Tarikh
|
02.01.2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 5K2,
5K8 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Kemahiran Tatabahasa- Membuat Ayat dari Kata Dasar
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Menulis 12
ayat dari kata dasar yang diberikan –dengan tepat dan ringkas.
|
Fokus Utama
|
4.2 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
8.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru memeberi contoh-contoh yang sesuai- Ayat
yang ringkas dan tepat.
2).Latihan bertulis
oleh pelajar-pelajar sambil di
bimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh
bilangan ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai-Kebersihan diri sepanjang masa.
3) KBT-Membanding bezakan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
40 % pelajar boleh
siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 1 ( 2- 3 JANUARI
2014 )
Tarikh
|
03.01.2013
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 4 K2
)
|
Masa
|
( 10.20- 11.30
),
|
Tajuk
|
Komsas- Pantun
Enam Kerat. ( Budi )
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Menulis nota yang lengkap
pantun di atas.
|
Fokus Utama
|
3.2 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
6.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru menerangkan pantun tersebut rangkap demi
rangkap.
2) Guru memberi
contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh
pelajar-pelajar.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa (
2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai-Amalan bersyukur
3) KBT-Membuat
pilihan yang terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
30 % pelajar boleh
siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 2 ( 6 – 10 Januari
2014 )
Tarikh
|
06
Januari 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa -5K10, 5K8,
5K2
|
Masa
|
( 7.05-
8.15 ), ( 8.15-
9.25 ), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Pantun Enam Kerat
Pantun Lapan Kerat.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran
, murid-murid dapat
a) Memahami
maksud pantun secara keseluruhannya.
b) Membuat latihan sambil di bimbing oleh guru.
|
Fokus Utama
|
5.2 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru memberi contoh-contoh pantun yang sesuai.
2) Guru memberi
contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh
pelajar-pelajar.
|
Sistem bahasa
|
Ayat
Penyata ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Geografi
2)Nilai-Amalan bersyukur
3) KBT-Membuat
pilihan yang terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
30 % pelajar boleh
siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 2 ( 6- 10
Januari 2014 )
Tarikh
|
07 Januari
2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
2 masa ( 5K2,
5K8 )
|
Masa
|
( 10.20- 11.30
), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas- Sajak
Dirgahayu Bahasaku
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
rangkap demi rangkap
sajak tersebut dan seterusnya
dapat membuat latihan berrulis.
|
Fokus Utama
|
25.2
Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru menerang sajak tersebut rangkap
demi rangkap
2) Guru memberi
contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh
pelajar-pelajar.
|
Sistem bahasa
|
Kata Bidalan dan Perumpamaan bahasa tersebut. ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai-Semangat Nasionalisme.
3) KBT-Pandai membuat penilaian.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
50% pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 2 ( 06- 10
Januari 2014 )
Tarikh
|
08
Januari 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
)
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa- Cakap Ajuk ke Cakap Pindah
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Dapat memahami
konsep cakap Ajuk dan cakap pindah.
b) Dapat
menulis contoh-contoh yang sesuai.
|
Fokus Utama
|
2.1 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
4.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan oleh guru tentang makna Cakap Ajuk dan
Cakap Pindah.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata yang sesuai. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga
Kebersihan.
3) KBT- Membuat Inteprestasi
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
50% pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 2 ( 06- 10 Januari 2014 )
Tarikh
|
08 Januari
2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 10.20- 11.30 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa.- membuat Ayat dari Kata
Dasar. (Subjek + Predikat )
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Menulis 6-
12 ayat penyata yang betul.
b) Dapat menyiapkan latihan dalam masa yang
ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
9.1 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
5.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Dengan contoh-contoh yang sesuai, guru
menerangkan maksud ayat lengkap.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
3)
Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh
Bilangan yang sesuai. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Geografi
2)Nilai- Pemandangan yang menarik.
3) KBT- Membuat ramalan positif
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE
2 ( 06- 10 Januari
2014 )
Tarikh
|
09
Januari 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K2,
5K8 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 11.30- 12. 40 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa- Memperbaiki Struktur Ayat
yang salah.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memperbaiki
6 ayat yang mengandungi kesalahan struktur yang salah.
b) Dapat menyiapkan kerja dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
10..1
Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
8.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru menerangkan teknik-teknik menulis rumusan
karangan.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat rumusan sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa
Melayu yang sesuai. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Pemikiran yang positif.
