Tuesday, May 3, 2011

Hantaran ke 5


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 12 ( 21- 25 MAC 2011 )


 

Tarikh        : 21.03. 2011

Hari        : Isnin.

Kelas        : 5K8, 5K3, 5 K1

Masa        : ( 2 Masa-( 7.05-8.15 ), ( 8.15-9.25 ), ( 10.55-12.05 )

Tajuk        : Rumusan Karangan- Kes Kemalangan Jalanraya-Cara mengurangkan.

( Menulis pengenalan, isi dan kesimpulan rumusan )

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat

a) Menulis sebuah rumusan yang baik dan menarik dan dapat menyiapkan kerja dalam

tempoh dua waktu yang diberikan.

Fokus Utama        : 4.2 Aras 2 ( ii )

Fokus Sampingan    : 8.4 Aras 2 ( iii )


 

Aktiviti    : 1) Mengedar buku latihan kerja- Bacaan akaliah dan guru menerangkan

teknik-teknik membuat rumusan. Pembahagian kumpulan.

2) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai- latihan bertulis.

Sistem bahasa    : Penjodoh bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Pendidikan Moral.

Nilai        : Sikap tolenransi

KBT        : Membanding bezakan.

BBB        : Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi     : 40% pelajar siap. Latihan kerja rumah bagi yang belum siap.


 


 


 

Tarikh        :22.03. 2011

Hari        : Selasa

Kelas        : 5K3, 5K8

Masa        : 2 Masa. ( 7.05-8.15 ), ( 11.30- 12.40 )

Tajuk        : Rumusan Karangan- Sambungan –Kes Kemalangan Jalanraya-Cara pengurangan.

( Menulis karangan )

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat

a) Menulis sebuah pengenalan yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama        : 4.2 Aras 2 ( iii)

Fokus Sampingan    : 7.3 Aras 3 ( ii)


 

Aktiviti    :a) Penerangan secara kelas oleh guru- bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.

b) Guru memberi contoh-contoh yang mudah. - latihan bertulis oleh pelajar-pelajar.

Sistem Bahasa    : Ayat penyata ( 2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulu    : ilmu        : Unsur Sejarah.

Nilai        : Bersabar

KBT        : Kajian masa depan.

BBB        : Buku teks, papan tulis.


 

Refleksi    : 45 % pelajar dapat siap, kecuali 5 K8. ( Sambungan )


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 12 ( 21 – 25 MAC 2011 )


 

Tarikh        : 22.03. 2011

Hari        : Selasa.

Kelas        : 4MPV

Masa        : 2 Masa , ( 8.15-9.25 )

Tajuk        : Syair Definisi Orang Berakal.

Mengaitkannnya dengan aspek kehidupan.

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:

a) Menyatakan 2-4 pengajaran dalam syair tersebut.

b) Menyalin semua nota tersebut dalam buku nota.

Fokus Utama        : 7.2 Aras 2 (ii).

Fokus Sampingan    : 3.3 Aras 2 (i)


 

Aktiviti    : a) Perbincangan dalam 4 Kumpulan- untuk mencari nilai dan pengajaran. Guru memberi

penerangan secara kelas.

b) Pelajar-pelajar menulis nota- guru sebagai pembimbing.

Sistem Bahasa    : Peribahasa ( 2- 4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Sejarah.

Nilai        : Pandai mengenang jasa orang lain.

KBT        : Mengenang budi orang lain.

BBB        : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi    : 4 MPV hanya 15 orang dapat siap menyalin nota. Latihan pengukuhan.


 


 


 

Tarikh        : 23.03. 2011.

Hari        : Rabu

Kelas        : 5K1

Masa         : ( 8.15-9.25 )

Tajuk        : Pengetahuan Tatabahasa-Memperbaiki kesalahan ayat. ( Struktur ayat )

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

         a) Membetulkan 10-15 ayat yang salah dari aspek kesalahan imbuhan dan ejaan.

         b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama        : 4.3 Aras 2 (iii)

Fokus Sampingan    : 7.1 Aras 2 ( i)


 

Aktiviti    : a) Guru mengedarkan latihan kepada pelajar-pelajar dan memberi contoh-contoh yang

sesuai sebagai panduan.

b) Perbincangan dengan pelajar-pelajar dan latihan bertulis.

Sistem Bahasa    : Simpulan bahasa (2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Subjek Sains

Nilai        : Menjaga Kesihatan sepanjang masa.

KBT        : Mencintai alam Flora dan Fauna.

