Monday, March 2, 2015

RPH Hantaran 1 (Minggu 3- 5 )

RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  3  (  12-  16   Januari  2015  )

Tarikh
12.01.2015

Hari
Isnin

Kelas
2 masa ( 5K10,  5K2  )

Masa
  ( 8.15- 9.25  ), (  10.55- 12.05   )

Tajuk
Kemahiran Tatabahasa- Membina  Ayat dari Kata Dasar

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis 12 ayat dari kata dasar yang diberikan –dengan tepat dan ringkas.
Fokus Utama
4.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
8.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai- Ayat yang ringkas dan tepat.
2).Latihan bertulis  oleh  pelajar-pelajar sambil di bimbing oleh guru.

Sistem bahasa
Penjodoh  bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sains
2)Nilai-Kebersihan diri sepanjang masa.
3) KBT-Membanding bezakan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi












RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN   MINGGU  KE  3  (  12- 16   JANUARI  2015  )

Tarikh
13. 01. 2015

Hari
Selasa

Kelas
2 masa (  5K10, 5K8, 5K6 )

Masa
(  7.05- 8.15  ), ( 8.15-  9.25 ) ,  ( 10.55- 12.05 )

Tajuk
Komsas- Pantun  Enam  Kerat.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis  nota yang lengkap pantun di atas.

Fokus Utama
3.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
6.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru menerangkan pantun tersebut rangkap demi rangkap.
2) Guru memberi  contoh-contoh  yang  sesuai.Latihan penulisan pemahaman   oleh  pelajar-pelajar.

Sistem bahasa
Peribahasa  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai-Amalan bersyukur
3) KBT-Membuat  pilihan yang terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi







                                                                         





RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN   MINGGU  KE  3  ( 12-  16  Januari  2015 )

Tarikh
14  Januari  2015

Hari
Rabu

Kelas
  2 masa -5K2,  5K6,  5K8

Masa
( 7.05-  8.15  ),  ( 8.15-  9.25  ),  ( 10.55- 12.05  )

Tajuk

Pantun Lapan Kerat.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami maksud pantun secara keseluruhannya.
b) Membuat latihan sambil di bimbing oleh guru.

Fokus Utama
5.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru memberi contoh-contoh  pantun yang sesuai.
2) Guru memberi  contoh-contoh  yang  sesuai.Latihan penulisan pemahaman   oleh  pelajar-pelajar.

Sistem bahasa
Ayat  Penyata  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Geografi
2)Nilai-Amalan bersyukur
3) KBT-Membuat  pilihan yang terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi








       

RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  3  ( 12- 16   Januari  2015  )

Tarikh
15 Januari  2015

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 5K2,  5K10  )

Masa
( 9.45- 10. 55   ),   ( 11.30- 12.40   )

Tajuk
Karangan Gambaran- Karangan ringkas- Majlis Perkahwinan Kaum- kaum di Malaysia ( Contohnya Bidayuh ) yang pernah  saya saksikan.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Dapat menulis karangan berbentuk   gambaran tentang majlis Perkahwinan tersebut.

Fokus Utama
25.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru menerang secara ringkas perjalanan majlis perkahwinan tersebut.
2) Guru memberi  contoh-contoh  yang  sesuai.Latihan penulisan pemahaman   oleh  pelajar-pelajar.

Sistem bahasa
Kata Bidalan dan Perumpamaan bahasa tersebut.  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai-Semangat Nasionalisme.
3) KBT-Pandai membuat penilaian.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi











RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  3    ( 12  - 16  Januari  2015  )

Tarikh
16 Januari  2015

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 5 K6,  5K8  )

Masa
  (  7.05- 8.15  ), ( 10.40- 11.40  )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa- Cakap Ajuk ke Cakap Pindah

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Dapat memahami konsep cakap Ajuk dan cakap pindah.
b) Dapat  menulis contoh-contoh yang sesuai.

