Sunday, March 3, 2013

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 1 (2- 4 JANUARI 2013 )


 

Tarikh

02.01.2013

Hari

Rabu

Kelas

2 masa ( 5K5 ), ( 5 K7 )

Masa

( 7.05- 8.15 ), ( 9.45 - 10.55 )

 

Tajuk

Karangan Gambaran- Cara- cara penjagaan kesihatan untuk diri dan keluarga.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Menulis sebuah karangan berpandu yang baik dan menarik.

Fokus Utama

4.2 Aras 2 ( ii )

Fokus Sampingan

8.5 Aras 2 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas oleh guru panduan penjagaan kesihatan yang baik . Pembahagian Kumpulan.

2) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai.Latihan bertulis oleh pelajar-pelajar.

Sistem bahasa

Penjodoh bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains

2)Nilai-Kebersihan diri sepanjang masa.

3) KBT-Membanding bezakan.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

40 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 1 ( 2- 4 JANUARI 2013 )


 

Tarikh

03.01.2013

Hari

Khamis

Kelas

2 masa ( 5K5 ), ( 5K6 )

Masa

( 7.05-8.15 ), ( 9.45-10.55 )

Tajuk

Komsas- Pantun Enam Kerat. ( Budi )

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Menulis nota yang lengkap pantun di atas.

Fokus Utama

3.2 Aras 2 ( ii )

Fokus Sampingan

6.5 Aras 2 ( ii)


 

Aktiviti

1) Guru menerangkan pantun tersebut rangkap demi rangkap.

2) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh pelajar-pelajar.

Sistem bahasa

Peribahasa ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sejarah

2)Nilai-Amalan bersyukur

3) KBT-Membuat pilihan yang terbaik.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

30 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 

    
 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 1 ( 2- 4 Januari 2013 )


 

Tarikh

03.01. 2013

Hari

Khamis

Kelas

2 masa ( 4 K2 )

Masa

(11.30-12.40 )

Tajuk

Pantun Empat Kerat- Jenaka dan Sindiran.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Membuat nota ringkas sambil di bombing oleh guru.

Fokus Utama

5.2 Aras 2 ( ii )

Fokus Sampingan

7.5 Aras 2 ( ii)


 

Aktiviti

1) Guru memberi contoh-contoh pantun yang sesuai.2) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh pelajar-pelajar.

Sistem bahasa

Ayat Penyata ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Geografi

2)Nilai-Amalan bersyukur

3) KBT-Membuat pilihan yang terbaik.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

30 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 1 ( 2- 4 Januari 2013 )


 

Tarikh

04.01. 2013

Hari

Jumaat

Kelas

2 masa ( 5K7, 5 K6 )

Masa

( 9.40-10.40 ), ( 10.40- 11. 40 )

Tajuk

Komsas- Sajak Dirgahayu Bahasaku

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami rangkap demi rangkap sajak tersebut dan seterusnya dapat membuat latihan berrulis.

Fokus Utama

25.2 Aras 2 ( ii )

Fokus Sampingan

9.5 Aras 2 ( ii)


 

Aktiviti

1) Guru menerang sajak tersebut rangkap demi rangkap..2) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh pelajar-pelajar.

Sistem bahasa

Kata Bidalan dan Perumpamaan bahasa tersebut. ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sejarah

2)Nilai-Semangat Nasionalisme.

3) KBT-Pandai membuat penilaian.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

50% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 7 -11 Januari 2013 )


 

Tarikh

07.01. 2013

Hari

Isnin

Kelas

2 masa ( 5 K5 ))

Masa

( 11.30- 12.40 )

Tajuk

Sajak : Dirgahayu Bahasaku

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Dapat memahami sajak rangkap demi rangkap.

b) Dapat menulis nota dengan lengkap.

Fokus Utama

2.1 Aras 2 ( ii )

Fokus Sampingan

4.5 Aras 2 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan oleh guru tentang sajak iaitu rangkap demi rangkap.

2) Bersoaljawab denjgan pelajar.

3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Peribahasa yang sesuai. ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains

2)Nilai- Menjaga Kebersihan.

