Tuesday, November 11, 2014

RPH 39-47

RANCANGAN MENGAJAR  HARIAN MINGGU KE 39 (  15- 19  September  2014  )
Bil
Hari
Catatan
01.
Isnin
Cuti Pertengahan Tahun
02
Selasa
Cuti Pertengahan Tahun
03
Rabu
Cuti Pertengahan Tahun
04
Khamis
Cuti Pertengahan Tahun
05
Jumaat
Cuti Pertengahan Tahun

RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  40  ( 22- 26  September  2014  )
Tarikh
22  September    2014

Hari
Isnin

Kelas
  2 masa -5K10,  5K8,  5K2

Masa
( 7.05-  8.15  ),  ( 8.15-  9.25  ),  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Komsas :Ulangkaji Cerpen Tingkatan 4- Ibu dan Ceper

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a) Memahami  Cerpen  dari  aspek   tema , persoalan dan sinopsis
b) Membuat latihan sambil di bimbing oleh guru.

Fokus Utama
5.1  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
7. 6  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru memberi contoh-contoh  persoalan yang ada dalam cerpen.
2) Guru memberi  contoh-contoh  yang  sesuai.Latihan penulisan pemahaman   oleh  pelajar-pelajar.

Sistem bahasa
Ayat  Tanya  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai-Menghargai keindahan alam sekitar.
3) KBT-Membuat  pilihan yang terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
30 % pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.




RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  40   (   22- 26  September    2014 )

Tarikh
22  September  2014

Hari
Selasa

Kelas
2 masa ( 5 K10  )

Masa
  (  7.05- 8.15  )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa- Ayat Majmuk kepada Ayat Dasar

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Dapat memahami konsep  Ayat Majmuk kepada Ayat Dasar.
b)Dapat  menulis contoh-contoh yang sesuai.

Fokus Utama
2.1  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
4.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan oleh guru tentang makna Ayatv Majmuk dan Ayat Dasar.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
Ayat Penyata  yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga  Kebersihan  tempat  tinggal.
3) KBT- Membuat Inteprestasi
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
50%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE   40 (   22- 26   September    2014 )

Tarikh
23  September    2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 4K2 )

Masa
  (  10.20- 11.30  )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa.- membuat Ayat dari Kata Dasar. (Subjek + Predikat )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis 6- 12 ayat penyata yang betul.
b)  Dapat menyiapkan latihan dalam masa yang ditetapkan.

Fokus Utama
9.1  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
5.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Dengan contoh-contoh yang sesuai, guru menerangkan maksud ayat lengkap.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh Bilangan   yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Geografi
2)Nilai- Landskap  yang menarik.
3) KBT- Membuat ramalan positif
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  40   (   22-26 September   2014  )

Tarikh
24  September   2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 5 K2,  5K8 )

Masa
  ( 7.05-  8.15  ), (  11.30- 12. 40  )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa- Memperbaiki Struktur Ayat yang salah.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memperbaiki 6 ayat yang mengandungi kesalahan struktur yang salah.
b) Dapat  menyiapkan  kerja dalam tempoh masa  yang ditetapkan.

Fokus Utama
10..1  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
8.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Guru menerangkan teknik-teknik menulis  rumusan  karangan.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat  rumusan sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Peribahasa Melayu yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )
Buat baik berpada-pada buat jahat jangan sekali.
Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Ekonomi
2)Nilai- Pandai merancang  Bajet.
3) KBT- Dapat membanding-bezakan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  40 (  22- 26 September   2014 )

Tarikh
25  September   2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 4K2  )

Masa
  10.20- 11.30

Tajuk
Karangan  Berpandu- Faedah-faedah melancong  dalam  negeri.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menghuraikan secara baik 3 isi yang di berikan.
b) Dapat  menyiapkan  latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama
11.1  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
6.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  oleh guru
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh bilangan  yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )
Ketul, Bidang
Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Cintailah kampong halaman sendiri.
3) KBT- Pandai  Menghargai.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
50%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.











RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  40  (   22- 26  September   2014  )

Tarikh
26  September   2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 5 K10  )

Masa
( 9.40- 10. 40  )

Tajuk
Karangan Berpandu- Merokok  dan kesan  jangka panjang kepada kesihatan.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Dapat menghuraikan 3 isi penting secara baik- kesan merokok.
b) Dapat  menyiapkan  sekurang-kurangnya pengenalan yang baik.

