RANCANGAN MENGAJAR
HARIAN MINGGU KE 39 ( 15- 19 September
2014 )
Bil
|
Hari
|
Catatan
|
01.
|
Isnin
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
02
|
Selasa
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
03
|
Rabu
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
04
|
Khamis
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
05
|
Jumaat
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 40 (
22- 26 September 2014 )
Tarikh
|
22 September 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa -5K10, 5K8,
5K2
|
Masa
|
( 7.05- 8.15 ), (
8.15- 9.25 ), (
11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas :Ulangkaji Cerpen Tingkatan 4- Ibu dan Ceper
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami Cerpen dari aspek
tema , persoalan dan sinopsis
b) Membuat latihan sambil di bimbing oleh guru.
|
Fokus Utama
|
5.1 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7. 6 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru memberi contoh-contoh
persoalan yang ada dalam cerpen.
2) Guru memberi
contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh
pelajar-pelajar.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Tanya ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai-Menghargai keindahan alam sekitar.
3) KBT-Membuat pilihan yang
terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
30 % pelajar boleh siap.
Latihan Kerja rumah bagi yang belum
siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE
40 ( 22- 26 September 2014 )
Tarikh
|
22 September 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
)
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa- Ayat Majmuk kepada Ayat Dasar
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Dapat memahami konsep Ayat Majmuk kepada Ayat Dasar.
b)Dapat menulis contoh-contoh
yang sesuai.
|
Fokus Utama
|
2.1 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
4.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan oleh guru tentang makna Ayatv Majmuk dan Ayat Dasar.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata yang sesuai. (
2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga
Kebersihan tempat tinggal.
3) KBT- Membuat Inteprestasi
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
50% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 40 ( 22- 26 September 2014 )
Tarikh
|
23 September 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 10.20- 11.30 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa.- membuat Ayat dari Kata Dasar. (Subjek +
Predikat )
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menulis 6- 12 ayat penyata
yang betul.
b) Dapat
menyiapkan latihan dalam masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
9.1 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
5.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Dengan contoh-contoh yang sesuai, guru menerangkan maksud ayat
lengkap.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan yang sesuai. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Geografi
2)Nilai- Landskap yang
menarik.
3) KBT- Membuat ramalan positif
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE
40 ( 22-26 September 2014 )
Tarikh
|
24 September 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K2, 5K8 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 11.30- 12. 40 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa- Memperbaiki Struktur Ayat yang salah.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memperbaiki 6 ayat yang
mengandungi kesalahan struktur yang salah.
b) Dapat menyiapkan kerja dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
10..1 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
8.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru menerangkan teknik-teknik menulis rumusan
karangan.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat
rumusan sambil dibimbing oleh
guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa Melayu yang sesuai.
( 2-4 contoh yang
sesuai )
Buat baik berpada-pada buat jahat jangan sekali.
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Ekonomi
2)Nilai- Pandai merancang
Bajet.
3) KBT- Dapat membanding-bezakan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 40 ( 22- 26 September 2014 )
Tarikh
|
25 September 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
10.20- 11.30
|
Tajuk
|
Karangan Berpandu-
Faedah-faedah melancong dalam negeri.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menghuraikan secara baik 3
isi yang di berikan.
b) Dapat menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
11.1 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
6.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan oleh guru
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh bilangan yang sesuai. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
Ketul, Bidang
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Cintailah kampong halaman sendiri.
3) KBT- Pandai Menghargai.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
50% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 40
( 22- 26 September 2014 )
Tarikh
|
26 September 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 9.40- 10. 40 )
|
Tajuk
|
Karangan Berpandu- Merokok dan
kesan jangka panjang kepada kesihatan.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Dapat menghuraikan 3 isi
penting secara baik- kesan merokok.
b) Dapat menyiapkan sekurang-kurangnya pengenalan yang baik.
|
Fokus Utama
|
9.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
4.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara menyeluruh isi karangan tersebut.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Mamahami Budaya kaum lain.