3) KBT- Dapat membanding-bezakan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 2 ( 06-
10 Januari 2014 )
Tarikh
|
09
Januari 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2
)
|
Masa
|
10.20- 11.30
|
Tajuk
|
Karangan
Berpandu- Faedah-faedah melancong.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Menghuraikan secara baik 3 isi yang di berikan.
b) Dapat menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
11.1
Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
6.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan rangkap demi rangkap oleh guru.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa
Melayu yang sesuai. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Cintailah Tanahair Tercinta.
3) KBT- Pandai
Menghargai.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
50% pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 2 (
06- 10 Januari
2014 )
Tarikh
|
10
Januari 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 9.40- 10. 40
)
|
Tajuk
|
Karangan Berpandu- Kebaikan Melancong
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Dapat
menghuraikan 3 isi penting secara baik.
b) Dapat menyiapkan sekurang-kurangnya pengenalan yang baik.
|
Fokus Utama
|
9.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
4.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara menyeluruh isi kandungan
hikayat tersebut.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan
atau bidalan yang sesuai. ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Mengetahui
asal usul kebudayaan kita.
3) KBT- Sikap Berterima Kasih.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
50% pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE
2 ( 06- 10
Januari 2014 )
Tarikh
|
10
Januari 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 8.15-
9.25 )
|
Tajuk
|
Karangan
Berpandu- Rajah pokok penjagaan
Kesihatan untuk kebaikan diri-sendiri. ( 200-250 patah
perkataan )
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
isi kandungan rajah pokok kesihatan berkenaan
)
b) Dapat
menyiapkan latihan
pemahaman dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
5.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
8.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara
kelas tentang rajah
pokok berkenaan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan
atau bidalan yang sesuai. ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga
kesihatan sepanjang masa.
3) KBT- Sikap Berterima Kasih.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 3 ( 13-
17 JANUARI 2014 )
Tarikh
|
13
Januari 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10, 5K8, 5K2 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 8.15- 9.25 ), ( 11.30-
12.40 0
|
Tajuk
|
Komsas-Hikayat Langlang Buana.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
isi keseluruhan Hikayat tersebut.
b) Dapat
menyiapkan nota dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
6.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas tentang
fungsi Kata Sendi dalam ayat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan
contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan
atau bidalan yang sesuai. ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga
kesihatan tempat tinggal kita.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 3
( 13- 17 JANUARI
2014 )
Tarikh
|
14
Januari 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
5K2, 5 K8
|
Masa
|
2 Masa ( 10.20 – 11.30 ), (
11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Ulasan Karya ( Berita )- Bantuan mangsa-mangsa Banjir.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Berpandukan keratan Berita-
b) Dapat
menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
6.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara
kelas tentang fungsi
Kata Sendi dalam ayat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan
contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan
atau bidalan yang sesuai. ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga
kesihatan tempat tinggal kita.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 3 ( 13-
17 Januari 2014 )
Tarikh
|
15 Januari
2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa-
Kata Sendi Nama.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami isi
penggunaan Kata Sendi Nama
b) Dapat menggunakan Kata Sendi Nama dengan betul
pada ayat.
|
Fokus Utama
|
4.2 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara
kelas penggunaan Kata Sendi
Nama
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan
contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh bilangan. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Belajar Berdikari.
3) KBT-
Belajar cara belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
40% pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 3 ( 13- 17 Januari
2014 )
Tarikh
|
15
Januari 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 10.20- 11.30 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa- membina Ayat- Ayat Tunggal dan Ayat
Ganda.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
penggunaan Ayat Tunggal dan Ayat Ganda.
b) Guru memberi
contoh-contoh yang sesuai.
|
Fokus Utama
|
3.2 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
8.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara
kelas makna dan penggunaan
kata Tunggal dan Ganda.
2) Bersoaljawab
dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat kata ganda. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Semangat Patriotik.
3) KBT-
Belajar cara belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
45% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 3 (
14- 17 Januari 2014 )
Tarikh
|
16
Januari 2014
|
Hari
|
Khamis.
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K2, 5K8
)
|
Masa
|
(
7.05-8.15 ), ( 11.30-12.40 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa- kata Sendi Nama.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
penggunaan Kata Sendi Nama.
b) Dapat
memberi 2 contoh yang baik.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
4.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara
kelas penggunaan Kata Sendi
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan
contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat
Penyata dan ayat tanya. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Bersemangat
Waja.
3) KBT-
Pandai menghargai
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
65 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 3 ( 14
– 17 Januari 2014 )
Tarikh
|
16 Januari
2014
|
Hari
|
Khamis.