Fokus Utama
2.1  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
4.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan oleh guru tentang makna Cakap Ajuk dan Cakap Pindah.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
Ayat Penyata  yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga  Kebersihan.
3) KBT- Membuat Inteprestasi
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi








RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  4  (  19 - 23   Januari  2015  )

Tarikh
19.01.2015

Hari
Isnin

Kelas
2 masa ( 5K10,  5K2  )

Masa
  ( 8.15- 9.25  ), (  10.55- 12.05   )

Tajuk
Kemahiran Tatabahasa- Menyambung Ayat/ memendekkan ayat.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menyiapkan latihan menyambung ayat / memendekkan ayat  yang diberikan –dengan tepat dan ringkas.
Fokus Utama
6.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai- Ayat yang ringkas dan tepat.
2).Latihan bertulis  oleh  pelajar-pelajar sambil di bimbing oleh guru.

Sistem bahasa
Penjodoh  bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sains
2)Nilai-Kebersihan tempat tinggal.
3) KBT-Membanding bezakan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi












RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN   MINGGU  KE  4  (  19 – 23   JANUARI  2015  )

Tarikh
20. 01. 2015

Hari
Selasa

Kelas
2 masa (  5K10, 5K8, 5K6 )

Masa
(  7.05- 8.15  ), ( 8.15-  9.25 ) ,  ( 10.55- 12.05 )

Tajuk
Komsas- Lapan kerat  Enam  Kerat.
Dirgahayu Bahasaku ( Kerja rumah )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis  nota yang lengkap pantun di atas.

Fokus Utama
3.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
6.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru menerangkan pantun tersebut rangkap demi rangkap.
2) Guru memberi  contoh-contoh  yang  sesuai.Latihan penulisan pemahaman   oleh  pelajar-pelajar.

Sistem bahasa
Peribahasa  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai-Amalan berterima kasih.
3) KBT-Membuat  pilihan yang terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi







                                                                         





RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN   MINGGU  KE  4  ( 19- 23   Januari  2015 )

Tarikh
21   Januari  2015

Hari
Rabu

Kelas
  2 masa -5K2,  5K6,  5K8

Masa
( 7.05-  8.15  ),  ( 8.15-  9.25  ),  ( 10.55- 12.05  )

Tajuk

Dirgahayu Bahasaku

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami maksud sajak secara keseluruhannya.
b) Membuat latihan sambil di bimbing oleh guru.

Fokus Utama
5.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru memberi contoh-contoh  sajak  yang berkaitan
2) Guru memberi  contoh-contoh  yang  sesuai.Latihan penulisan pemahaman   oleh  pelajar-pelajar.

Sistem bahasa
Ayat  Penyata  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Geografi
2)Nilai-Amalan suka bekerjasama.
3) KBT-Membuat  pilihan yang terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi








       

RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  4  ( 19- 23   Januari  2015  )

Tarikh
22  Januari  2015

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 5K2,  5K10  )

Masa
( 9.45- 10. 55   ),   ( 11.30- 12.40   )

Tajuk
Karangan Fakta- Amalan Gotong Royong semakin pudar dalam kalangan masyarakat kita pada  masa kini . Beri pendapat anda.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Dapat menulis karangan berbentuk   fakta mengapa amalan mulia tersebut semakin terhakis.

Fokus Utama
25.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru menerang secara ringkas mengapa fenomena itu terjadi.
2) Guru memberi  contoh-contoh  yang  sesuai.Latihan penulisan pemahaman   oleh  pelajar-pelajar.

Sistem bahasa
Kata Bidalan dan Perumpamaan bahasa tersebut.  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai-Semangat Nasionalisme.
3) KBT-Pandai membuat penilaian.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi











RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  4    ( 19- 23  Januari  2015  )

Tarikh
23  Januari  2015

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 5 K6,  5K8  )

Masa
  (  7.05- 8.15  ), ( 10.40- 11.40  )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa- Cakap Ajuk ke Cakap Pindah

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Dapat memahami konsep cakap Ajuk dan cakap pindah.
b) Dapat  menulis contoh-contoh yang sesuai.