Fokus Utama
9.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
4.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara menyeluruh isi karangan  tersebut.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Mamahami Budaya kaum lain.
3) KBT- Sikap Berterima Kasih.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
50%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE   40   (   22- 26  September   2014  )

Tarikh
 26  September  2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 4K2  )

Masa
  (  8.15-  9.25  )

Tajuk
Karangan  Berpandu- Rajah  pokok   Hala tuju lepasan SPM. ( 200-250  patah  perkataan  )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami isi kandungan  rajah  pokok hala tuju pelajar SPM   berkenaan .
b) Dapat  menyiapkan  latihan pemahaman  dalam tempoh masa  yang ditetapkan.

Fokus Utama
5.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
8.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  tentang  rajah  pokok  berkenaan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Ekonomi
2)Nilai- Pandai membuat pilihan.
3) KBT- Sikap Berterima Kasih.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN MENGAJAR HARIAN  MINGGU  KE  41  (   29 Sept-  3 Oktober  2014 )

Tarikh
 29 Sept.   2014

Hari
Isnin

Kelas
2 masa ( 5 K10, 5K8, 5K2  )

Masa
  ( 7.05-  8.15  ), ( 8.15- 9.25   )  (11.30-  12.40  )

Tajuk
Komsas- Sajak- Arkitek Kota (Ulangkaji )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami isi keseluruhan   Sajak  tersebut.
b) Dapat membuat 4 latihan yang di berikan.

Fokus Utama
6.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas tentang   sajak  tersebut secara kelas.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Geografi
2)Nilai- Mencintai keindahan alam sekitar.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  41   (   29 Sept-  3 Okt.  2014  )

Tarikh
30 Sept.  2014

Hari
Selasa

Kelas
 5K2,  5 K8

Masa
  2  Masa ( 10.20 – 11.30  ),  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Karangan berpandu-  kepentingan Penjagaan Kesihatan.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menyatakan 2- 4 Kebaikan  penjagaan kesihatan.
b) Dapat  menyiapkan  latihan   dalam tempoh masa  yang ditetapkan.

Fokus Utama
6.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas kebaikan  Jalur  Lebar kepada Masyarakat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Pendidikan Moral
2)Nilai-  Hidup di kandung Adat.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  41  (   29 Sept- 3 Okt   2014  )

Tarikh
01 Okt.   2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 5 K10  )

Masa
  ( 7.05-  8.15  )

Tajuk
Tatabahasa-  Ayat Aktif  dan Ayat Pasif.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami perbezaan Ayat Aktif dan Ayat  Pasif.
b) Dapat  menukarkan Ayat Aktif kepada Ayat Pasit dan sebaliknya.

Fokus Utama
4.2  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas tentang Ayat Aktif dan Ayat Pasif.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
Penjodoh  bilangan. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Kemahiran membanding bezakan yang terbaik.
3) KBT-  Belajar  cara  belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
40%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  41  (   29 Sept-   3 Okt   2014  )

Tarikh
01 Okt.   2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 4K2 )

Masa
  (  10.20- 11.30  )

Tajuk
Tatabahasa- membina Ayat- Ayat  Pasif  dan Aktif.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami penggunaan Ayat  Aktif  dan Ayat  Pasif
b) Guru memberi  contoh-contoh yang sesuai.

Fokus Utama
3.2  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
8.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas makna dan penggunaan ayat aktif dan ayat pasif.
2) Bersoaljawab  dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
Ayat  kata ganda. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Semangat Kerjasama.
3) KBT-  Belajar  cara  belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
45%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.









RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  41  (  29 Sept- 3 Okt  2014 )

Tarikh
02 Okt.  2014

Hari
Khamis.

Kelas
2 masa ( 5 K2,  )

Masa
  ( 7.05-8.15  ),  ( 11.30-12.40  )

Tajuk
PERCUBAAN MATEMATIK 2   SPM  2014


RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  41  (  29 Sept- 3 Okt.    2014  )
Tarikh
02 Okt. 2014

Hari
Khamis.

Kelas
2 masa ( 4K2  )

Masa
  (  10.20-11.30  ), 

Tajuk
Karangan  - Ibu bapa tonggak kejayaan  anak-anak.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis pengenalan dan kesimpulan dengan baik.
b) Dapat  menyiapkan latihan tersebut.

