Tarikh | 02.01.2013 |
Hari | Rabu |
Kelas | 2 masa ( 5K5 ), ( 5 K7 ) |
Masa | ( 7.05- 8.15 ), ( 9.45 - 10.55 )
|
Tajuk | Karangan Gambaran- Cara- cara penjagaan kesihatan untuk diri dan keluarga. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Menulis sebuah karangan berpandu yang baik dan menarik. |
Fokus Utama | 4.2 Aras 2 ( ii ) |
Fokus Sampingan | 8.5 Aras 2 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas oleh guru panduan penjagaan kesihatan yang baik . Pembahagian Kumpulan. 2) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai.Latihan bertulis oleh pelajar-pelajar. |
Sistem bahasa | Penjodoh bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai ) |
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sains 2)Nilai-Kebersihan diri sepanjang masa. 3) KBT-Membanding bezakan. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 40 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap. |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 1 ( 2- 4 JANUARI 2013 )
Tarikh | 03.01.2013 |
Hari | Khamis |
Kelas | 2 masa ( 5K5 ), ( 5K6 ) |
Masa | ( 7.05-8.15 ), ( 9.45-10.55 ) |
Tajuk | Komsas- Pantun Enam Kerat. ( Budi ) |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Menulis nota yang lengkap pantun di atas. |
Fokus Utama | 3.2 Aras 2 ( ii ) |
Fokus Sampingan | 6.5 Aras 2 ( ii) |
Aktiviti | 1) Guru menerangkan pantun tersebut rangkap demi rangkap. 2) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh pelajar-pelajar. |
Sistem bahasa | Peribahasa ( 2-4 contoh yang sesuai ) |
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sejarah 2)Nilai-Amalan bersyukur 3) KBT-Membuat pilihan yang terbaik. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 30 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap. |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 1 ( 2- 4 Januari 2013 )
Tarikh | 03.01. 2013 |
Hari | Khamis |
Kelas | 2 masa ( 4 K2 ) |
Masa | (11.30-12.40 ) |
Tajuk | Pantun Empat Kerat- Jenaka dan Sindiran. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Membuat nota ringkas sambil di bombing oleh guru. |
Fokus Utama | 5.2 Aras 2 ( ii ) |
Fokus Sampingan | 7.5 Aras 2 ( ii) |
Aktiviti | 1) Guru memberi contoh-contoh pantun yang sesuai.2) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh pelajar-pelajar. |
Sistem bahasa | Ayat Penyata ( 2-4 contoh yang sesuai ) |
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Geografi 2)Nilai-Amalan bersyukur 3) KBT-Membuat pilihan yang terbaik. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 30 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap. |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 1 ( 2- 4 Januari 2013 )
Tarikh | 04.01. 2013 |
Hari | Jumaat |
Kelas | 2 masa ( 5K7, 5 K6 ) |
Masa | ( 9.40-10.40 ), ( 10.40- 11. 40 ) |
Tajuk | Komsas- Sajak Dirgahayu Bahasaku |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami rangkap demi rangkap sajak tersebut dan seterusnya dapat membuat latihan berrulis. |
Fokus Utama | 25.2 Aras 2 ( ii ) |
Fokus Sampingan | 9.5 Aras 2 ( ii) |
Aktiviti | 1) Guru menerang sajak tersebut rangkap demi rangkap..2) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh pelajar-pelajar. |
Sistem bahasa | Kata Bidalan dan Perumpamaan bahasa tersebut. ( 2-4 contoh yang sesuai ) |
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sejarah 2)Nilai-Semangat Nasionalisme. 3) KBT-Pandai membuat penilaian. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 50% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap. |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 7 -11 Januari 2013 )
Tarikh | 07.01. 2013 |
Hari | Isnin |
Kelas | 2 masa ( 5 K5 )) |
Masa | ( 11.30- 12.40 ) |
Tajuk | Sajak : Dirgahayu Bahasaku |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Dapat memahami sajak rangkap demi rangkap. b) Dapat menulis nota dengan lengkap. |
Fokus Utama | 2.1 Aras 2 ( ii ) |
Fokus Sampingan | 4.5 Aras 2 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan oleh guru tentang sajak iaitu rangkap demi rangkap. 2) Bersoaljawab denjgan pelajar. 3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Peribahasa yang sesuai. ( 2-4 contoh yang sesuai ) |
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sains 2)Nilai- Menjaga Kebersihan. 3) KBT- Membuat Inteprestasi 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 50% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap. |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 07- 11 Januari 2013 )
Tarikh | 07.01. 2013 |
Hari | Isnin |
