RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 3 (
12- 16 Januari
2015 )
Tarikh
|
12.01.2015
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5K10, 5K2 )
|
Masa
|
( 8.15- 9.25 ), (
10.55- 12.05 )
|
Tajuk
|
Kemahiran Tatabahasa- Membina Ayat dari Kata Dasar
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menulis 12 ayat dari kata
dasar yang diberikan –dengan tepat dan ringkas.
|
Fokus Utama
|
4.2 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
8.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai- Ayat yang ringkas dan
tepat.
2).Latihan bertulis oleh pelajar-pelajar sambil di bimbing oleh
guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh bilangan ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai-Kebersihan diri sepanjang masa.
3) KBT-Membanding bezakan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 3
( 12- 16 JANUARI
2015 )
Tarikh
|
13. 01. 2015
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
2 masa ( 5K10, 5K8, 5K6 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15 ), ( 8.15-
9.25 ) , ( 10.55- 12.05 )
|
Tajuk
|
Komsas- Pantun Enam Kerat.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menulis nota yang lengkap pantun di atas.
|
Fokus Utama
|
3.2 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
6.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru menerangkan pantun tersebut rangkap demi rangkap.
2) Guru memberi
contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh
pelajar-pelajar.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai-Amalan bersyukur
3) KBT-Membuat pilihan yang
terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 3 ( 12-
16 Januari 2015 )
Tarikh
|
14 Januari 2015
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa -5K2, 5K6,
5K8
|
Masa
|
( 7.05- 8.15 ), (
8.15- 9.25 ), (
10.55- 12.05 )
|
Tajuk
|
Pantun Lapan Kerat.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami maksud pantun
secara keseluruhannya.
b) Membuat latihan sambil di bimbing oleh guru.
|
Fokus Utama
|
5.2 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru memberi contoh-contoh
pantun yang sesuai.
2) Guru memberi
contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh
pelajar-pelajar.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Geografi
2)Nilai-Amalan bersyukur
3) KBT-Membuat pilihan yang
terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 3 (
12- 16 Januari 2015 )
Tarikh
|
15 Januari 2015
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 5K2, 5K10 )
|
Masa
|
( 9.45- 10. 55 ), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Karangan Gambaran- Karangan ringkas- Majlis Perkahwinan Kaum- kaum di
Malaysia ( Contohnya Bidayuh ) yang pernah
saya saksikan.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Dapat menulis karangan
berbentuk gambaran tentang majlis Perkahwinan
tersebut.
|
Fokus Utama
|
25.2 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru menerang secara ringkas perjalanan majlis perkahwinan
tersebut.
2) Guru memberi
contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh
pelajar-pelajar.
|
Sistem bahasa
|
Kata Bidalan dan Perumpamaan bahasa tersebut. ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai-Semangat Nasionalisme.
3) KBT-Pandai membuat penilaian.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 3 (
12 - 16
Januari 2015 )
Tarikh
|
16 Januari 2015
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K6, 5K8 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 10.40- 11.40 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa- Cakap Ajuk ke Cakap Pindah
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Dapat memahami konsep cakap
Ajuk dan cakap pindah.
b) Dapat menulis contoh-contoh
yang sesuai.
|
Fokus Utama
|
2.1 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
4.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan oleh guru tentang makna Cakap Ajuk dan Cakap Pindah.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata yang sesuai. (
2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga Kebersihan.
3) KBT- Membuat Inteprestasi
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 4 ( 19 -
23 Januari 2015 )
Tarikh
|
19.01.2015
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5K10, 5K2 )
|
Masa
|
( 8.15- 9.25 ), (
10.55- 12.05 )
|
Tajuk
|
Kemahiran Tatabahasa- Menyambung Ayat/ memendekkan ayat.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menyiapkan latihan
menyambung ayat / memendekkan ayat yang diberikan –dengan tepat dan ringkas.
|
Fokus Utama
|
6.2 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai- Ayat yang ringkas dan
tepat.
2).Latihan bertulis oleh pelajar-pelajar sambil di bimbing oleh
guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh bilangan ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai-Kebersihan tempat tinggal.
3) KBT-Membanding bezakan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 4 ( 19 –
23 JANUARI 2015 )
Tarikh
|
20. 01. 2015
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
2 masa ( 5K10, 5K8, 5K6 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15 ), ( 8.15-
9.25 ) , ( 10.55- 12.05 )
|
Tajuk
|
Komsas- Lapan kerat Enam Kerat.
Dirgahayu Bahasaku ( Kerja rumah )
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menulis nota yang lengkap pantun di atas.
|
Fokus Utama
|
3.2 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
6.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru menerangkan pantun tersebut rangkap demi rangkap.
2) Guru memberi
contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh
pelajar-pelajar.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai-Amalan berterima kasih.
3) KBT-Membuat pilihan yang
terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 4 ( 19- 23 Januari
2015 )
Tarikh
|
21 Januari 2015
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa -5K2, 5K6,
5K8
|
Masa
|
( 7.05- 8.15 ), (
8.15- 9.25 ), (
10.55- 12.05 )
|
Tajuk
|
Dirgahayu Bahasaku
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami maksud sajak
secara keseluruhannya.
b) Membuat latihan sambil di bimbing oleh guru.
|
Fokus Utama
|
5.2 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru memberi contoh-contoh
sajak yang berkaitan
2) Guru memberi
contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh
pelajar-pelajar.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Geografi
2)Nilai-Amalan suka bekerjasama.