BBB        : Kertas cetak, pembaris, papan tulis.

Refleksi    : Beberapa pelajar belum siap( kira-kira 15 orang ) -Kerja rumah.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 12 ( 21- 25 MAC 2011 )


 

Tarikh        : 24.03. 2011

Hari        : Khamis.

Kelas        : 5K8, 5K3

Masa        : 2 Waktu . ( 7.05-8.15 ) , ( 9.45-10.55 )

Tajuk        : Pengetahuan Tatabahasa-Memperbaiki kesalahan ayat. ( Struktur ayat )

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

         a) Membetulkan 10-15 ayat yang salah dari aspek kesalahan imbuhan dan ejaan.

         b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama        : 4.3 Aras 2 (iii)

Fokus Sampingan    : 7.1 Aras 2 ( i)


 

Aktiviti    : a) Guru mengedarkan latihan kepada pelajar-pelajar dan memberi contoh-contoh yang

sesuai sebagai panduan.

b) Perbincangan dengan pelajar-pelajar dan latihan bertulis.

Sistem Bahasa    : Simpulan bahasa (2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Subjek Sains

Nilai        : Menjaga Kesihatan sepanjang masa.

KBT        : Mencintai alam Flora dan Fauna.

BBB        : Kertas cetak, pembaris, papan tulis.

Refleksi    : Beberapa pelajar belum siap( kira-kira 15 orang ) -Kerja rumah,5K8 latih tubi


 


 


 


 


 

Tarikh        : 24.03. 2011

Hari        : Khamis

Kelas        : 4MPV

Masa        : 2 Waktu .( 10.55-12.05 )

Tajuk        : Karangan Fakta- Masalah Disiplin di kalangan pelajar-pelajar.


 

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:

a) Menulis pengenalan dan kesimpulan yang baik.

b) Cuba menyiapkan sebahagian daripada karangan tersebut.

Fokus Utama        : 7.3Aras 2 (ii).

Fokus Sampingan    : 3.4 Aras 2 (i)


 

Aktiviti    : a) Penerangan oleh guru secara kelas. Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.

b) Menulis karangan . Guru sebagai pembimbing.

Sistem Bahasa    : Peribahasa ( 2-4 contoh yang sesuai) Sikit sikit lama lama jadi bukit.

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Sejarah

Nilai        : Cermin diri sendiri.

KBT        : Belajar cara belajar.

BBB        : Buku teks, Buku Rujukan, papan tulis.

Refleksi    : 55 % pelajar siap membuat nota.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 12 ( 21- 25 MAC 2011 )


 


 

Tarikh        : 25.03. 2011

Hari        : Jumaat

Kelas         : 5 K1

Masa        : 2 Waktu. ( 7.05-8.15 )

Tajuk        : Syair Makna Riak.

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat :

a) Menyatakan 2-4 tema dan pokok persoalan dalam syair tersebut.

b) Menulis dan menyiapkan nota tentang keseluruhan syair tersebut.

Fokus Utama        : 7.2 Aras 3 ( ii)

Fokus Sampingan    : 3. 4 Aras 2 (iii)


 

Aktiviti    : a) Guru memberi penerangan secara kelas dan bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.

b) Latihan bertulis, membuat nota-guru sebagai pembimbing.

Sistem Bahasa    : Ayat Tanya ( 2- 4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Sejarah.

Nilai        : Menghargai Usaha Orang lain.

KBT        : Kajian masa depan.

BBB        : Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi    : Majoriti pelajar faham.


 


 


 

Tarikh        : 25.03. 2011

Hari        : Jumaat.

Kelas        : 4MPV

Masa        : 2 Waktu ( 9.40-10.40 )

Tajuk        : Karangan –Surat Tidak Rasmi- Aduan tentang Medan Selera Yang Kotor.


 


 

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:

a) Menulis pengenalan dan kesimpulan yang baik.

b) Cuba menyiapkan sebahagian daripada surat tersebut.

Fokus Utama        : 7.3Aras 2 (ii).

Fokus Sampingan    : 3.4 Aras 2 (i)


 

Aktiviti    : a) Penerangan oleh guru secara kelas. Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.

b) Menulis karangan . Guru sebagai pembimbing.

Sistem Bahasa    : Peribahasa ( 2-4 contoh yang sesuai) Sikit sikit lama lama jadi bukit.

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Sejarah

Nilai        : Usaha yang gigih.

KBT        : Belajar cara belajar.

BBB        : Buku teks, Buku Rujukan, papan tulis.