3) KBT- Sikap Berterima Kasih.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
50% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE
40 ( 22- 26
September 2014 )
Tarikh
|
26 September 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 8.15-
9.25 )
|
Tajuk
|
Karangan Berpandu- Rajah pokok
Hala tuju lepasan SPM. ( 200-250
patah perkataan )
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami isi kandungan rajah
pokok hala tuju pelajar SPM
berkenaan .
b) Dapat menyiapkan latihan pemahaman dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
5.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
8.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas tentang
rajah pokok berkenaan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan atau bidalan yang
sesuai. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Ekonomi
2)Nilai- Pandai membuat pilihan.
3) KBT- Sikap Berterima Kasih.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 41
( 29 Sept- 3 Oktober 2014 )
Tarikh
|
29 Sept. 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10, 5K8, 5K2 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 8.15- 9.25 ) (11.30-
12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas- Sajak- Arkitek Kota (Ulangkaji )
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami isi
keseluruhan Sajak tersebut.
b) Dapat membuat 4 latihan yang di berikan.
|
Fokus Utama
|
6.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas tentang
sajak tersebut secara kelas.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan atau bidalan yang
sesuai. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Geografi
2)Nilai- Mencintai keindahan alam sekitar.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 41 ( 29 Sept-
3 Okt. 2014 )
Tarikh
|
30 Sept. 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
5K2, 5 K8
|
Masa
|
2 Masa ( 10.20 – 11.30 ), (
11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Karangan berpandu- kepentingan
Penjagaan Kesihatan.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menyatakan 2- 4 Kebaikan penjagaan kesihatan.
b) Dapat menyiapkan latihan
dalam tempoh masa yang
ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
6.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas kebaikan Jalur
Lebar kepada Masyarakat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan atau bidalan yang
sesuai. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Pendidikan Moral
2)Nilai- Hidup di kandung
Adat.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 41 ( 29
Sept- 3 Okt 2014 )
Tarikh
|
01 Okt. 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa- Ayat Aktif dan Ayat Pasif.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami perbezaan Ayat
Aktif dan Ayat Pasif.
b) Dapat menukarkan Ayat Aktif
kepada Ayat Pasit dan sebaliknya.
|
Fokus Utama
|
4.2 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
tentang Ayat Aktif dan Ayat Pasif.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh bilangan. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Kemahiran membanding bezakan yang terbaik.
3) KBT- Belajar cara
belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
40% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 41
( 29 Sept- 3 Okt 2014 )
Tarikh
|
01 Okt. 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 10.20- 11.30 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa- membina Ayat- Ayat
Pasif dan Aktif.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami penggunaan
Ayat Aktif dan Ayat
Pasif
b) Guru memberi contoh-contoh
yang sesuai.
|
Fokus Utama
|
3.2 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
8.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
makna dan penggunaan ayat aktif dan ayat pasif.
2) Bersoaljawab dengan
contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat kata ganda. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Semangat Kerjasama.
3) KBT- Belajar cara
belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
45% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 41
( 29 Sept- 3 Okt 2014 )
Tarikh
|
02 Okt. 2014
|
Hari
|
Khamis.
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K2, )
|
Masa
|
( 7.05-8.15 ), (
11.30-12.40 )
|
Tajuk
|
PERCUBAAN MATEMATIK 2 SPM
2014
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 41
( 29 Sept- 3 Okt. 2014 )
Tarikh
|
02 Okt. 2014
|
Hari
|
Khamis.
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 10.20-11.30
),
|
Tajuk
|
Karangan - Ibu bapa tonggak
kejayaan anak-anak.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menulis pengenalan dan
kesimpulan dengan baik.
b) Dapat menyiapkan latihan
tersebut.
|
Fokus Utama
|
4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas teknik
menulis pengenalan dan kesimpulan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata dan Imbuhan
Ter. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Hormat-menghormati
3) KBT- Semangat bekerjasama.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
65 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 41
( 29 Sept- 03 Okt 2014 )
Tarikh
|
03 Okt. 2014
|
Hari
|
Jumaat.