3) KBT-Membuat pilihan yang
terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 4 ( 19- 23
Januari 2015 )
Tarikh
|
22 Januari 2015
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 5K2, 5K10 )
|
Masa
|
( 9.45- 10. 55 ), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Karangan Fakta- Amalan Gotong Royong semakin pudar dalam kalangan
masyarakat kita pada masa kini . Beri
pendapat anda.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Dapat menulis karangan
berbentuk fakta mengapa amalan mulia
tersebut semakin terhakis.
|
Fokus Utama
|
25.2 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru menerang secara ringkas mengapa fenomena itu terjadi.
2) Guru memberi
contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh
pelajar-pelajar.
|
Sistem bahasa
|
Kata Bidalan dan Perumpamaan bahasa tersebut. ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai-Semangat Nasionalisme.
3) KBT-Pandai membuat penilaian.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 4 ( 19- 23
Januari 2015 )
Tarikh
|
23 Januari 2015
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K6, 5K8 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 10.40- 11.40 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa- Cakap Ajuk ke Cakap Pindah
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Dapat memahami konsep cakap
Ajuk dan cakap pindah.
b) Dapat menulis contoh-contoh
yang sesuai.
|
Fokus Utama
|
2.1 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
4.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan oleh guru tentang makna Cakap Ajuk dan Cakap Pindah.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata yang sesuai. (
2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga Kebersihan.
3) KBT- Membuat Inteprestasi
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE
5 ( 26- 30 Januari
2015 )
Tarikh
|
26.01.2015
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5K10, 5K2 )
|
Masa
|
( 8.15- 9.25 ), (
10.55- 12.05 )
|
Tajuk
|
Kemahiran Tatabahasa- Peribahasa
Melayu-Mencari makna dan memadankan ayat.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menyiapkan 5- 10 latihan di
atas iaitu mencari makna atau memadankan ayat.
|
Fokus Utama
|
5.2 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai- Ayat yang mengandungi
Peribahasa.
2).Latihan bertulis oleh pelajar-pelajar sambil di bimbing oleh
guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh bilangan ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah.
2)Nilai-Menghargai jasa ibu bapa.
3) KBT-Membanding bezakan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 5 ( 26- 30 JANUARI
2015 )
Tarikh
|
27. 01. 2015
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
2 masa ( 5K10, 5K8, 5K6 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15 ), ( 8.15-
9.25 ) , ( 10.55- 12.05 )
|
Tajuk
|
Komsas- Hikayat Langlang Buana
Pahlawan Buntung. ( Kerja
rumah )
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menulis nota yang lengkap prosa klasik di atas.
|
Fokus Utama
|
3.2 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru menerangkan prosa klasik di atas secara kelas
2) Guru memberi
contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh
pelajar-pelajar.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai-Amalan pandai menghargai.
3) KBT-Membuat pilihan yang
terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 4 ( 19- 23
Januari 2015 )
Tarikh
|
28 Januari 2015
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa -5K2, 5K6,
5K8
|
Masa
|
( 7.05- 8.15 ), (
8.15- 9.25 ), (
10.55- 12.05 )
|
Tajuk
|
Ulangan- Hikayat Langlang
Buana.
Pahlawan Buntung (Kerja rumah )
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami maksud isi
kandungan cerpen secara keseluruhannya.
b) Membuat latihan sambil di bimbing oleh guru.
|
Fokus Utama
|
5.2 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru memberi contoh perjalanan cerita tersebut.
2) Guru memberi
contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh pelajar-pelajar.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Geografi
2)Nilai-Amalan bertolak ansur.
3) KBT-Membuat pilihan yang
terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 5 ( 26
– 30 Januari 2015 )
Tarikh
|
29 Januari 2015
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 5K2, 5K10 )
|
Masa
|
( 9.45- 10. 55 ), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Karangan Gambaran.- Gambaran keadaan Banjir dan pusat pemindahan
banjir di kawasan saya.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Dapat menulis karangan berbentuk gambaran, iaitu keadaan banjir tempat
pusat pemindahan banjir di dearah saya. ( Daerah Serian )
|
Fokus Utama
|
25.2 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru menerang secara ringkas mengapa fenomena itu terjadi.
2) Guru memberi
contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh
pelajar-pelajar.
|
Sistem bahasa
|
Kata Bidalan dan Perumpamaan bahasa tersebut. ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai-Semangat Nasionalisme.
3) KBT-Pandai membuat penilaian.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 5 (
26- 30 Januari 2015 )
Tarikh
|
30 Januari 2015
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K6, 5K8 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 10.40- 11.40 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa- peribahasa. Mencari makna dan membuat ayat.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Dapat membuat latihan ( 5-
10 ayat ) mencari makna/membuat ayat
dari peribahasa.
b) Dapat menulis contoh-contoh
yang sesuai.
|
Fokus Utama
|
2.1 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
4.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan oleh guru tentang – Peribahasa.
2) Bersoaljawab dengan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata yang sesuai. (
2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga Kebersihan.
3) KBT- Membuat Inteprestasi
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
|
No comments:
Post a Comment