Kelas | 2 masa ( 4K2 ) |
Masa | ( 9.45- 10. 55 ) |
Tajuk | Sajak: Harga Remaja. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami sajak rangkap demi rangkap. b) Dapat menulis nota dengan lengkap. |
Fokus Utama | 9.1 Aras i ( ii ) |
Fokus Sampingan | 5.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Guru menerangkan sajak tersebut secara kelas. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar. 3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Ayat Penyata yang sesuai. ( 2-4 contoh yang sesuai ) |
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Geografi 2)Nilai- Pemandangan yang menarik. 3) KBT- Membuat ramalan positif 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap. |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 07- 11 JANUARI 2013 )
Tarikh | 08.01. 2013 |
Hari | Selasa. |
Kelas | 2 masa ( 5 K6, 5K7 ) |
Masa | ( 8.15- 9.25 ), ( 10.20- 11.30 ) |
Tajuk | Rumusan Karangan- Kepentingan Air dalam kehidupan kita. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Menulis sebuah rumusan karangan yang mudah dan tepat dalam lingkungan 120 patah perkataan. b) Dapat menyiapkan kerja dalam tempoh masa yang ditetapkan. |
Fokus Utama | 10..1 Aras i ( ii ) |
Fokus Sampingan | 8.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Guru menerangkan teknik-teknik menulis rumusan karangan. 2) Bersoaljawab denjgan pelajar. 3) Pelajar-pelajar membuat rumusan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Peribahasa Melayu yang sesuai. ( 2-4 contoh yang sesuai ) |
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sains 2)Nilai- Pemikiran yang positif. 3) KBT- Dapat membanding-bezakan. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap. |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 07-11 JANUARI 2013)
Tarikh | 09.01. 2013 |
Hari | Rabu |
Kelas | 2 masa ( 5 K5, 5K7 ) |
Masa | ( 7.05-8.15 ), ( 9.45- 10.55 ) |
Tajuk | Sambungan sajak Dirgahayu Bahasaku. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami sajak rangkap demi rangkap. b) Dapat menyiapkan latihan pemahaman dalam tempoh masa yang ditetapkan. |
Fokus Utama | 11.1 Aras i ( ii ) |
Fokus Sampingan | 6.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan rangkap demi rangkap oleh guru. 2) Bersoaljawab denjgan pelajar. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Peribahasa Melayu yang sesuai. ( 2-4 contoh yang sesuai ) |
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sejarah 2)Nilai- Cintailah Tanahair Tercinta. 3) KBT- Pandai Menghargai. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 50% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap. |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 07- 11 JANUARI 2013 )
Tarikh | 10.01.2013 |
Hari | Khamis |
Kelas | 2 masa ( 5 K5, 5K6 )
|
Masa | ( 7.05-8.15), ( 9.45- 10.55 ) |
Tajuk | Pantun Lapan Kerat. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami isi Pantun rangkap demi rangkap. b) Dapat menyiapkan latihan pemahaman dalam tempoh masa yang ditetapkan. |
Fokus Utama | 9.2 Aras i ( ii ) |
Fokus Sampingan | 4.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara menyeluruh isi kandungan hikayat tersebut. 2) Bersoaljawab denjgan pelajar. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4 contoh yang sesuai ) |
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sejarah 2)Nilai- Mengetahui asal usul kebudayaan kita. 3) KBT- Sikap Berterima Kasih. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 50% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap. |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 07- 11 JANUARI 2013 )
Tarikh | 10.01. 2013 |
Hari | Khamis |
Kelas | 2 masa ( 4K2 )
|
Masa | ( 11.30- 12.40 ) |
Tajuk | Karangan Berpandu- Rajah pokok penjagaan Kesihatan untuk kebaikan diri-sendiri. ( 200-250 patah perkataan ) |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami isi kandungan rajah pokok kesihatan berkenaan ) b) Dapat menyiapkan latihan pemahaman dalam tempoh masa yang ditetapkan. |
Fokus Utama | 5.2 Aras i ( ii ) |
Fokus Sampingan | 8.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas tentang rajah pokok berkenaan. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4 contoh yang sesuai ) |
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sains 2)Nilai- Menjaga kesihatan sepanjang masa. 3) KBT- Sikap Berterima Kasih. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap. |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 07-11 JANUARI 2013 )
Tarikh | 11.01. 2013 |
Hari | Jumaat |