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 8.15- 9.25 )
|
Tajuk
|
Komsas- Syair Definisi
Orang Berakal.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Guru menerangkan syair di atas secara kelas.
b) Dapat menyiapkan latihan
soalan kefahaman.
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
syair tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa Melayu ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Moral
2)Nilai- Menghormati rakan
sekerja
3) KBT- Membuat pilihan
terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 42
( 6- 10
Oktober 2014 )
Tarikh
|
06 Okt.. 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10, 5K8, 5K2 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 8.15- 9.25 ) (11.30-
12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas- Sajak- Perpustakaan
(Ulangkaji )
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami isi
keseluruhan Sajak tersebut.
b) Dapat membuat 4 latihan yang di berikan.
|
Fokus Utama
|
6.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
tentang sajak tersebut secara kelas.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan atau bidalan yang
sesuai. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Geografi
2)Nilai- Mencintai keindahan alam sekitar.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 42 (
06- 10 Okt. 2014 )
Tarikh
|
07 Okt. 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
5K2, 5 K8
|
Masa
|
2 Masa ( 10.20 – 11.30 ), (
11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Karangan berpandu- kepentingan
Sukan Tahan Lasak .
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menyatakan 2- 4
Kebaikan sukan Tahan Lasak.
b) Dapat menyiapkan latihan
dalam tempoh masa yang
ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
6.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
kebaikan Jalur Lebar kepada Masyarakat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan atau bidalan yang
sesuai. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Pendidikan Moral
2)Nilai- Hidup di kandung
Adat.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 42 ( 06-
10 Okt
2014 )
Tarikh
|
08 . Okt. 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
)
|
Tajuk
|
Tatabahasa- Ayat yang
mengandungi Subjek dan Predikat.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami perbezaan Subjek dan Predikat.
b) Dapat menukarkan Ayat Aktif
kepada Ayat Pasit dan sebaliknya.
|
Fokus Utama
|
4.2 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
tentang Ayat Aktif dan Ayat Pasif.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh bilangan. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Kemahiran membanding bezakan yang terbaik.
3) KBT- Belajar cara
belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
40% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 42 ( 6- 10 Okt. 2014 )
Tarikh
|
08 Okt. 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 10.20- 11.30 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa- membina Jenis-jenis Ayat.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami penggunaan
jenis-jenis Ayat.
b) Guru memberi contoh-contoh
yang sesuai.
|
Fokus Utama
|
3.2 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
8.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
makna dan penggunaan jenis-jenis ayat.
2) Bersoaljawab dengan
contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat kata ganda. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Semangat Kerjasama.
3) KBT- Belajar cara
belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
45% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 42
( 06- 10 Okt.
2014 )
Tarikh
|
09 Okt. 2014
|
Hari
|
Khamis.
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 10.20-11.30
),
|
Tajuk
|
Karangan - Kejayaan anak-anak adalah usaha mereka sendiri.
Setuju atau Tidak.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menulis pengenalan dan
kesimpulan dengan baik.
b) Dapat menyiapkan latihan tersebut.
|
Fokus Utama
|
4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas teknik
menulis pengenalan dan kesimpulan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata dan Imbuhan
Ter. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Hormat-menghormati
3) KBT- Semangat bekerjasama.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
65 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 42 ( 06- 10 Okt
2014 )
Tarikh
|
10 Okt. 2014
|
Hari
|
Jumaat.
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 8.15- 9.25 )
|
Tajuk
|
Komsas- Syair Definisi
Orang Berakal.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Guru menerangkan syair di atas secara kelas.
b) Dapat menyiapkan latihan
soalan kefahaman.