Fokus Utama
4.6  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  teknik  menulis pengenalan dan kesimpulan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat Penyata  dan Imbuhan  Ter. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Hormat-menghormati
3) KBT-  Semangat bekerjasama.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
65 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.


RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  41    (   29 Sept- 03 Okt   2014   )

Tarikh
03 Okt.  2014

Hari
Jumaat.

Kelas
2 masa (  4K2   )

Masa
  ( 8.15- 9.25  )

Tajuk
Komsas-  Syair  Definisi  Orang Berakal.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Guru menerangkan syair  di atas secara kelas.
b) Dapat  menyiapkan latihan soalan kefahaman.
Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas  syair tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.
Sistem bahasa
 Peribahasa Melayu  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )
Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sekerja
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.











RANCANGAN MENGAJAR HARIAN  MINGGU  KE  42  (   6-  10   Oktober  2014 )

Tarikh
 06 Okt..   2014

Hari
Isnin

Kelas
2 masa ( 5 K10, 5K8, 5K2  )

Masa
  ( 7.05-  8.15  ), ( 8.15- 9.25   )  (11.30-  12.40  )

Tajuk
Komsas- Sajak- Perpustakaan  (Ulangkaji )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami isi keseluruhan   Sajak  tersebut.
b) Dapat membuat 4 latihan yang di berikan.

Fokus Utama
6.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas tentang   sajak  tersebut secara kelas.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Geografi
2)Nilai- Mencintai keindahan alam sekitar.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  42    (  06- 10  Okt.  2014  )

Tarikh
07 Okt.  2014

Hari
Selasa

Kelas
 5K2,  5 K8

Masa
  2  Masa ( 10.20 – 11.30  ),  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Karangan berpandu-  kepentingan Sukan Tahan Lasak .

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menyatakan 2- 4 Kebaikan  sukan Tahan Lasak.
b) Dapat  menyiapkan  latihan   dalam tempoh masa  yang ditetapkan.

Fokus Utama
6.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas kebaikan  Jalur  Lebar kepada Masyarakat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Pendidikan Moral
2)Nilai-  Hidup di kandung Adat.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  42  (   06- 10  Okt   2014  )

Tarikh
08 . Okt.   2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 5 K10  )

Masa
  ( 7.05-  8.15  )

Tajuk
Tatabahasa-  Ayat yang mengandungi Subjek dan Predikat.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami perbezaan  Subjek dan Predikat.
b) Dapat  menukarkan Ayat Aktif kepada Ayat Pasit dan sebaliknya.

Fokus Utama
4.2  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas tentang Ayat Aktif dan Ayat Pasif.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
Penjodoh  bilangan. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Kemahiran membanding bezakan yang terbaik.
3) KBT-  Belajar  cara  belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
40%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  42   (   6- 10 Okt.   2014  )

Tarikh
08  Okt.   2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 4K2 )

Masa
  (  10.20- 11.30  )

Tajuk
Tatabahasa- membina Jenis-jenis Ayat.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami penggunaan jenis-jenis Ayat.
b) Guru memberi  contoh-contoh yang sesuai.

Fokus Utama
3.2  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
8.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas makna dan penggunaan jenis-jenis ayat.
2) Bersoaljawab  dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
Ayat  kata ganda. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Semangat Kerjasama.
3) KBT-  Belajar  cara  belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
45%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.









RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  42  (  06- 10  Okt.    2014  )
Tarikh
09  Okt. 2014

Hari
Khamis.

Kelas
2 masa ( 4K2  )

Masa
  (  10.20-11.30  ), 

Tajuk
Karangan  -  Kejayaan  anak-anak adalah usaha mereka sendiri. Setuju atau Tidak.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis pengenalan dan kesimpulan dengan baik.
b) Dapat  menyiapkan latihan  tersebut.

Fokus Utama
4.6  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  teknik  menulis pengenalan dan kesimpulan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat Penyata  dan Imbuhan  Ter. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Hormat-menghormati
3) KBT-  Semangat bekerjasama.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
65 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.











RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  42   (   06- 10  Okt   2014   )

Tarikh
10  Okt.  2014

Hari
Jumaat.