Kelas | 2 masa ( 5 K7, 5K6 )
|
Masa | ( 9.40-10.40 ), ( 10.40- 11.40 ) |
Tajuk | Pengetahuan Tatabahasa- Kata Sendi Nama. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami penggunaan Kata Sendi dalam sesuatu ayat. b) Dapat menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan. |
Fokus Utama | 6.2 Aras i ( ii ) |
Fokus Sampingan | 9.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas tentang fungsi Kata Sendi dalam ayat. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4 contoh yang sesuai ) |
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sains 2)Nilai- Menjaga kesihatan tempat tinggal kita. 3) KBT- Sikap Bersyukur. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap. |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 07- 11 JANUARI 2013 )
Tarikh | 11.01. 2013 |
Hari | Jumaat |
Kelas | 2 masa ( 4K2 )
|
Masa | ( 7.05- 8.15 ), |
Tajuk | Sambungan -Pengetahuan Tatabahasa- Kata Sendi Nama. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami penggunaan Kata Sendi dalam sesuatu ayat. b) Dapat menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan. |
Fokus Utama | 6.2 Aras i ( ii ) |
Fokus Sampingan | 9.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas tentang fungsi Kata Sendi dalam ayat. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4 contoh yang sesuai ) |
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sains 2)Nilai- Menjaga kesihatan tempat tinggal kita. 3) KBT- Sikap Bersyukur. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap. |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 3 ( 14- 18 Januari 2013 )
Tarikh | 14.01. 2013 |
Hari | Isnin |
Kelas | 2 masa ( 5 K5 )
|
Masa | ( 11.30 – 12.40 ) |
Tajuk | -Hikayat Langlang Buana |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami isi kandungan prosa Tradisional tersebut. b) Dapat menulis nota dengan lengkap. |
Fokus Utama | 4.2 Aras iii ( ii ) |
Fokus Sampingan | 7.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas isi kandungan cerita tersebut. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Penjodoh bilangan. ( 2-4 contoh yang sesuai ) |
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sejarah 2)Nilai- Belajar Berdikari. 3) KBT- Belajar cara belajar. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 40% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap. |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 3 ( 14- 18 Januari 2013 )
Tarikh | 14.01. 2013 |
Hari | Isnin |
Kelas | 2 masa ( 4K2 )
|
Masa | ( 9.45- 10.55 ) |
Tajuk | Komsas-Prosa Tradisional- Pelayaran yang penuh peristiwa. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami isi kandungan prosa tersebut dengan lebih mendalam. b) Dapat menulis nota dengan lengkap. |
Fokus Utama | 3.2 Aras iii ( ii ) |
Fokus Sampingan | 8.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas isi kandungan prosa tersebut. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Ayat Penyata dan ayat tanya. ( 2-4 contoh yang sesuai ) |
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sejarah 2)Nilai- Semangat Patriotik. 3) KBT- Belajar cara belajar. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 45% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap. |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 3 ( 14 -18 Januari 2013 )
Tarikh | 15.01. 2013 |
Hari | Selasa |
Kelas | 2 masa ( 5 K6, 5K7 )
|
Masa | ( 8.15- 9.25 ), ( 10.20- 11.30 ) |
Tajuk | Karangan Berpandu- Ulasan Karya seorang penulis tempatan. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami cara-cara menulis pengenalan karangan yang baik b) Dapat memberi 2 contoh yang baik.
|
Fokus Utama | 3.6 Aras iii ( ii ) |
Fokus Sampingan | 4.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas isi kandungan cerpen tersebut. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Ayat Penyata dan ayat tanya. ( 2-4 contoh yang sesuai ) |
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sejarah 2)Nilai- Bersemangat Waja. 3) KBT- Pandai menghargai 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 65 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap. |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 3 ( 14 – 18 Januari 2013 )
Tarikh | 16.01. 2013 |
Hari | Rabu |
Kelas | 2 masa ( 5 K5, 5 K7 )
|
Masa | ( 7.05- 8.15 ), ( 9.45 – 10.55 ) |
Tajuk | Karangan - Baik dan Buruk kemudahan Telefon Bimbit kepada Masyarakat kini. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Menulis pengenalan dan kesimpulan dengan baik. b) Dapat menyiapkan latihan tersebut.