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
syair tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa Melayu ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Moral
2)Nilai- Menghormati rakan
sekerja
3) KBT- Membuat pilihan
terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR
HARIAN MINGGU KE
43 ( 13- 17
Oktober 2014 )
Tarikh
|
13 Oktober 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10, 5K8, 5K2 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 8.15- 9.25 ) (11.30-
12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas- Sajak- Harga Remaja (Ulangkaji )
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami isi
keseluruhan Sajak tersebut.
b) Dapat membuat 4 latihan yang di berikan.
|
Fokus Utama
|
6.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
tentang sajak tersebut secara kelas.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan atau bidalan yang
sesuai. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Geografi
2)Nilai- Mencintai keindahan alam sekitar.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 43 ( 13-
17 Okt.
2014 )
Tarikh
|
14 Okt. 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
5K2, 5 K8
|
Masa
|
2 Masa ( 10.20 – 11.30 ), (
11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Karangan berpandu- Kepentingan
Didikan Agama kepada generasi muda.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menyatakan 2- 4
Kebaikan didikan agama.
b) Dapat menyiapkan latihan
dalam tempoh masa yang
ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
6.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
kebaikan Jalur Lebar kepada Masyarakat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan atau bidalan yang
sesuai. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Pendidikan Moral
2)Nilai- Hidup di kandung
Adat.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 43 ( 13-
17 Okt
2014 )
Tarikh
|
15 Okt.
2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
)
|
Tajuk
|
Tatabahasa- Ayat Biasa dan
Ayat Songsang.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami perbezaan Ayat
Biasa dan Ayat Songsang
b) Dapat menukarkan Ayat Biasa
dan Ayat Songsang dan sebaliknya.
|
Fokus Utama
|
4.2 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
tentang Ayat Biasa dan Ayat Songsang.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh bilangan. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Kemahiran membanding bezakan yang terbaik.
3) KBT- Belajar cara
belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
40% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 43 ( 13-
17 Okt
2014 )
Tarikh
|
15 Okt. 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 10.20- 11.30 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa- membina Ayat- Ayat
Pasif dan Aktif.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami penggunaan
Ayat Aktif dan Ayat
Pasif
b) Guru memberi contoh-contoh
yang sesuai.
|
Fokus Utama
|
3.2 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
8.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
makna dan penggunaan ayat aktif dan ayat pasif.
2) Bersoaljawab dengan
contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat kata ganda. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Semangat Kerjasama.
3) KBT- Belajar cara
belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
45% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 43 (
13- 17 Okt. 2014
)
Tarikh
|
16 Okt. 2014
|
Hari
|
Khamis.
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 10.20-11.30
),
|
Tajuk
|
Karangan - Hidup Sihat
menjamin kesejahteraan.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menulis pengenalan dan
kesimpulan dengan baik.
b) Dapat menyiapkan latihan
tersebut.
|
Fokus Utama
|
4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas teknik
menulis pengenalan dan kesimpulan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata dan Imbuhan
Ter. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Hormat-menghormati
3) KBT- Semangat bekerjasama.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
65 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 43 (
13- 17 Okt 2014
)
Tarikh
|
17 Okt. 2014
|
Hari
|
Jumaat.
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 8.15- 9.25 )
|
Tajuk
|
Komsas- Puisi- Bila Tiba
Waktunya.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Guru menerangkan puisi
di atas secara kelas.
b) Dapat menyiapkan latihan
soalan kefahaman.
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
syair tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa Melayu ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Moral
2)Nilai- Menghormati rakan
sekerja
3) KBT- Membuat pilihan
terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 44
( 20- 24 Oktober
2014 )
Tarikh
|
20 Oktober
2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10, 5K8, 5K2 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 8.15- 9.25 ) (11.30-
12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas- Cerpen : Ibu dan Ceper
(Ulangkaji )
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami isi
keseluruhan cerpen tersebut.
b) Dapat membuat 4 latihan yang di berikan.