3) KBT- Membuat Inteprestasi

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

50% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 07- 11 Januari 2013 )


 

Tarikh

07.01. 2013

Hari

Isnin

Kelas

2 masa ( 4K2 )

Masa

( 9.45- 10. 55 )

Tajuk

Sajak: Harga Remaja.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami sajak rangkap demi rangkap.

b) Dapat menulis nota dengan lengkap.

Fokus Utama

9.1 Aras i ( ii )

Fokus Sampingan

5.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Guru menerangkan sajak tersebut secara kelas.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.

3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Ayat Penyata yang sesuai. ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Geografi

2)Nilai- Pemandangan yang menarik.

3) KBT- Membuat ramalan positif

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 07- 11 JANUARI 2013 )


 

Tarikh

08.01. 2013

Hari

Selasa.

Kelas

2 masa ( 5 K6, 5K7 )

Masa

( 8.15- 9.25 ), ( 10.20- 11.30 )

Tajuk

Rumusan Karangan- Kepentingan Air dalam kehidupan kita.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Menulis sebuah rumusan karangan yang mudah dan tepat dalam lingkungan 120 patah perkataan.

b) Dapat menyiapkan kerja dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama

10..1 Aras i ( ii )

Fokus Sampingan

8.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Guru menerangkan teknik-teknik menulis rumusan karangan.

2) Bersoaljawab denjgan pelajar.

3) Pelajar-pelajar membuat rumusan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Peribahasa Melayu yang sesuai. ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains

2)Nilai- Pemikiran yang positif.

3) KBT- Dapat membanding-bezakan.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 07-11 JANUARI 2013)


 

Tarikh

09.01. 2013

Hari

Rabu

Kelas

2 masa ( 5 K5, 5K7 )

Masa

( 7.05-8.15 ), ( 9.45- 10.55 )

Tajuk

Sambungan sajak Dirgahayu Bahasaku.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami sajak rangkap demi rangkap.

b) Dapat menyiapkan latihan pemahaman dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama

11.1 Aras i ( ii )

Fokus Sampingan

6.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan rangkap demi rangkap oleh guru.

2) Bersoaljawab denjgan pelajar.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Peribahasa Melayu yang sesuai. ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sejarah

2)Nilai- Cintailah Tanahair Tercinta.

3) KBT- Pandai Menghargai.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

50% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 07- 11 JANUARI 2013 )


 

Tarikh

10.01.2013

Hari

Khamis

Kelas

2 masa ( 5 K5, 5K6 )

 

Masa

( 7.05-8.15), ( 9.45- 10.55 )

Tajuk

Pantun Lapan Kerat.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami isi Pantun rangkap demi rangkap.

b) Dapat menyiapkan latihan pemahaman dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama

9.2 Aras i ( ii )

Fokus Sampingan

4.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara menyeluruh isi kandungan hikayat tersebut.

2) Bersoaljawab denjgan pelajar.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sejarah

2)Nilai- Mengetahui asal usul kebudayaan kita.

3) KBT- Sikap Berterima Kasih.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

50% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 07- 11 JANUARI 2013 )


 

Tarikh

10.01. 2013

Hari

Khamis

Kelas

2 masa ( 4K2 )

 

Masa

( 11.30- 12.40 )

Tajuk

Karangan Berpandu- Rajah pokok penjagaan Kesihatan untuk kebaikan diri-sendiri. ( 200-250 patah perkataan )

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami isi kandungan rajah pokok kesihatan berkenaan )

b) Dapat menyiapkan latihan pemahaman dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama

5.2 Aras i ( ii )

Fokus Sampingan

8.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas tentang rajah pokok berkenaan.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains

2)Nilai- Menjaga kesihatan sepanjang masa.