Fokus Utama
2.1  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
4.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan oleh guru tentang makna Cakap Ajuk dan Cakap Pindah.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
Ayat Penyata  yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga  Kebersihan.
3) KBT- Membuat Inteprestasi
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi








RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  5  (  26- 30    Januari  2015  )

Tarikh
26.01.2015

Hari
Isnin

Kelas
2 masa ( 5K10,  5K2  )

Masa
  ( 8.15- 9.25  ), (  10.55- 12.05   )

Tajuk
Kemahiran Tatabahasa- Peribahasa  Melayu-Mencari makna dan memadankan ayat.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menyiapkan 5- 10 latihan di atas iaitu mencari makna atau memadankan ayat.
Fokus Utama
5.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai- Ayat yang mengandungi Peribahasa.
2).Latihan bertulis  oleh  pelajar-pelajar sambil di bimbing oleh guru.

Sistem bahasa
Penjodoh  bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah.
2)Nilai-Menghargai jasa ibu bapa.
3) KBT-Membanding bezakan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi












RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN   MINGGU  KE  5  (  26- 30    JANUARI  2015  )

Tarikh
27. 01. 2015

Hari
Selasa

Kelas
2 masa (  5K10, 5K8, 5K6 )

Masa
(  7.05- 8.15  ), ( 8.15-  9.25 ) ,  ( 10.55- 12.05 )

Tajuk
Komsas- Hikayat Langlang Buana
Pahlawan Buntung.  ( Kerja rumah )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis  nota yang lengkap prosa klasik  di atas.

Fokus Utama
3.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru menerangkan prosa klasik di atas secara kelas
2) Guru memberi  contoh-contoh  yang  sesuai.Latihan penulisan pemahaman   oleh  pelajar-pelajar.

Sistem bahasa
Peribahasa  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai-Amalan pandai menghargai.
3) KBT-Membuat  pilihan yang terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi







                                                                         





RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN   MINGGU  KE  4  ( 19- 23   Januari  2015 )

Tarikh
28   Januari  2015

Hari
Rabu

Kelas
  2 masa -5K2,  5K6,  5K8

Masa
( 7.05-  8.15  ),  ( 8.15-  9.25  ),  ( 10.55- 12.05  )

Tajuk
 Ulangan- Hikayat Langlang Buana.
Pahlawan Buntung (Kerja rumah )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami maksud isi kandungan cerpen secara keseluruhannya.
b) Membuat latihan sambil di bimbing oleh guru.

Fokus Utama
5.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru memberi contoh perjalanan cerita tersebut. 
2) Guru memberi  contoh-contoh  yang  sesuai.Latihan penulisan pemahaman   oleh  pelajar-pelajar.

Sistem bahasa
Ayat  Penyata  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Geografi
2)Nilai-Amalan bertolak ansur.
3) KBT-Membuat  pilihan yang terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi








       

RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  5  ( 26 – 30    Januari  2015  )

Tarikh
29  Januari  2015

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 5K2,  5K10  )

Masa
( 9.45- 10. 55   ),   ( 11.30- 12.40   )

Tajuk
Karangan Gambaran.- Gambaran keadaan Banjir dan pusat pemindahan banjir di kawasan saya.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Dapat menulis karangan berbentuk   gambaran, iaitu keadaan banjir tempat pusat pemindahan banjir di dearah saya. ( Daerah Serian )

Fokus Utama
25.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru menerang secara ringkas mengapa fenomena itu terjadi.
2) Guru memberi  contoh-contoh  yang  sesuai.Latihan penulisan pemahaman   oleh  pelajar-pelajar.

Sistem bahasa
Kata Bidalan dan Perumpamaan bahasa tersebut.  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai-Semangat Nasionalisme.
3) KBT-Pandai membuat penilaian.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi











RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  5    ( 26- 30   Januari  2015  )

Tarikh
30   Januari  2015

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 5 K6,  5K8  )

Masa
  (  7.05- 8.15  ), ( 10.40- 11.40  )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa- peribahasa. Mencari makna dan membuat ayat.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Dapat membuat latihan ( 5- 10  ayat ) mencari makna/membuat ayat dari peribahasa.
b) Dapat  menulis contoh-contoh yang sesuai.

Fokus Utama
2.1  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
4.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan oleh guru tentang – Peribahasa.
2) Bersoaljawab dengan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
Ayat Penyata  yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga  Kebersihan.
3) KBT- Membuat Inteprestasi
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi





No comments:

Post a Comment