Refleksi    : 55 % pelajar siap membuat nota.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 13 ( 28 Mac - 1 April 2011 )


 


 

Tarikh        : 28.03. 2011

Hari        : Isnin.

Kelas        : 5K8,5K3, 5K1

Masa        : 2 Waktu ( 7.05-8.15 ), ( 8.15-9.25 ), ( 10.55- 12.05 )

Tajuk        : Karangan berpandu(Ilustrasi Peta )- Pentingnya Ko-kurikulum kepada pelajar.

Objektif    : Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat:

a) Dapat menulis pengenalan dan kesimpulan yang menarik dalam lingkungan 50-100

patah perkataan dan seterusnya dapat menyiapkkannya.

Fokus Utama        : 4.2 Aras 2 ( ii)

Fokus Sampingan    : 8.3 Aras 1 (iii)


 

Aktiviti    : a) Guru menerangkan tentang pentingnya penglibatan pelajar dalam KK

b) Aktiviti perbincangan-2 orang, mencari idea dan menghasilkan sebuah karangan yang

menarik.

Sistem Bahasa    : Kata ganda ( 4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Sains.

Nilai        : Hidup sihat hati senang.

KBT        : Dapat membanding bezakan.

BBB        : Kertas fotostat, Kamus, papan tulis.

Refleksi    : Hanya 55 % pelajar siap.


 


 


 


 

Tarikh        : 29.03. 2011

Hari        : Selasa

Kelas        : 5K3, 5K8

Masa        : 2 Waktu ( 7.05-8.15 ), (11.30- 12.40 )

Tajuk        : Karangan berpandu – Sambungan Pentingnya KK kepada para pelajar.

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

a) Menyatakan 2-4 kebaikan KK kepada para pelajar.

b) Menulis pengenalan yang baik.

Fokus Utama        : 7.1 Aras 2 ( ii)

Fokus Sampingan    : 3.6 Aras 1 ( iii)


 

Aktiviti    : a) Guru memberi penerangan secara kelas dan bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.

b) latihan menulis pengenalan yang baik.

Sistem Bahasa    : Peribahasa Melayu . (2-4 contoh )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Pendidikan PJK.

Nilai        : Sihat sepanjang masa.

KBT        : Kajian masa depan.

BBB        : Buku rujukan, pembaris, papan tulis.

Refleksi    :Lebih separuh pelajar siap, kecuali 5K8 –latih tubi.


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 13 ( 28 Mac – 1 April 2011 )


 

Tarikh        : 29.03. 2011

Hari        :Selasa

Kelas        : 4MPV

Masa        : 2 Waktu ( 8.15- 9.25 )

Tajuk        : Komsas: Sajak- Mengintai Ruang Insaf.

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

a) Menyatakan tema dan persoalan yang terdapat dalam sajak tersebut.

b) Menulis nota yang lengkap tentang sajak itu.

Fokus Utama        : 4.2 Aras 2 (iii).

Fokus Sampingan    : 7.4 Aras 2 (i)


 

Aktiviti    : a) Dengan contoh-contoh yang sesuai guru memberi penerangan secara kelas. Bersoaljawab

dengan pelajar-pelajar.

b) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.

Sistem Bahasa    : Sebutan dan intonasi.

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Pendidikan Moral.

Nilai        : Bersikap sederhana.

KBT        : Dapat membanding-bezakan.

BBB        : Buku rujukan, papan tulis, pembaris.


 

Refleksi    : 70 % pelajar dapat faham topik ini.


 


 


 

Tarikh        : 30.03.2011

Hari        : Rabu

Kelas        : 5K1

Masa        : 2 Waktu .( 8.15-9.25 )

Tajuk        : Komsas: Sajak: Bangkitlah.

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

a) Menyatakan 2 persoalan yang terdapat dalam sajak tersebut.

b) Dapat mencari jawapan soalan kefahaman.


 

Fokus Utama        : 4.2 Aras 2 ( iii)

Fokus Sampingan    : 8.3 Aras 2 ( iii)


 

Aktiviti    : a) Guru memberi penerangan secara kelas-Berbincang dengan

Pelajar-pelajar dan bersoaljawab .

b) Latihan bertulis sambil dibimbing oleh guru.

Sistem Bahasa    : Peribahasa (2-4 contoh )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Sejarah.

Nilai        : Kesedaran tentang diri sendiri.

KBT        : Belajar cara belajar.

BBB        : Suratkhabar, papan tulis, pembaris.


 

Refleksi    : lebih 60% pelajar boleh siap latihan.