3) KBT- Sikap Berterima Kasih.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 07-11 JANUARI 2013 )


 

Tarikh

11.01. 2013

Hari

Jumaat

Kelas

2 masa ( 5 K7, 5K6 )

 

Masa

( 9.40-10.40 ), ( 10.40- 11.40 )

Tajuk

Pengetahuan Tatabahasa- Kata Sendi Nama.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami penggunaan Kata Sendi dalam sesuatu ayat.

b) Dapat menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama

6.2 Aras i ( ii )

Fokus Sampingan

9.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas tentang fungsi Kata Sendi dalam ayat.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains

2)Nilai- Menjaga kesihatan tempat tinggal kita.

3) KBT- Sikap Bersyukur.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 07- 11 JANUARI 2013 )


 

Tarikh

11.01. 2013

Hari

Jumaat

Kelas

2 masa ( 4K2 )

 

Masa

( 7.05- 8.15 ),

Tajuk

Sambungan -Pengetahuan Tatabahasa- Kata Sendi Nama.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami penggunaan Kata Sendi dalam sesuatu ayat.

b) Dapat menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama

6.2 Aras i ( ii )

Fokus Sampingan

9.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas tentang fungsi Kata Sendi dalam ayat.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains

2)Nilai- Menjaga kesihatan tempat tinggal kita.

3) KBT- Sikap Bersyukur.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 3 ( 14- 18 Januari 2013 )


 

Tarikh

14.01. 2013

Hari

Isnin

Kelas

2 masa ( 5 K5 )

 

Masa

( 11.30 – 12.40 )

Tajuk

-Hikayat Langlang Buana

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami isi kandungan prosa Tradisional tersebut.

b) Dapat menulis nota dengan lengkap.

Fokus Utama

4.2 Aras iii ( ii )

Fokus Sampingan

7.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas isi kandungan cerita tersebut.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Penjodoh bilangan. ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sejarah

2)Nilai- Belajar Berdikari.

3) KBT- Belajar cara belajar.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

40% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 3 ( 14- 18 Januari 2013 )


 

Tarikh

14.01. 2013

Hari

Isnin

Kelas

2 masa ( 4K2 )

 

Masa

( 9.45- 10.55 )

Tajuk

Komsas-Prosa Tradisional- Pelayaran yang penuh peristiwa.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami isi kandungan prosa tersebut dengan lebih mendalam.

b) Dapat menulis nota dengan lengkap.

Fokus Utama

3.2 Aras iii ( ii )

Fokus Sampingan

8.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas isi kandungan prosa tersebut.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Ayat Penyata dan ayat tanya. ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sejarah

2)Nilai- Semangat Patriotik.

3) KBT- Belajar cara belajar.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

45% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 3 ( 14 -18 Januari 2013 )


 

Tarikh

15.01. 2013

Hari

Selasa

Kelas

2 masa ( 5 K6, 5K7 )

 

Masa

( 8.15- 9.25 ), ( 10.20- 11.30 )

Tajuk

Karangan Berpandu- Ulasan Karya seorang penulis tempatan.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami cara-cara menulis pengenalan karangan yang baik

b) Dapat memberi 2 contoh yang baik.


 

Fokus Utama

3.6 Aras iii ( ii )

Fokus Sampingan

4.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas isi kandungan cerpen tersebut.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Ayat Penyata dan ayat tanya. ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sejarah

2)Nilai- Bersemangat Waja.

3) KBT- Pandai menghargai

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

65 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 3 ( 14 – 18 Januari 2013 )


 

Tarikh

16.01. 2013

Hari

Rabu

Kelas

2 masa ( 5 K5, 5 K7 )

 

Masa

( 7.05- 8.15 ), ( 9.45 – 10.55 )

Tajuk

Karangan - Baik dan Buruk kemudahan Telefon Bimbit kepada Masyarakat kini.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Menulis pengenalan dan kesimpulan dengan baik.

b) Dapat menyiapkan latihan tersebut.


 

Fokus Utama

4.6 Aras iii ( ii )

Fokus Sampingan

7.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas teknik menulis pengenalan dan kesimpulan.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Ayat Penyata dan Imbuhan Ter. ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sejarah

2)Nilai- Bersatu hati

3) KBT- Semangat bekerjasama.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

65 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 3 ( 14- 18 Januari )


 

Tarikh

17.01. 2013

Hari

Khamis

Kelas

2 masa ( 5 K5, 5 K6 )

 

Masa

( 7.05- 8.15 ), ( 9.45- 10.55 )

Tajuk

Pengetahuan Tatabahasa- Kata Sendi Nama.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami penggunaan Kata Sendi Nama pada ayat.

b) Dapat menyiapkan latihan tersebut.


