b) Menulis pengenalan yang baik.
Fokus Utama : 7.1 Aras 2 ( ii)
Fokus Sampingan : 3.6 Aras 1 ( iii)
Aktiviti : a) Guru memberi penerangan secara kelas dan bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
b) latihan menulis pengenalan yang baik.
Sistem Bahasa : Peribahasa Melayu . (2-4 contoh )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan Agama.
Nilai : Badan sihat otak cerdas.
KBT : Kajian masa depan.
BBB : Buku rujukan, pembaris, papan tulis.
Refleksi :Lebih separuh pelajar siap, kecuali 5K8 –latih tubi.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 25 ( 20- 25 JUN 2011 )
Tarikh : 21.06. 2011
Hari :Selasa
Kelas : 4MPV
Masa : 2 Waktu ( 8.15- 9.25 )
Tajuk : Komsas: Syair: Gurindam 12 Fasal yang keenam.
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Menyatakan tema dan persoalan yang terdapat dalam syair tersebut.
b) Menulis nota yang lengkap tentang syair itu.
Fokus Utama : 4.2 Aras 2 (iii).
Fokus Sampingan : 7.4 Aras 2 (i)
Aktiviti : a) Dengan contoh-contoh yang sesuai guru memberi penerangan secara kelas. Bersoaljawab
dengan pelajar-pelajar.
b) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.
Sistem Bahasa : Sebutan dan intonasi.
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Sejarah
Nilai : Menikmati hasil pembangunan.
KBT : Dapat membanding-bezakan.
BBB : Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
Refleksi : 70 % pelajar dapat faham topik ini.
Tarikh : 22.06. 2011
Hari : Rabu
Kelas : 5K1
Masa : 2 Waktu .( 8.15-9.25 )
Tajuk : Komsas: Cerpen:Hutan Rimba.
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Menyatakan 2 persoalan yang terdapat dalam cerpen tersebut.
b) Dapat mencari jawapan soalan kefahaman.
Fokus Utama : 4.2 Aras 2 ( iii)
Fokus Sampingan : 8.3 Aras 2 ( iii)
Aktiviti : a) Guru memberi penerangan secara kelas-Berbincang dengan
Pelajar-pelajar dan bersoaljawab .
b) Latihan bertulis sambil dibimbing oleh guru.
Sistem Bahasa : Peribahasa (2-4 contoh )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Geografi.
Nilai : Mencintai keindahan alam sekitar.
KBT : Belajar cara belajar.
BBB : Suratkhabar, papan tulis, pembaris.
Refleksi : lebih 60% pelajar boleh siap latihan.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 25 ( 20- 25 JUN 2011 )
Tarikh :23.06. 2011
Hari : Khamis.
Kelas : 5K8, 5 K3
Masa : 2 Waktu. (7.05-8.15 ), ( 9.25- 10.55 )
Tajuk : Pengetahuan Tatabahasa- Memisahkan ayat menjadi 3. ( Ayat lengkap )
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:
a) Membuat 3-5 latihan berkenaan dengan memisahkan ayat.
b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang di tetapkan.
Fokus Utama : 2.5 Aras 2 ( ii)
Fokus Sampingan : 10.2 Aras 2 (iii)
Aktiviti : a) Guru memberi penerangan secara kelas dan memberi contoh-contoh yang sesuai.
b) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar. Membuat latihan bertulis sambil dibimbing
oleh guru.
Sistem Bahasa : Peribahasa Melayu ( 2-4 contoh ).
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Geografi.
Nilai : Menjaga kebersihan tempat tinggal.
KBT : Membanding bezakan.
BBB : Buku Ulasan, kamus, pembaris.
Refleksi : Hampir 45 % pelajar dapat menyiapkan kerja.
____________________________________________________________________________________________
Tarikh : 23.06. 2011
Hari : Khamis.
Kelas : 4MPV
Masa : 2 Waktu ( 10.55-12.05 )
Tajuk : Karangan Berpandu- Sebab-sebab masalah melepak.
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Menulis karangan berpandu dengan baik dan menarik.
b) Cuba menyiapkannnya dalam masa yang di tetapkan.
Fokus Utama : 2.1 Aras 2 (iii)
Fokus Sampingan : 7.5 Aras 3 (i)
Aktiviti :a) Penerangan oleh guru secara kelas dengan contoh-contoh yang sesuai.
b) Pelajar-pelajar membuat karangan sambil di bimbing oleh guru.
Sistem Bahasa : Kata Ganda. ( 4- 6 contoh )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Sejarah.
Nilai : Bersopan santun
KBT : Belajar cara belajar.
BBB : Buku teks, Kertas fotostat, papan tulis.
Refleksi : Hampir 55 % pelajar dapat siap- berpandukan jawapan.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 25 ( 20- 25 JUN 2011 )
Tarikh : 24.06. 2011
Hari : Jumaat
Kelas : 5 K1
Masa : 2 Waktu. ( 7.05-8.15 )
Tajuk : Sambungan Komsas-Cerpen:Hutan Rimba
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat :
a) Menyatakan 2-4 tema dan pokok persoalan dalam cerpen tersebut.
b) Menulis dan menyiapkan nota tentang keseluruhan cerpen tersebut.
Fokus Utama : 7.2 Aras 3 ( ii)
Fokus Sampingan : 3. 4 Aras 2 (iii)
Aktiviti : a) Guru memberi penerangan secara kelas dan bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
b) Latihan bertulis, membuat nota-guru sebagai pembimbing.
Sistem Bahasa : Ayat Tanya ( 2- 4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan Moral.
Nilai : Bertimbang rasa.
KBT : Kajian masa depan.
BBB : Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
Refleksi : Yang belum siap buat kerja rumah.
Tarikh : 24. 06. 2011
Hari : Jumaat.
Kelas : 4MPV
Masa : 2 Waktu ( 9.40 -10.40 )
Tajuk : Sambungan Komsas- Syair: Gurindam 12 fasal ke enam.
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:
a) Menyatakan 2 pengajaran dalam sajak tersebut.
b) Menyiapkan latihan kefahaman.
Fokus Utama : 2.2 Aras 3 ( i)
Fokus Sampingan : 7.3 Aras 2 ( iii)
Aktiviti : a) Guru memberi penerangan dan contoh-contoh yang sesuai .
b) Perbincangan dengan pelajar-pelajar dan membuat latihan bertulis.
Sistem Bahasa : Penjodoh bilangan (2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan Agama.
Nilai : Pandai hidup berdikari
KBT : Membuat pilihan.
BBB : Kertas cetak, papan tulis.
Refleksi : Hampir 45 % pelajar dapt siap kerja.
RPH masih pada Minggu 25. Sila kemas kini RPH cikgu.
ReplyDelete