|
Fokus Utama | 4.6 Aras iii ( ii ) |
Fokus Sampingan | 7.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas teknik menulis pengenalan dan kesimpulan. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Ayat Penyata dan Imbuhan Ter. ( 2-4 contoh yang sesuai ) |
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sejarah 2)Nilai- Bersatu hati 3) KBT- Semangat bekerjasama. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 65 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap. |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 3 ( 14- 18 Januari )
Tarikh | 17.01. 2013 |
Hari | Khamis |
Kelas | 2 masa ( 5 K5, 5 K6 )
|
Masa | ( 7.05- 8.15 ), ( 9.45- 10.55 ) |
Tajuk | Pengetahuan Tatabahasa- Kata Sendi Nama. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami penggunaan Kata Sendi Nama pada ayat. b) Dapat menyiapkan latihan tersebut.
|
Fokus Utama | 5.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 9.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas beberapa contoh Kata Sendi Nama. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Peribahasa Melayu ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Geografi 2)Nilai- Berfikiran positif. 3) KBT- Membanding bezakan 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
\RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 3 ( 14- 18 Januari 2013 )
Tarikh | 17.01. 2013 |
Hari | Khamis |
Kelas | 2 masa ( 4K2 )
|
Masa | ( 11.30- 12.40 ) |
Tajuk | Pengetahuan Tatabahasa- Membina ayat- kata Tunggal dan Kata Ganda. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Dapat membina ayat daripada kata Tunggal dan Kata Ganda. b) Dapat menyiapkan latihan tersebut.
|
Fokus Utama | 6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara maksud kata Tunggal dan Kata Ganda. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Peribahasa Melayu ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Moral 2)Nilai- Menghormati Ibu Bapa. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 3 ( 14- 18 Januari 2013 )
Tarikh | 18. 01. 2013 |
Hari | Jumaat |
Kelas | 2 masa ( 5 K7, 5K6 )
|
Masa | ( 9.40- 10.40 ), ( 10.40- 11.40 ) |
Tajuk | Tatabahasa- Kata Sendi Nama. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami maksud kata Sendi Nama dan penggunaannya yang betul. b) Dapat membuat 10- 15 ayat yang mengandungi kata Sendi Nama.
|
Fokus Utama | 7.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, cara-cara memahami kata Sendi Nama. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Penjodoh Bilangan. ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Moral 2)Nilai- Menghormati rakan sebaya dan orang yang lebih tua. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 3 ( 14 – 18 Januari 2013 )
Tarikh | 18.01. 2013 |
Hari | Jumaat |
Kelas | 2 masa ( 4K2 )
|
Masa | ( 7.05- 8.15 ) |
Tajuk | Karangan Fakta-Panduan mengarang dan menulis pengenalan. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami maksud pantun rangkap demi rangkap. b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama | 6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, cara-cara memahami pantun. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Ayat penyata ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Moral 2)Nilai- Menghormati rakan sebaya dan orang yang lebih tua. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 4 ( 21- 25 Januari 2013 )
Tarikh | 21.01. 2013 |
Hari | Isnin. |
Kelas | 2 masa ( 5 K5 )
|
Masa | ( 11.30-12.40 ) |
Tajuk | Karangan Gambaran- Keburukan melepak dalam kalangan remaja. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Menulis pengenalan dan penutup yang menarik b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama | 4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, keburukan-keburukan melepak. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Ayat perintah ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sejarah 2)Nilai- Menghormati antara stu sama lain. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 4 ( 21- 25 Januari 2013 )
Tarikh | 21.01. 2013 |
Hari | Isnin |
Kelas | 2 masa ( 4 K2 )
|
Masa | ( 9.45- 10.55 ) |
Tajuk | Pengetahuan Tatabahasa- Golongan Kata Kerja. ( Membina Ayat ) |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Membuat sekurang-kurangnya 10 ayat yang lengkap dan betul. b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama | 3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka bawa ) 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sains 2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 4 ( 21 – 25 Januari 2013 )
Tarikh | 22.01. 2013 |
Hari | Selasa |
Kelas | 2 masa ( 5K6, 5K7 )
|
Masa | ( 8.15-9.25 ), ( 10.20- 11. 30 ) |
Tajuk | Komsas-Cerpen Pahlawan Buntung. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami ringkasan cerita cerpen tersebut. b) Dapat menulis nota dengan lengkap.