Kelas
2 masa (  4K2   )

Masa
  ( 8.15- 9.25  )

Tajuk
Komsas-  Syair  Definisi  Orang Berakal.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Guru menerangkan syair  di atas secara kelas.
b) Dapat  menyiapkan latihan soalan kefahaman.
Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas  syair tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.
Sistem bahasa
 Peribahasa Melayu  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )
Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sekerja
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








 RANCANGAN MENGAJAR HARIAN  MINGGU  KE  43  (   13- 17  Oktober  2014 )

Tarikh
 13 Oktober   2014

Hari
Isnin

Kelas
2 masa ( 5 K10, 5K8, 5K2  )

Masa
  ( 7.05-  8.15  ), ( 8.15- 9.25   )  (11.30-  12.40  )

Tajuk
Komsas- Sajak- Harga Remaja (Ulangkaji )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami isi keseluruhan   Sajak  tersebut.
b) Dapat membuat 4 latihan yang di berikan.

Fokus Utama
6.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas tentang   sajak  tersebut secara kelas.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Geografi
2)Nilai- Mencintai keindahan alam sekitar.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  43  (   13- 17  Okt.  2014  )

Tarikh
14 Okt.  2014

Hari
Selasa

Kelas
 5K2,  5 K8

Masa
  2  Masa ( 10.20 – 11.30  ),  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Karangan berpandu-  Kepentingan Didikan Agama kepada generasi muda.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menyatakan 2- 4 Kebaikan  didikan agama.
b) Dapat  menyiapkan  latihan   dalam tempoh masa  yang ditetapkan.

Fokus Utama
6.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas kebaikan  Jalur  Lebar kepada Masyarakat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Pendidikan Moral
2)Nilai-  Hidup di kandung Adat.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  43  (   13- 17  Okt   2014  )

Tarikh
 15  Okt.   2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 5 K10  )

Masa
  ( 7.05-  8.15  )

Tajuk
Tatabahasa-  Ayat Biasa dan Ayat Songsang.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami perbezaan Ayat Biasa dan Ayat Songsang
b) Dapat  menukarkan Ayat Biasa dan Ayat Songsang  dan sebaliknya.

Fokus Utama
4.2  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas tentang Ayat Biasa dan Ayat Songsang.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
Penjodoh  bilangan. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Kemahiran membanding bezakan yang terbaik.
3) KBT-  Belajar  cara  belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
40%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  43  (   13- 17  Okt   2014  )

Tarikh
15  Okt.   2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 4K2 )

Masa
  (  10.20- 11.30  )

Tajuk
Tatabahasa- membina Ayat- Ayat  Pasif  dan Aktif.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami penggunaan Ayat  Aktif  dan Ayat  Pasif
b) Guru memberi  contoh-contoh yang sesuai.

Fokus Utama
3.2  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
8.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas makna dan penggunaan ayat aktif dan ayat pasif.
2) Bersoaljawab  dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
Ayat  kata ganda. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Semangat Kerjasama.
3) KBT-  Belajar  cara  belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
45%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.









RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  43  (  13-  17 Okt.    2014  )
Tarikh
16  Okt. 2014

Hari
Khamis.

Kelas
2 masa ( 4K2  )

Masa
  (  10.20-11.30  ), 

Tajuk
Karangan  - Hidup Sihat menjamin kesejahteraan.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis pengenalan dan kesimpulan dengan baik.
b) Dapat  menyiapkan latihan tersebut.

Fokus Utama
4.6  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  teknik  menulis pengenalan dan kesimpulan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat Penyata  dan Imbuhan  Ter. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Hormat-menghormati
3) KBT-  Semangat bekerjasama.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
65 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.











RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  43   (   13- 17  Okt   2014   )

Tarikh
17  Okt.  2014

Hari
Jumaat.

Kelas
2 masa (  4K2   )

Masa
  ( 8.15- 9.25  )

Tajuk
Komsas-  Puisi- Bila Tiba Waktunya.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Guru menerangkan  puisi  di atas secara kelas.
b) Dapat  menyiapkan latihan soalan kefahaman.
Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas  syair tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.
Sistem bahasa
 Peribahasa Melayu  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )
Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sekerja
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN MENGAJAR HARIAN  MINGGU  KE  44  (  20- 24  Oktober  2014 )

Tarikh
 20  Oktober   2014

Hari
Isnin

Kelas
2 masa ( 5 K10, 5K8, 5K2  )

Masa
  ( 7.05-  8.15  ), ( 8.15- 9.25   )  (11.30-  12.40  )

Tajuk
Komsas- Cerpen : Ibu dan Ceper  (Ulangkaji )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami isi keseluruhan   cerpen   tersebut.
b) Dapat membuat 4 latihan yang di berikan.