|
Fokus Utama
|
6.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
tentang cerpen tersebut secara kelas.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan atau bidalan yang
sesuai. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Geografi
2)Nilai- Mencintai keindahan alam sekitar.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 44 (
20- 24 Okt. 2014 )
Tarikh
|
21 Okt. 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
5K2, 5 K8
|
Masa
|
2 Masa ( 10.20 – 11.30 ), (
11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Karangan berpandu- Hala tuju
pelajar-pelajar selepas Peperiksaan SPM.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menyatakan 2- 4 Hala tuju yang sesuai untuk pelajar-pelajar
lepasan SPM
b) Dapat menyiapkan latihan
dalam tempoh masa yang
ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
6.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
kebaikan mencari kerja sambilan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan atau bidalan yang
sesuai. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Pendidikan Moral
2)Nilai- Hidup di kandung
Adat.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 44 ( 20-
24 Okt
2014 )
Tarikh
|
22 Okt.
2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
)
|
Tajuk
|
Tatabahasa- Ayat Majmuk
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami perbezaan Ayat
Biasa dan Ayat Majmuk
b) Dapat menukarkan Ayat Biasa
dan Ayat Majmuk dan sebaliknya.
|
Fokus Utama
|
4.2 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
tentang Ayat Biasa dan Ayat Songsang.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh bilangan. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Kemahiran membanding bezakan yang terbaik.
3) KBT- Belajar cara
belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
40% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 44 ( 20-
24 Okt
2014 )
Tarikh
|
22 Okt. 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 10.20- 11.30 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa- membina Ayat- Ayat
Pasif dan Aktif.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami penggunaan
Ayat Aktif dan Ayat
Pasif
b) Guru memberi contoh-contoh
yang sesuai.
|
Fokus Utama
|
3.2 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
8.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
makna dan penggunaan ayat aktif dan ayat pasif.
2) Bersoaljawab dengan
contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat kata ganda. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Semangat Kerjasama.
3) KBT- Belajar cara
belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
45% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 44 ( 20-
24 Okt. 2014
)
Tarikh
|
23 Okt. 2014
|
Hari
|
Khamis.
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 10.20-11.30
),
|
Tajuk
|
Karangan - Kebersihan Alam
Sekitar.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menulis pengenalan dan
kesimpulan dengan baik.
b) Dapat menyiapkan latihan
tersebut.
|
Fokus Utama
|
4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara
kelas teknik menulis pengenalan dan kesimpulan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata dan Imbuhan Ter. ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Hormat-menghormati
3) KBT- Semangat bekerjasama.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
65 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 44 (
20- 24 Okt 2014
)
Tarikh
|
24 Okt. 2014
|
Hari
|
Jumaat.
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 8.15- 9.25 )
|
Tajuk
|
Komsas- Puisi- Si Luncai
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Guru menerangkan puisi
di atas secara kelas.
b) Dapat menyiapkan latihan
soalan kefahaman.
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
puisi tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa Melayu ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Moral
2)Nilai- Menghormati rakan
sekerja
3) KBT- Membuat pilihan
terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR
HARIAN MINGGU KE
45 ( 27- 31 Oktober
2014 )
Tarikh
|
27 Oktober
2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10, 5K8, 5K2 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 8.15- 9.25 ) (11.30-
12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas- Cerpen : Pahlawan Buntung (Ulangkaji )
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami isi
keseluruhan cerpen tersebut.
b) Dapat membuat 4 latihan yang di berikan.
|
Fokus Utama
|
6.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
tentang cerpen tersebut secara kelas.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan atau bidalan yang
sesuai. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Geografi
2)Nilai- Mencintai keindahan alam sekitar.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 45 (
27- 31 Okt. 2014 )
Tarikh
|
28 Okt. 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
5K2, 5 K8
|
Masa
|
2 Masa ( 10.20 – 11.30 ), (
11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Karangan berpandu- Sumbangan
warga emas kepada masyarakat kita.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menyatakan 2- 4 sumbangan warga emas kepada masyarakat.
b) Dapat menyiapkan latihan
dalam tempoh masa yang
ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
6.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
kebaikan menjaga kebajikan warga Emas.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan atau bidalan yang
sesuai. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Pendidikan Moral
2)Nilai- Hidup di kandung
Adat.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 45 ( 27-
31 Okt. Okt 2014
)
Tarikh
|
29 Okt.
2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
)
|
Tajuk
|
Tatabahasa- Ayat Majmuk dan
Ayat Pancangan.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami perbezaan
Ayat Pancangan dan Ayat Majmuk
b) Dapat menukarkan Ayat Pancangan dan Ayat
Majmuk dan sebaliknya.
|
Fokus Utama
|
4.2 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
tentang Ayat Biasa dan Ayat Songsang.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh bilangan. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Kemahiran membanding bezakan yang terbaik.