|
Fokus Utama | 3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka bawa ) 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sains 2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 4 ( 21- 25 Januari 2013 )
Tarikh | 23.01. 2013 |
Hari | Rabu |
Kelas | 2 masa ( 5 K5, 5K7 )
|
Masa | ( 7.05-8.15 ), ( 9.45- 10. 55 ) |
Tajuk | Tatabahasa- Kata Sendi Nama |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami maksud Kata Sendi Nama b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama | 4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, guru menerangkan maksud Kata Sendi Nama. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sejarah. 2)Nilai- Menjaga kebersihan halaman rumah. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 4 ( 21- 25 Januari n 2013 )
Tarikh | 24.01. 2013 |
Hari | Khamis |
Kelas | 2 masa ( 5 K5, 5K6 )
|
Masa | ( 7.05- 8.15 ), ( 9.45- 10.55 ) |
Tajuk | Sambungan Cerpen: Pahlawan Buntung. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami maksud isi cerpen tersebut b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama | 7.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, cara-cara memahami cerpen 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Ayat Penyata.. ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Moral 2)Nilai- Menghormati rakan sebaya dan orang yang lebih tua. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 4 ( 21- 25 Januari 2013 )
Tarikh | 24.01. 2013 |
Hari | Khamis |
Kelas | 2 masa ( 4K2 )
|
Masa | ( 11.30- 12.40 ) |
Tajuk | Komsas- Cerpen Ibu dan Ceper. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami maksud isi keseluruhan cerpen tersebut. b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama | 6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, maksud dan isi cerpen tersebut. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Ayat penyata ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Moral 2)Nilai- Menghormati rakan sebaya dan orang yang lebih tua. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 4 ( 21- 25 Januari 2013 )
Tarikh | 25.01. 2013 |
Hari | Jumaat |
Kelas | 2 masa ( 5 K7, 5K6 )
|
Masa | ( 9.40-10.40 ), ) ( 10.40 -11.40 ) |
Tajuk | Pengetahuan Tatabahasa-Mengenalpasti kesalahan imbuhan dan ejaan. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Membuat sekurang-kurangnya 10- 15 ayat dengan jawapan yang betul. b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama | 3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, cara-cara memperbaiki ayat. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Ayat larangan ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sejarah 2)Nilai- Rasa bertanggungjawab. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 4 ( 21-25 Januari 2013 )
Tarikh | 25.01. 2013 |
Hari | Jumaat. |
Kelas | 2 masa ( 4K2 )
|
Masa | ( 7.05- 8.15 ) |
Tajuk | Pengetahuan Tatabahasa-Membuat satu ayat daripada setiap perkataan yang di beri. (Mencari makna di dalam kamus ) |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Membuat sekurang-kurangnya 10 ayat yang lengkap dan betul. b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama | 4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka bawa ) 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sains 2)Nilai- Mementingkan kesihatan. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 5 ( 28 Jan- 1 Feb 2013 )
Tarikh | 28.01.2013 |
Hari | Isnin |
Kelas | 2 masa ( 4 K2 )
|
Masa | ( 9.45- 10.55 ) |
Tajuk | Pengetahuan Tatabahasa- Pembentukan Kata ( Membina Ayat ) |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Membuat sekurang-kurangnya 10 ayat yang lengkap dan betul. b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama | 3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka bawa ) 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sains 2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 5 ( 28 Jan -1 Feb 2013 )
Tarikh | 28.01. 2013 |
Hari | Selasa |
Kelas | 2 masa ( 5K5 )
|
Masa | ( 11.30-12.40 |
Tajuk | Komsas-Drama Tiang Cengal Dinding Sayung. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami ringkasan cerita drama tersebut. b) Dapat menulis nota dengan lengkap.