 

Fokus Utama

5.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

9.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas beberapa contoh Kata Sendi Nama.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Peribahasa Melayu ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Geografi

2)Nilai- Berfikiran positif.

3) KBT- Membanding bezakan

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 

\RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 3 ( 14- 18 Januari 2013 )


 

Tarikh

17.01. 2013

Hari

Khamis

Kelas

2 masa ( 4K2 )

 

Masa

( 11.30- 12.40 )

Tajuk

Pengetahuan Tatabahasa- Membina ayat- kata Tunggal dan Kata Ganda.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Dapat membina ayat daripada kata Tunggal dan Kata Ganda.

b) Dapat menyiapkan latihan tersebut.


 

Fokus Utama

6.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara maksud kata Tunggal dan Kata Ganda.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Peribahasa Melayu ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Moral

2)Nilai- Menghormati Ibu Bapa.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 3 ( 14- 18 Januari 2013 )


 

Tarikh

18. 01. 2013

Hari

Jumaat

Kelas

2 masa ( 5 K7, 5K6 )

 

Masa

( 9.40- 10.40 ), ( 10.40- 11.40 )

Tajuk

Tatabahasa- Kata Sendi Nama.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami maksud kata Sendi Nama dan penggunaannya yang betul.

b) Dapat membuat 10- 15 ayat yang mengandungi kata Sendi Nama.


 

Fokus Utama

7.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, cara-cara memahami kata Sendi Nama.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Penjodoh Bilangan. ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Moral

2)Nilai- Menghormati rakan sebaya dan orang yang lebih tua.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 3 ( 14 – 18 Januari 2013 )


 

Tarikh

18.01. 2013

Hari

Jumaat

Kelas

2 masa ( 4K2 )

 

Masa

( 7.05- 8.15 )

Tajuk

Karangan Fakta-Panduan mengarang dan menulis pengenalan.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami maksud pantun rangkap demi rangkap.

b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa


 

Fokus Utama

6.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, cara-cara memahami pantun.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Ayat penyata ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Moral

2)Nilai- Menghormati rakan sebaya dan orang yang lebih tua.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 4 ( 21- 25 Januari 2013 )


 

Tarikh

21.01. 2013

Hari

Isnin.

Kelas

2 masa ( 5 K5 )

 

Masa

( 11.30-12.40 )

Tajuk

Karangan Gambaran- Keburukan melepak dalam kalangan remaja.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Menulis pengenalan dan penutup yang menarik

b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa


 

Fokus Utama

4.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, keburukan-keburukan melepak.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Ayat perintah ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sejarah

2)Nilai- Menghormati antara stu sama lain.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 4 ( 21- 25 Januari 2013 )


 

Tarikh

21.01. 2013

Hari

Isnin

Kelas

2 masa ( 4 K2 )

 

Masa

( 9.45- 10.55 )

Tajuk

Pengetahuan Tatabahasa- Golongan Kata Kerja. ( Membina Ayat )

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Membuat sekurang-kurangnya 10 ayat yang lengkap dan betul.

b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa


 

Fokus Utama

3.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka bawa )

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains

2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.


 

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 4 ( 21 – 25 Januari 2013 )


 

Tarikh

22.01. 2013

Hari

Selasa

Kelas

2 masa ( 5K6, 5K7 )

 

Masa

( 8.15-9.25 ), ( 10.20- 11. 30 )

Tajuk

Komsas-Cerpen Pahlawan Buntung.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami ringkasan cerita cerpen tersebut.

b) Dapat menulis nota dengan lengkap.


 

Fokus Utama

3.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka bawa )

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains

2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.