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 13 ( 28 Mac – 1 April 2011 )


 

Tarikh        :31.03. 2011

Hari        : Khamis.

Kelas        : 5K8, 5 K3

Masa        : 2 Waktu. (7.05-8.15 ), ( 9.25- 10.55 )

Tajuk        : Pengetahuan Tatabahasa- Memisahkan ayat menjadi 3. ( Ayat lengkap )

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:

a) Membuat 3-5 latihan berkenaan dengan memisahkan ayat.

b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang di tetapkan.

Fokus Utama        : 2.5 Aras 2 ( ii)

Fokus Sampingan    : 10.2 Aras 2 (iii)


 

Aktiviti    : a) Guru memberi penerangan secara kelas dan memberi contoh-contoh yang sesuai.

b) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar. Membuat latihan bertulis sambil dibimbing

oleh guru.

Sistem Bahasa    : Peribahasa Melayu ( 2-4 contoh ).

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Geografi.

Nilai        : Menjaga kebersihan tempat tinggal.

KBT        : Membanding bezakan.

BBB        : Buku Ulasan, kamus, pembaris.

Refleksi    : Hampir 45 % pelajar dapat menyiapkan kerja.


 


 


 


 

____________________________________________________________________________________________


 

Tarikh        : 31.03. 2011

Hari        : Khamis.

Kelas        : 4MPV

Masa        : 2 Waktu ( 10.55-12.05 )

Tajuk        : Karangan Berpandu- Sebab-sebab hakisan tanah .

Objektif    : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:

a) Menulis karangan berpandu dengan baik dan menarik.

b) Cuba menyiapkannnya dalam masa yang di tetapkan.

Fokus Utama         : 2.1 Aras 2 (iii)

Fokus Sampingan    : 7.5 Aras 3 (i)


 

Aktiviti    :a) Penerangan oleh guru secara kelas dengan contoh-contoh yang sesuai.

b) Pelajar-pelajar membuat karangan sambil di bimbing oleh guru.

Sistem Bahasa    : Kata Ganda. ( 4- 6 contoh )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Unsur Sejarah.

Nilai        : Bertimbang Rasa.

KBT        : Belajar cara belajar.

BBB        : Buku teks, Kertas fotostat, papan tulis.

Refleksi    : Hampir 55 % pelajar dapat siap- berpandukan jawapan.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 13 ( 28 Mac – 1 April 2011 )


 


 

Tarikh        : 01.04. 2011

Hari        : Jumaat

Kelas         : 5 K1

Masa        : 2 Waktu. ( 7.05-8.15 )

Tajuk        : Sambungan Komsas-Sajak- Bangkitlah.

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat :

a) Menyatakan 2-4 tema dan pokok persoalan dalam sajak tersebut.

b) Menulis dan menyiapkan nota tentang keseluruhan sajak tersebut.

Fokus Utama        : 7.2 Aras 3 ( ii)

Fokus Sampingan    : 3. 4 Aras 2 (iii)


 

Aktiviti    : a) Guru memberi penerangan secara kelas dan bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.

b) Latihan bertulis, membuat nota-guru sebagai pembimbing.

Sistem Bahasa    : Ayat Tanya ( 2- 4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Pendidikan Moral.

Nilai        : Sedar tentang diri sendiri.

KBT        : Kajian masa depan.

BBB        : Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi    : Yang belum siap buat kerja rumah.


 


 


 

Tarikh        : 01.04. 2011

Hari        : Jumaat.

Kelas        : 4MPV

Masa        : 2 Waktu ( 9.40 -10.40 )

Tajuk        : Sambungan Komsas- Sajak: Mengintai Ruang Insaf.

Objektif    : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:

a) Menyatakan 2 pengajaran dalam sajak tersebut.

b) Menyiapkan latihan kefahaman.

Fokus Utama        : 2.2 Aras 3 ( i)

Fokus Sampingan    : 7.3 Aras 2 ( iii)


 

Aktiviti    : a) Guru memberi penerangan dan contoh-contoh yang sesuai .

b) Perbincangan dengan pelajar-pelajar dan membuat latihan bertulis.

Sistem Bahasa    : Penjodoh bilangan (2-4 contoh yang sesuai )

Pengisian Kurikulum    : Ilmu        : Pendidikan Agama.

Nilai        : Pandai menyesuaikan diri.

KBT        : Membuat pilihan.

             BBB        : Kertas cetak, papan tulis.

Refleksi    : Hampir 45 % pelajar dapt siap kerja.


 


 


 

No comments:

Post a Comment