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 10.20-11.30 ),
|
Tajuk
|
Karangan -
Faedah sektor pelancongan kepada Negara.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Menulis pengenalan
dan kesimpulan dengan baik.
b) Dapat
menyiapkan latihan tersebut.
|
Fokus Utama
|
4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara
kelas teknik menulis pengenalan dan kesimpulan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan
contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat
Penyata dan Imbuhan Ter. ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Bersatu hati
3) KBT-
Semangat bekerjasama.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
65 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 3
( 14- 17 Januari
2014 )
Tarikh
|
17 Januari
2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10
)
|
Masa
|
( 9.40- 10.40 )
|
Tajuk
|
Karangan- Bantuan kepada mangsa-mangsa Banjir.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Penerangan
tajuk secara kelas- contoh-contoh
bantuan.
b) Dapat
menyiapkan pengenalan tajuk di atas dengan baik.
|
Fokus Utama
|
5.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas tajuk di atas
dengan contoh-contoh yang sesuai.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa
Melayu ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Geografi
2)Nilai- Berfikiran
positif.
3) KBT-
Membanding bezakan
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
\RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 3
( 14- 17
Januari 2014 )
Tarikh
|
17
Januari 2014
|
Hari
|
Jumaat.
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 8.15- 9.25
)
|
Tajuk
|
Komsas- Sajak
Di Perpustakaan
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Guru
menerangkan sajak di atas secara kelas.
b) Dapat
menyiapkan latihan soalan kefahaman.
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara maksud kata Tunggal dan
Kata Ganda.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa
Melayu ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Moral
2)Nilai- Menghormati
Ibu Bapa.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 4
( 20- 25 Januari
2014 )
Tarikh
|
20 Januari
2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10, 5K8,
5K2 )
|
Masa
|
( 7.10-8.15 ), ( 8.15- 9.25 ), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas-Pahlawan Buntung
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran
, murid-murid dapat
a) Memahami
secara keseluruhan isi cerpen tersebut.
b) Dapat
membuat nota synopsis, tema, persoalan dan lain-lain
|
Fokus Utama
|
7.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, isi cerpen tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat nota sambil di bimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Moral
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 4 ( 20- 25 Januari
2014 )
Tarikh
|
21
Januari 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
2 masa (
5K2, 5 K8 )
|
Masa
|
( 10.20-
11.30 ), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Karangan Fakta-Panduan mengarang dan menulis
pengenalan.
Kepentingan sektor
pertanian kepada ekonomu Negara.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Dapat menulis pengenalan karangan dengan baik.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, cara penulisan pengenalan dengan baik.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat penyata ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Moral
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE
4 ( 20- 25
Januari 2014 )
Tarikh
|
22
Januari 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa- Kata Sendi Nama.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Menulis ayat yang betul dengan
penggunaan kata sendi
b) Dapat
menulis 10-15 ayat dengan betul.
|
Fokus Utama
|
4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, penggunaan Kata Sendi
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat perintah ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Menghormati antara stu sama lain.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 4
( 20- 25
Januari 2014 )
Tarikh
|
22
Januari 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4 K2
)
|
Masa
|
( 10.20-
11.30 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan
Tatabahasa- Golongan Kata Kerja. ( Membina Ayat )
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Membuat
sekurang-kurangnya 10 ayat yang
lengkap dan betul.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna
–perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka
bawa )
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 4
( 20 – 25 Januari
2014 )
Tarikh
|
23
Januari 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 5K2, 5K8 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan
Tatabahasa- Kata Sendi Nama
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
penggunaan kata sendi yang betul dalam struktur ayat.
b) Guru member beberapa contoh yang sesuai.
c) Membuat Latihan sambil dibimbing oleh guru.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, guru menerangkan penggunaan kata sendi.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 4 (
20- 25 Januari
2014 )
Tarikh
|
23 Januari
2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
(
10.20- 11.30 )
|
Tajuk
|
Ringkasan karangan – Faedah-faedah bersukan kepada
kita
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Penerangan
secara kelas faedah-faedah bersukan kepada individu.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, guru menerangkan cara menulis pengenalan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah.