 

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 4 ( 21- 25 Januari 2013 )


 

Tarikh

23.01. 2013

Hari

Rabu

Kelas

2 masa ( 5 K5, 5K7 )

 

Masa

( 7.05-8.15 ), ( 9.45- 10. 55 )

Tajuk

Tatabahasa- Kata Sendi Nama

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami maksud Kata Sendi Nama

b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa yang ditetapkan.


 

Fokus Utama

4.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, guru menerangkan maksud Kata Sendi Nama.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sejarah.

2)Nilai- Menjaga kebersihan halaman rumah.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.


 

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 4 ( 21- 25 Januari n 2013 )


 

Tarikh

24.01. 2013

Hari

Khamis

Kelas

2 masa ( 5 K5, 5K6 )

 

Masa

( 7.05- 8.15 ), ( 9.45- 10.55 )

Tajuk

Sambungan Cerpen: Pahlawan Buntung.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami maksud isi cerpen tersebut

b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa


 

Fokus Utama

7.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, cara-cara memahami cerpen

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Ayat Penyata.. ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Moral

2)Nilai- Menghormati rakan sebaya dan orang yang lebih tua.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 4 ( 21- 25 Januari 2013 )


 

Tarikh

24.01. 2013

Hari

Khamis

Kelas

2 masa ( 4K2 )

 

Masa

( 11.30- 12.40 )

Tajuk

Komsas- Cerpen Ibu dan Ceper.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami maksud isi keseluruhan cerpen tersebut.

b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa


 

Fokus Utama

6.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, maksud dan isi cerpen tersebut.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Ayat penyata ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Moral

2)Nilai- Menghormati rakan sebaya dan orang yang lebih tua.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 4 ( 21- 25 Januari 2013 )


 

Tarikh

25.01. 2013

Hari

Jumaat

Kelas

2 masa ( 5 K7, 5K6 )

 

Masa

( 9.40-10.40 ), ) ( 10.40 -11.40 )

Tajuk

Pengetahuan Tatabahasa-Mengenalpasti kesalahan imbuhan dan ejaan.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Membuat sekurang-kurangnya 10- 15 ayat dengan jawapan yang betul.

b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa


 

Fokus Utama

3.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, cara-cara memperbaiki ayat.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Ayat larangan ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sejarah

2)Nilai- Rasa bertanggungjawab.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 4 ( 21-25 Januari 2013 )


 

Tarikh

25.01. 2013

Hari

Jumaat.

Kelas

2 masa ( 4K2 )

 

Masa

( 7.05- 8.15 )

Tajuk

Pengetahuan Tatabahasa-Membuat satu ayat daripada setiap perkataan yang di beri. (Mencari makna di dalam kamus )

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Membuat sekurang-kurangnya 10 ayat yang lengkap dan betul.

b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa


 

Fokus Utama

4.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka bawa )

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains

2)Nilai- Mementingkan kesihatan.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.


 

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 5 ( 28 Jan- 1 Feb 2013 )


 

Tarikh

28.01.2013

Hari

Isnin

Kelas

2 masa ( 4 K2 )

 

Masa

( 9.45- 10.55 )

Tajuk

Pengetahuan Tatabahasa- Pembentukan Kata ( Membina Ayat )

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Membuat sekurang-kurangnya 10 ayat yang lengkap dan betul.

b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa


 

Fokus Utama

3.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka bawa )

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains

2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.


 

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 5 ( 28 Jan -1 Feb 2013 )


 

Tarikh

28.01. 2013

Hari

Selasa

Kelas

2 masa ( 5K5 )

 

Masa

( 11.30-12.40

Tajuk

Komsas-Drama Tiang Cengal Dinding Sayung.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami ringkasan cerita drama tersebut.

b) Dapat menulis nota dengan lengkap.


 

Fokus Utama

3.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, guru menerangkan isi drama tersebut.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains

2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.


 

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 5 ( 28 Jan- 1 Feb 2013 )


 

Tarikh

29.01. 2013

Hari

Selasa

Kelas

2 masa ( 5K6, 5K7 )


 

Masa

( 8.15-9.25 ), ( 10.20- 11. 30 )

Tajuk

Komsas-Sambungan Drama Tiang Cengal Dinding Sayung.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami ringkasan cerita cerpen tersebut.

b) Dapat menulis nota dengan lengkap.


