RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 16 ( 18-22 APRIL 2011 )
Tarikh : 18.04.2011
Hari : Isnin.
Kelas : 5K8, 5K3, 5 K1
Masa : ( 2 Masa-( 7.05-8.15 ), ( 8.15-9.25 ), ( 10.55-12.05 )
Tajuk : Rumusan Karangan- Kes-Penyakit berjangkit dan cara menanganinya.
( Menulis pengenalan, isi dan kesimpulan rumusan )
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Menulis sebuah rumusan yang baik dan menarik dan dapat menyiapkan kerja dalam
tempoh dua waktu yang diberikan.
Fokus Utama : 4.2 Aras 2 ( ii )
Fokus Sampingan : 8.4 Aras 2 ( iii )
Aktiviti : 1) Mengedar buku latihan kerja- Bacaan akaliah dan guru menerangkan
teknik-teknik membuat rumusan. Pembahagian kumpulan.
2) Guru memberi contoh-contoh yang sesuai- latihan bertulis.
Sistem bahasa : Penjodoh bilangan ( 2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Sains.
Nilai : Penjagaan Kesihatan.
KBT : Membanding bezakan.
BBB : Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
Refleksi : 40% pelajar siap. Latihan kerja rumah bagi yang belum siap.
Tarikh :19.04.2011
Hari : Selasa
Kelas : 5K3, 5K8
Masa : 2 Masa. ( 7.05-8.15 ), ( 11.30- 12.40 )
Tajuk : Rumusan Karangan- Sambungan –Kes penyakit berjangkit dan cara menanganinya.
( Menulis karangan )
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Menulis sebuah pengenalan yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Fokus Utama : 4.2 Aras 2 ( iii)
Fokus Sampingan : 7.3 Aras 3 ( ii)
Aktiviti :a) Penerangan secara kelas oleh guru- bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
b) Guru memberi contoh-contoh yang mudah. - latihan bertulis oleh pelajar-pelajar.
Sistem Bahasa : Ayat penyata ( 2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulu : ilmu : Unsur Sains.
Nilai : Menjaga kebersihan tempat tinggal.
KBT : Kajian masa depan.
BBB : Buku teks, papan tulis.
Refleksi : 45 % pelajar dapat siap, kecuali 5 K8. ( Sambungan )
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 16 ( 18 – 22 APRIL 2011 )
Tarikh : 19.04.2011
Hari : Selasa.
Kelas : 4MPV
Masa : 2 Masa , ( 8.15-9.25 )
Tajuk : Drama Cempaka Berdarah
Mengaitkannnya dengan aspek kehidupan.
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:
a) Menyatakan 2-4 pengajaran dalam drama tersebut.
b) Menyalin semua nota tersebut dalam buku nota.
Fokus Utama : 7.2 Aras 2 (ii).
Fokus Sampingan : 3.3 Aras 2 (i)
Aktiviti : a) Perbincangan dalam 4 Kumpulan- untuk mencari nilai dan pengajaran. Guru memberi
penerangan secara kelas.
b) Pelajar-pelajar menulis nota- guru sebagai pembimbing.
Sistem Bahasa : Peribahasa ( 2- 4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Sejarah.
Nilai : Berterima kasih.
KBT : Mengenang budi orang lain.
BBB : Buku teks, Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
Refleksi : 4 MPV hanya 15 orang dapat siap menyalin nota. Latihan pengukuhan.
Tarikh : 20.04.2011
Hari : Rabu
Kelas : 5K1
Masa : ( 8.15-9.25 )
Tajuk : Pengetahuan Tatabahasa-Memperbaiki kesalahan ayat. ( Struktur ayat )
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Membetulkan 10-15 ayat yang salah dari aspek kesalahan imbuhan dan ejaan.
b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Fokus Utama : 4.3 Aras 2 (iii)
Fokus Sampingan : 7.1 Aras 2 ( i)
Aktiviti : a) Guru mengedarkan latihan kepada pelajar-pelajar dan memberi contoh-contoh yang
sesuai sebagai panduan.
b) Perbincangan dengan pelajar-pelajar dan latihan bertulis.
Sistem Bahasa : Simpulan bahasa (2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Subjek Sains
Nilai : Menjaga Kesihatan sepanjang masa.
KBT : Mencintai alam Flora dan Fauna.
BBB : Kertas cetak, pembaris, papan tulis.
Refleksi : Beberapa pelajar belum siap( kira-kira 15 orang ) -Kerja rumah.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 16 ( 18 – 22 APRIL 2011 )
Tarikh : 21.04.2011
Hari : Khamis.
Kelas : 5K8, 5K3
Masa : 2 Waktu . ( 7.05-8.15 ) , ( 9.45-10.55 )
Tajuk : Pengetahuan Tatabahasa-Memperbaiki kesalahan ayat. ( Struktur ayat )
Objektif : Pada akhir pelajaran murid-murid akan dapat:
a) Membetulkan 10-15 ayat yang salah dari aspek kesalahan imbuhan dan ejaan.
b) Menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Fokus Utama : 4.3 Aras 2 (iii)
Fokus Sampingan : 7.1 Aras 2 ( i)
Aktiviti : a) Guru mengedarkan latihan kepada pelajar-pelajar dan memberi contoh-contoh yang
sesuai sebagai panduan.
b) Perbincangan dengan pelajar-pelajar dan latihan bertulis.
Sistem Bahasa : Simpulan bahasa (2-4 contoh yang sesuai )
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Subjek Sains
Nilai : Menjaga Kesihatan sepanjang masa.
KBT : Mencintai alam Flora dan Fauna.
BBB : Kertas cetak, pembaris, papan tulis.
Refleksi : Beberapa pelajar belum siap( kira-kira 15 orang ) -Kerja rumah,5K8 latih tubi
Tarikh : 21.04. 2011
Hari : Khamis
Kelas : 4MPV
Masa : 2 Waktu .( 10.55-12.05 )
Tajuk : Karangan Fakta- Masalah pencemaran air sungai dan cara-cara mengatasinya.
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid akan dapat:
a) Menulis pengenalan dan kesimpulan yang baik.
b) Cuba menyiapkan sebahagian daripada karangan tersebut.
Fokus Utama : 7.3Aras 2 (ii).
Fokus Sampingan : 3.4 Aras 2 (i)
Aktiviti : a) Penerangan oleh guru secara kelas. Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
b) Menulis karangan . Guru sebagai pembimbing.
Sistem Bahasa : Peribahasa ( 2-4 contoh yang sesuai) Sikit sikit lama lama jadi bukit.
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Unsur Sejarah
Nilai : Cermin diri sendiri.
KBT : Belajar cara belajar.
BBB : Buku teks, Buku Rujukan, papan tulis.
Refleksi : 55 % pelajar siap membuat nota.
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 16 ( 18 – 22 APRIL 2011 )
Tarikh : 22.04.2011
Hari : Jumaat
Kelas : 5 K1
Masa : 2 Waktu. ( 7.05-8.15 )
Cuti Good Friday
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tarikh : 22.04.2011
Hari : Jumaat.
Kelas : 4MPV
Masa : 2 Waktu ( 9.40-10.40 )
Cuti GooD Friday
No comments:
Post a Comment