Fokus Utama
6.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas tentang   cerpen  tersebut secara kelas.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Geografi
2)Nilai- Mencintai keindahan alam sekitar.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  44   (   20- 24  Okt.  2014  )

Tarikh
21  Okt.  2014

Hari
Selasa

Kelas
 5K2,  5 K8

Masa
  2  Masa ( 10.20 – 11.30  ),  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Karangan berpandu-  Hala tuju pelajar-pelajar selepas Peperiksaan SPM.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menyatakan 2- 4  Hala tuju yang sesuai untuk pelajar-pelajar lepasan SPM
b) Dapat  menyiapkan  latihan   dalam tempoh masa  yang ditetapkan.

Fokus Utama
6.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas kebaikan  mencari kerja sambilan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Pendidikan Moral
2)Nilai-  Hidup di kandung Adat.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  44  (   20- 24   Okt   2014  )

Tarikh
 22  Okt.   2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 5 K10  )

Masa
  ( 7.05-  8.15  )

Tajuk
Tatabahasa-  Ayat Majmuk

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami perbezaan Ayat Biasa dan Ayat Majmuk
b) Dapat  menukarkan Ayat Biasa dan Ayat  Majmuk   dan sebaliknya.

Fokus Utama
4.2  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas tentang Ayat Biasa dan Ayat Songsang.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
Penjodoh  bilangan. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Kemahiran membanding bezakan yang terbaik.
3) KBT-  Belajar  cara  belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
40%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  44  (   20- 24  Okt   2014  )

Tarikh
22  Okt.   2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 4K2 )

Masa
  (  10.20- 11.30  )

Tajuk
Tatabahasa- membina Ayat- Ayat  Pasif  dan Aktif.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami penggunaan Ayat  Aktif  dan Ayat  Pasif
b) Guru memberi  contoh-contoh yang sesuai.

Fokus Utama
3.2  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
8.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas makna dan penggunaan ayat aktif dan ayat pasif.
2) Bersoaljawab  dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
Ayat  kata ganda. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Semangat Kerjasama.
3) KBT-  Belajar  cara  belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
45%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.









RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  44  (  20- 24  Okt.    2014  )

Tarikh
23  Okt. 2014

Hari
Khamis.

Kelas
2 masa ( 4K2  )

Masa
  (  10.20-11.30  ), 

Tajuk
Karangan  - Kebersihan Alam Sekitar.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis pengenalan dan kesimpulan dengan baik.
b) Dapat  menyiapkan latihan tersebut.

Fokus Utama
4.6  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  teknik  menulis pengenalan dan kesimpulan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat Penyata  dan Imbuhan  Ter. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Hormat-menghormati
3) KBT-  Semangat bekerjasama.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
65 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.











RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  44   (   20- 24   Okt   2014   )

Tarikh
24   Okt.  2014

Hari
Jumaat.

Kelas
2 masa (  4K2   )

Masa
  ( 8.15- 9.25  )

Tajuk
Komsas-  Puisi- Si Luncai

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Guru menerangkan  puisi  di atas secara kelas.
b) Dapat  menyiapkan latihan soalan kefahaman.
Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas  puisi  tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.
Sistem bahasa
 Peribahasa Melayu  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )
Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sekerja
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.





 RANCANGAN MENGAJAR HARIAN  MINGGU  KE  45   (  27- 31  Oktober  2014 )

Tarikh
 27   Oktober   2014

Hari
Isnin

Kelas
2 masa ( 5 K10, 5K8, 5K2  )

Masa
  ( 7.05-  8.15  ), ( 8.15- 9.25   )  (11.30-  12.40  )

Tajuk
Komsas- Cerpen : Pahlawan Buntung  (Ulangkaji )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami isi keseluruhan   cerpen   tersebut.
b) Dapat membuat 4 latihan yang di berikan.