 

Fokus Utama

3.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka bawa )

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains

2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.


 

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 5 ( 28 Jan- 1 Feb 2013 )


 

Tarikh

30.01. 2013

Hari

Rabu

Kelas

2 masa ( 5 K5, 5K7 )


 

Masa

( 7.05-8.15 ), ( 9.45- 10. 55 )

Tajuk

Tatabahasa- Kata Adjektif dan Kata Penguat.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami maksud Kata Adjektif dan Kata Penguat serta pengunaannya.

b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa yang ditetapkan.


 

Fokus Utama

4.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, guru menerangkan maksud Kata Sendi Nama.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sejarah.

2)Nilai- Menjaga kebersihan halaman rumah.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.


 

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 5 ( 28 Jan- 1 Feb 2013 )


 

Tarikh

31.01. 2013

Hari

Khamis

Kelas

2 masa ( 5 K5, 5K6 )


 

Masa

( 7.05- 8.15 ), ( 9.45- 10.55 )

Tajuk

Penulisan Rumusan-kepentingan air dalam kehidupan manusia.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami cara-cara menulis rumusan-aspek perenggan.

b) Dapat menulis rumusan dengan cara yang betul.


 

Fokus Utama

7.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, cara-cara memahami cerpen

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Ayat Penyata.. ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Moral

2)Nilai- Menghormati rakan sebaya dan orang yang lebih tua.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 5 ( 28 Jan- 1 Feb 2013 )


 

Tarikh

31.01. 2013

Hari

Khamis

Kelas

2 masa ( 4K2 )


 

Masa

( 11.30- 12.40 )

Tajuk

Komsas- Drama-Gelanggang Tuk Wali

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami maksud isi keseluruhan cerpen tersebut.

b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa


 

Fokus Utama

6.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, maksud dan isi cerpen tersebut.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Ayat penyata ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Moral

2)Nilai- Menghormati rakan sebaya dan orang yang lebih tua.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 5 ( 28 Jan – 1 Feb 2013 )


 

Tarikh

01.02. 2013

Hari

Jumaat

Kelas

2 masa ( 5 K7, 5K6 )


 

Masa

( 9.40-10.40 ), ) ( 10.40 -11.40 )

Tajuk

Pengetahuan Tatabahasa-Mengenalpasti kesalahan imbuhan dan ejaan.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Membuat sekurang-kurangnya 10- 15 ayat dengan jawapan yang betul.

b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa


 

Fokus Utama

3.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, cara-cara memperbaiki ayat.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Ayat larangan ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sejarah

2)Nilai- Rasa bertanggungjawab.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 5 ( 28 Jan – 1 Feb 2013 )


 

Tarikh

01.02. 2013

Hari

Jumaat.

Kelas

2 masa ( 4K2 )


 

Masa

( 7.05- 8.15 )

Tajuk

Pengetahuan Tatabahasa-Membuat satu ayat daripada setiap perkataan yang di beri. (Mencari makna di dalam kamus )

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Membuat sekurang-kurangnya 10 ayat yang lengkap dan betul.

b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa


 

Fokus Utama

4.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka bawa )

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains

2)Nilai- Mementingkan kesihatan.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.


 

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 6 ( 4- 8 Feb 2013 )


 

Tarikh

04.02. 2013

Hari

Isnin

Kelas

2 masa ( 4 K2 )


 

Masa

( 9.45- 10.55 )

Tajuk

Pengetahuan Tatabahasa- Menukar ayat ( Ayat aktif & pasif )

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Membuat sekurang-kurangnya 10 ayat aktif & pasif yang betul

b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa yang ditetapkan.


 

Fokus Utama

3.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka bawa )

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains

2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.


 

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 6 ( 4 – 8 Feb 2013 )


 

Tarikh

04.02. 2013

Hari

Isnin

Kelas

2 masa ( 5K5 )


 

Masa

( 11.30-12.40

Tajuk

Komsas-Drama Tiang Cengal Dinding Sayung.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami ringkasan cerita drama tersebut.

b) Dapat menulis nota dengan lengkap.