|
Fokus Utama | 3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, guru menerangkan isi drama tersebut. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sains 2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 5 ( 28 Jan- 1 Feb 2013 )
Tarikh | 29.01. 2013 |
Hari | Selasa |
Kelas | 2 masa ( 5K6, 5K7 )
|
Masa | ( 8.15-9.25 ), ( 10.20- 11. 30 ) |
Tajuk | Komsas-Sambungan Drama Tiang Cengal Dinding Sayung. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami ringkasan cerita cerpen tersebut. b) Dapat menulis nota dengan lengkap.
|
Fokus Utama | 3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka bawa ) 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sains 2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 5 ( 28 Jan- 1 Feb 2013 )
Tarikh | 30.01. 2013 |
Hari | Rabu |
Kelas | 2 masa ( 5 K5, 5K7 )
|
Masa | ( 7.05-8.15 ), ( 9.45- 10. 55 ) |
Tajuk | Tatabahasa- Kata Adjektif dan Kata Penguat. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami maksud Kata Adjektif dan Kata Penguat serta pengunaannya. b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama | 4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, guru menerangkan maksud Kata Sendi Nama. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sejarah. 2)Nilai- Menjaga kebersihan halaman rumah. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 5 ( 28 Jan- 1 Feb 2013 )
Tarikh | 31.01. 2013 |
Hari | Khamis |
Kelas | 2 masa ( 5 K5, 5K6 )
|
Masa | ( 7.05- 8.15 ), ( 9.45- 10.55 ) |
Tajuk | Penulisan Rumusan-kepentingan air dalam kehidupan manusia. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami cara-cara menulis rumusan-aspek perenggan. b) Dapat menulis rumusan dengan cara yang betul.
|
Fokus Utama | 7.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, cara-cara memahami cerpen 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Ayat Penyata.. ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Moral 2)Nilai- Menghormati rakan sebaya dan orang yang lebih tua. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 5 ( 28 Jan- 1 Feb 2013 )
Tarikh | 31.01. 2013 |
Hari | Khamis |
Kelas | 2 masa ( 4K2 )
|
Masa | ( 11.30- 12.40 ) |
Tajuk | Komsas- Drama-Gelanggang Tuk Wali |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami maksud isi keseluruhan cerpen tersebut. b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama | 6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, maksud dan isi cerpen tersebut. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Ayat penyata ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Moral 2)Nilai- Menghormati rakan sebaya dan orang yang lebih tua. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 5 ( 28 Jan – 1 Feb 2013 )
Tarikh | 01.02. 2013 |
Hari | Jumaat |
Kelas | 2 masa ( 5 K7, 5K6 )
|
Masa | ( 9.40-10.40 ), ) ( 10.40 -11.40 ) |
Tajuk | Pengetahuan Tatabahasa-Mengenalpasti kesalahan imbuhan dan ejaan. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Membuat sekurang-kurangnya 10- 15 ayat dengan jawapan yang betul. b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama | 3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, cara-cara memperbaiki ayat. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Ayat larangan ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sejarah 2)Nilai- Rasa bertanggungjawab. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 5 ( 28 Jan – 1 Feb 2013 )
Tarikh | 01.02. 2013 |
Hari | Jumaat. |
Kelas | 2 masa ( 4K2 )
|
Masa | ( 7.05- 8.15 ) |
Tajuk | Pengetahuan Tatabahasa-Membuat satu ayat daripada setiap perkataan yang di beri. (Mencari makna di dalam kamus ) |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Membuat sekurang-kurangnya 10 ayat yang lengkap dan betul. b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama | 4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka bawa ) 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sains 2)Nilai- Mementingkan kesihatan. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 6 ( 4- 8 Feb 2013 )
Tarikh | 04.02. 2013 |
Hari | Isnin |
Kelas | 2 masa ( 4 K2 )
|
Masa | ( 9.45- 10.55 ) |
Tajuk | Pengetahuan Tatabahasa- Menukar ayat ( Ayat aktif & pasif ) |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Membuat sekurang-kurangnya 10 ayat aktif & pasif yang betul b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama | 3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka bawa ) 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sains 2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 6 ( 4 – 8 Feb 2013 )
Tarikh | 04.02. 2013 |
Hari | Isnin |
Kelas | 2 masa ( 5K5 )
|
Masa | ( 11.30-12.40 |
Tajuk | Komsas-Drama Tiang Cengal Dinding Sayung. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami ringkasan cerita drama tersebut. b) Dapat menulis nota dengan lengkap.