3) KBT- Belajar cara
belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
40% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 45 ( 27-
31 Okt
2014 )
Tarikh
|
29 Okt. 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 10.20- 11.30 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa- membina Ayat- Ayat
Pasif dan Aktif.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami penggunaan
Ayat Aktif dan Ayat
Pasif
b) Guru memberi contoh-contoh
yang sesuai.
|
Fokus Utama
|
3.2 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
8.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
makna dan penggunaan ayat aktif dan ayat pasif.
2) Bersoaljawab dengan
contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat kata ganda. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Semangat Kerjasama.
3) KBT- Belajar cara
belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
45% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 45 ( 27 –
31 Okt. 2014
)
Tarikh
|
30 Okt. 2014
|
Hari
|
Khamis.
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 10.20-11.30
),
|
Tajuk
|
Karangan - Kebersihan
Memeriksa Kesihatan.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menulis pengenalan dan
kesimpulan dengan baik.
b) Dapat menyiapkan latihan
tersebut.
|
Fokus Utama
|
4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas teknik
menulis pengenalan dan kesimpulan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata dan Imbuhan
Ter. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Hormat-menghormati
3) KBT- Semangat bekerjasama.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
65 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 45 (
27- 31 Okt 2014
)
Tarikh
|
31 Okt.
2014
|
Hari
|
Jumaat.
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 8.15- 9.25 )
|
Tajuk
|
Komsas- Puisi- Si Luncai (
Ulangkaji )
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Guru menerangkan puisi
di atas secara kelas.
b) Dapat menyiapkan latihan
soalan kefahaman.
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
puisi tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa Melayu ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Moral
2)Nilai- Menghormati rakan
sekerja
3) KBT- Membuat pilihan
terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR MINGGU KE 46 ( 3- 7 November 2014 )
Bil
|
Tarikh
|
Hari
|
Catatan
|
01
|
3
November 2014
|
Isnin
|
Mengawas
SPM
|
02
|
4
November 2014
|
Selasa
|
Mengawas
SPM
|
03
|
5
November 2014
|
Rabu
|
Mengawas
SPM
|
04
|
6
November 2014
|
Khamis
|
Mengawas
SPM
|
05
|
7
November 2014
|
Jumaat
|
Cuti
Belajar
|
___________________________________________________________________________
RANCANGAN MENGAJAR MINGGU KE 47 (
10- 14 November 2014 )
Bil
|
Tarikh
|
Hari
|
Catatan
|
01
|
10
November 2014
|
Isnin
|
Mengawas
SPM
|
02
|
11
November 2014
|
Selasa
|
Cuti
Belajar
|
03
|
12
November 2014
|
Rabu
|
Cuti
Belajar
|
04
|
13
November 2014
|
Khamis
|
Mengawas
SPM
|
05
|
14
November 2014
|
Jumaat
|
Cuti
Belajar
|
RANCANGAN MENGAJAR MINGGU KE 48 (
17- 21 November 2014 )
Bil
|
Tarikh
|
Hari
|
Catatan
|
01
|
17
November 2014
|
Isnin
|
Mengawas
SPM
|
02
|
18
November 2014
|
Selasa
|
Mengawas`
SPM
|
03
|
19
November 2014
|
Rabu
|
Cuti
Belajar
|
04
|
20
November 2014
|
Khamis
|
Mengawas
SPM
|
05
|
21
November 2014
|
Jumaat
|
Cuti
Belajar
|
No comments:
Post a Comment