 

Fokus Utama

3.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, guru menerangkan isi drama tersebut.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains

2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.


 

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 6 ( 4 -8 Feb 2013 )


 

Tarikh

05.02. 2013

Hari

Selasa

Kelas

2 masa ( 5K6, 5K7 )


 

Masa

( 8.15-9.25 ), ( 10.20- 11. 30 )

Tajuk

Komsas-Sajak Kecek (IV)

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami sajak tersebut rangkap demi rangkap.

b) Dapat menulis nota dengan lengkap.


 

Fokus Utama

3.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, guru menerangkan sajak rangkap demi rangkap.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Peribahasa ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains

2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.


 

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 6 ( 4- 8 Feb 2013 )


 

Tarikh

06.02. 2013

Hari

Rabu

Kelas

2 masa ( 5 K5, 5K7 )


 

Masa

( 7.05-8.15 ), ( 9.45- 10. 55 )

Tajuk

Tatabahasa- Ayat Berpola (FN+FA )

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami maksud Ayat Berpola dan penggunaannya dalam kontek ayat.

b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa yang ditetapkan.


 

Fokus Utama

4.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, guru menerangkan maksud Ayat Berpola.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Ayat Penyata. ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sejarah.

2)Nilai- Menjaga kebersihan halaman rumah.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.


 

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 6 ( 4- 8 Feb 2013 )


 

Tarikh

07.02. 2013

Hari

Khamis

Kelas

2 masa ( 5 K5, 5K6 )


 

Masa

( 7.05- 8.15 ), ( 9.45- 10.55 )

Tajuk

Penulisan Rumusan-Semangat kejiranan dan gotong royong semakin pupus.

Apakah punca-punca sebenarnya.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami cara-cara menulis rumusan-aspek perenggan.

b) Dapat menulis rumusan dengan cara yang betul.


 

Fokus Utama

7.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, cara-cara memahami cerpen

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Ayat Penyata.. ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Moral

2)Nilai- Menghormati rakan sebaya dan orang yang lebih tua.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 6 ( 4 – 8 Feb 2013 )


 

Tarikh

07.02. 2013

Hari

Khamis

Kelas

2 masa ( 4K2 )


 

Masa

( 11.30- 12.40 )

Tajuk

Komsas- Prosa Tradisional Merah Silu.

O)bjektif

Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat

a) Memahami maksud isi keseluruhan Prosa tersebut.

b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa


 

Fokus Utama

6.6 Aras iii ( ii )


 

Fokus Sampingan

10.5 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti

1) Penerangan secara kelas, maksud dan isi prosa tersebut.

2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.

3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem bahasa

Ayat Tanya ( 2-4 contoh yang sesuai )


 

Pengisian Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sejarah

2)Nilai- Menghormati rakan sebaya dan orang yang lebih tua.

3) KBT- Membuat pilihan terbaik.

4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi

60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 6 ( 4 -8 Feb 2013 )


 

Tarikh

08.02. 2013

Hari

Jumaat

Kelas

2 masa ( 5 K7, 5K6 )


 

Masa

( 9.40-10.40 ), ) ( 10.40 -11.40 )

Tajuk

MENGAMBIL CUTI REHAT KHAS (CRK )


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 6 ( 4 -8 Feb 2013 )


 

Tarikh

08.02. 2013

Hari

Jumaat.

Kelas

2 masa ( 4K2 )


 

Masa

( 7.05- 8.15 )

Tajuk

MENGAMBIL CUTI REHAT KHAS. ( CRK )


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 7 ( 11- 15 Feb 2013 )


 

Tarikh

Hari

Jenis Cuti

11.02.2013

Isnin

CUTI TAHUN BARU CINA

12.02. 2013

Selasa

CUTI TAHUN BARU CINA

13.02. 2013

Rabu

CUTI PERISTIWA

14.02. 2013

Khamis

CUTI GANTIAN

15.02. 2013

Jumaat

CUTI GANTIAN


 

No comments:

Post a Comment