|
Fokus Utama | 3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, guru menerangkan isi drama tersebut. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Penjodoh Bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sains 2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 6 ( 4 -8 Feb 2013 )
Tarikh | 05.02. 2013 |
Hari | Selasa |
Kelas | 2 masa ( 5K6, 5K7 )
|
Masa | ( 8.15-9.25 ), ( 10.20- 11. 30 ) |
Tajuk | Komsas-Sajak Kecek (IV) |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami sajak tersebut rangkap demi rangkap. b) Dapat menulis nota dengan lengkap.
|
Fokus Utama | 3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, guru menerangkan sajak rangkap demi rangkap. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Peribahasa ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sains 2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 6 ( 4- 8 Feb 2013 )
Tarikh | 06.02. 2013 |
Hari | Rabu |
Kelas | 2 masa ( 5 K5, 5K7 )
|
Masa | ( 7.05-8.15 ), ( 9.45- 10. 55 ) |
Tajuk | Tatabahasa- Ayat Berpola (FN+FA ) |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami maksud Ayat Berpola dan penggunaannya dalam kontek ayat. b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama | 4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, guru menerangkan maksud Ayat Berpola. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Ayat Penyata. ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sejarah. 2)Nilai- Menjaga kebersihan halaman rumah. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 6 ( 4- 8 Feb 2013 )
Tarikh | 07.02. 2013 |
Hari | Khamis |
Kelas | 2 masa ( 5 K5, 5K6 )
|
Masa | ( 7.05- 8.15 ), ( 9.45- 10.55 ) |
Tajuk | Penulisan Rumusan-Semangat kejiranan dan gotong royong semakin pupus. Apakah punca-punca sebenarnya. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami cara-cara menulis rumusan-aspek perenggan. b) Dapat menulis rumusan dengan cara yang betul.
|
Fokus Utama | 7.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, cara-cara memahami cerpen 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Ayat Penyata.. ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Moral 2)Nilai- Menghormati rakan sebaya dan orang yang lebih tua. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 6 ( 4 – 8 Feb 2013 )
Tarikh | 07.02. 2013 |
Hari | Khamis |
Kelas | 2 masa ( 4K2 )
|
Masa | ( 11.30- 12.40 ) |
Tajuk | Komsas- Prosa Tradisional Merah Silu. |
O)bjektif | Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat a) Memahami maksud isi keseluruhan Prosa tersebut. b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama | 6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan | 10.5 Aras 3 ( ii) |
Aktiviti | 1) Penerangan secara kelas, maksud dan isi prosa tersebut. 2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai. 3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru. |
Sistem bahasa | Ayat Tanya ( 2-4 contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum | 1) Ilmu-Unsur Sejarah 2)Nilai- Menghormati rakan sebaya dan orang yang lebih tua. 3) KBT- Membuat pilihan terbaik. 4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris. |
Refleksi | 60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 6 ( 4 -8 Feb 2013 )
Tarikh | 08.02. 2013 |
Hari | Jumaat |
Kelas | 2 masa ( 5 K7, 5K6 )
|
Masa | ( 9.40-10.40 ), ) ( 10.40 -11.40 ) |
Tajuk | MENGAMBIL CUTI REHAT KHAS (CRK ) |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 6 ( 4 -8 Feb 2013 )
Tarikh | 08.02. 2013 |
Hari | Jumaat. |
Kelas | 2 masa ( 4K2 )
|
Masa | ( 7.05- 8.15 ) |
Tajuk | MENGAMBIL CUTI REHAT KHAS. ( CRK ) |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 7 ( 11- 15 Feb 2013 )
Tarikh | Hari | Jenis Cuti |
11.02.2013 | Isnin | CUTI TAHUN BARU CINA |
12.02. 2013 | Selasa | CUTI TAHUN BARU CINA |
13.02. 2013 | Rabu | CUTI PERISTIWA |
14.02. 2013 | Khamis | CUTI GANTIAN |
15.02. 2013 | Jumaat | CUTI GANTIAN |
No comments:
Post a Comment