Fokus Utama
6.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas tentang   cerpen  tersebut secara kelas.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Geografi
2)Nilai- Mencintai keindahan alam sekitar.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  45   (   27- 31   Okt.  2014  )

Tarikh
28  Okt.  2014

Hari
Selasa

Kelas
 5K2,  5 K8

Masa
  2  Masa ( 10.20 – 11.30  ),  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Karangan berpandu-  Sumbangan warga emas kepada masyarakat kita.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menyatakan 2- 4  sumbangan warga emas kepada masyarakat.
b) Dapat  menyiapkan  latihan   dalam tempoh masa  yang ditetapkan.

Fokus Utama
6.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas kebaikan  menjaga kebajikan warga Emas.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Pendidikan Moral
2)Nilai-  Hidup di kandung Adat.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  45  (   27- 31 Okt.   Okt   2014  )

Tarikh
 29   Okt.   2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 5 K10  )

Masa
  ( 7.05-  8.15  )

Tajuk
Tatabahasa-  Ayat Majmuk dan Ayat Pancangan.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami perbezaan Ayat  Pancangan  dan Ayat Majmuk
b) Dapat  menukarkan Ayat  Pancangan  dan Ayat  Majmuk   dan sebaliknya.

Fokus Utama
4.2  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas tentang Ayat Biasa dan Ayat Songsang.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
Penjodoh  bilangan. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Kemahiran membanding bezakan yang terbaik.
3) KBT-  Belajar  cara  belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
40%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  45  (   27- 31   Okt   2014  )

Tarikh
29   Okt.   2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 4K2 )

Masa
  (  10.20- 11.30  )

Tajuk
Tatabahasa- membina Ayat- Ayat  Pasif  dan Aktif.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami penggunaan Ayat  Aktif  dan Ayat  Pasif
b) Guru memberi  contoh-contoh yang sesuai.

Fokus Utama
3.2  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
8.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas makna dan penggunaan ayat aktif dan ayat pasif.
2) Bersoaljawab  dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
Ayat  kata ganda. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Semangat Kerjasama.
3) KBT-  Belajar  cara  belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
45%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.









RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  45  (  27 – 31   Okt.    2014  )

Tarikh
30  Okt. 2014

Hari
Khamis.

Kelas
2 masa ( 4K2  )

Masa
  (  10.20-11.30  ), 

Tajuk
Karangan  - Kebersihan Memeriksa Kesihatan.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis pengenalan dan kesimpulan dengan baik.
b) Dapat  menyiapkan latihan tersebut.

Fokus Utama
4.6  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  teknik  menulis pengenalan dan kesimpulan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat Penyata  dan Imbuhan  Ter. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Hormat-menghormati
3) KBT-  Semangat bekerjasama.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
65 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.











RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  45    (   27- 31  Okt   2014   )

Tarikh
31    Okt.  2014

Hari
Jumaat.

Kelas
2 masa (  4K2   )

Masa
  ( 8.15- 9.25  )

Tajuk
Komsas-  Puisi- Si Luncai ( Ulangkaji )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Guru menerangkan  puisi  di atas secara kelas.
b) Dapat  menyiapkan latihan soalan kefahaman.
Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas  puisi  tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.
Sistem bahasa
 Peribahasa Melayu  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )
Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sekerja
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.






RANCANGAN MENGAJAR MINGGU KE  46 ( 3- 7 November 2014 )


Bil
Tarikh
Hari
Catatan
01
3 November 2014
Isnin
Mengawas SPM
02
4 November 2014
Selasa
Mengawas SPM
03
5 November 2014
Rabu
Mengawas SPM
04
6 November 2014
Khamis
Mengawas SPM
05
7 November 2014
Jumaat
Cuti Belajar

___________________________________________________________________________

RANCANGAN MENGAJAR MINGGU KE  47  ( 10- 14  November 2014 )


Bil
Tarikh
Hari
Catatan
01
10 November 2014
Isnin
Mengawas SPM
02
11 November 2014
Selasa
Cuti Belajar
03
12 November 2014
Rabu
Cuti Belajar
04
13 November 2014
Khamis
Mengawas SPM
05
14 November 2014
Jumaat
Cuti Belajar



RANCANGAN MENGAJAR MINGGU KE  48  ( 17- 21 November 2014 )
Bil
Tarikh
Hari
Catatan
01
17 November 2014
Isnin
Mengawas SPM
02
18 November 2014
Selasa
Mengawas` SPM
03
19 November 2014
Rabu
Cuti Belajar
04
20 November 2014
Khamis
Mengawas SPM
05
21 November 2014
Jumaat
Cuti Belajar


No comments:

Post a Comment