2)Nilai- Menjaga kebersihan halaman rumah.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE
4 ( 20-
25 Januari 2014 )
Tarikh
|
24
Januari 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 9.40- 10.40
)
|
Tajuk
|
Sambungan
Cerpen: Pahlawan Buntung.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Memahami maksud isi cerpen tersebut
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
7.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, cara-cara
memahami cerpen
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata.. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Moral
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE
4 ( 20- 25
Januari 2014 )
Tarikh
|
24
Januari 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 8.15- 9.25
)
|
Tajuk
|
Komsas- Prosa
Tradisional- Pelayaran yang Penuh Peristiwa.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Memahami maksud isi keseluruhan prosa tersebut.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, maksud dan isi prosa tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat penyata ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Moral
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 4 (
20- 25 Januari 2014 )
Tarikh
|
25
Januari 2014
|
Hari
|
Sabtu ( Sekolah Gantian Jadual Hari Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10, 5 K8, 5 K2 )
|
Masa
|
( 7.05-8.15), ) ( 8.15- 9.20 ), ( 11.30- 12.40
)
|
Tajuk
|
Komsas- Sambungan Pahlawan Buntung.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Membuat Nota ringkas dengan lengkap.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, cara-cara
isi keseluruhan cerpen
tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat larangan ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Rasa
bertanggungjawab.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 5 ( 27- 31
Januari 2014 )
Tarikh
|
27
Januari 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5
K10, 5 K8, 5 K2 )
|
Masa
|
(7.05- 8.15
), ( 8.15-9.25 ), (11.30-12.40 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan
Tatabahasa-Membuat satu ayat daripada
setiap perkataan yang di beri. (Mencari makna di dalam kamus )
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Membuat
sekurang-kurangnya 10 ayat yang
lengkap dan betul.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna
–perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka
bawa )
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Mementingkan kesihatan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 5 ( 27
– 31 Januari 2014 )
Tarikh
|
28
Januari 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
2 masa ( 5K2,
5K8 )
|
Masa
|
(
10.20-11.30 ) , ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Meringkas Karangan – Teknik / Cara-cara melupuskan Sampah sarap.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Membuat
sekurang-kurangnya 10 ayat yang
lengkap dan betul.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna
–perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka
bawa )
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 5 ( 27 – 31 Januari 2014
)
Tarikh
|
29
Januari 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 5K10
)
|
Masa
|
( 7.05-8.15
)
|
Tajuk
|
Tatabahasa- Mengenalpasti kesalahan Imbuhan dan
ejaan
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Membuat
10- 15 ayat yang mengandungi kesalahan imbuhan dan ejaan.
b) Dapat menyiapkan
nota dalam tempoh masa yang
ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, mengenalpasti ejaan dan imbuhan pada ayat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 5 ( 27 – 31 Januari
2014 )
Tarikh
|
29
Januari 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4
K2 )
|
Masa
|
( 10.20- 11. 30 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa- Memperbaiki kesalahan Ejaan dan Imbuhan.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Memperbaiki 10- 15 ayat yang mengandungi kesalahan tersebut.
b) Dapat
menyiapkan kerja dalam tempoh masa ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, tentang kesalahan tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE
5 ( 27 - 31 JANUARI 2014 )
Tarikh
|
Hari
|
Jenis Cuti
|
30 Jan 2014
|
Khamis
|
CUTI PERISTIWA
|
31 Jan 2014
|
Jumaat
|
CUTI TAHUN BARU
CINA.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 6 ( 3- 7 Februari 2014 )
Tarikh
|
Hari
|
Jenis Cuti
|
3 Feb. 2014
|
Isnin
|
CUTI GANTI
|
4 Feb. 2014
|
Selasa
|
CUTI GANTI
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 6 ( 3 –
7 Februari 2014 )
Tarikh
|
5 Februari
2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 7.05-8.15
),
|
Tajuk
|
Tatabahasa- Ayat Berfola ( Frasa Nama + Frasa Kerja
) dan lain-lain
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
maksud Frasa Nama dan Frasa Kerja serta pengunaannya.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, guru menerangkan maksud Frasa Nama + Frasa Kerja
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah.
2)Nilai- Menjaga kebersihan halaman rumah.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 6 ( 3 –
7 Feb 2014 )
Tarikh
|
6 Februari
2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 4 K2 )
|
Masa
|
( 10.20- 11.30 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa-
Menukarkan ayat pasif kepada Ayat Aktif dan sebaliknya.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Menukar
Ayat pasif kepada ayat aktif.
b) Dapat
membuat 8- 10 ayat dengan betul.
|
Fokus Utama
|
7.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, cara-cara
memahami cerpen
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata.. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Moral
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 6 ( 3 –
7 Feb 2014 )
Tarikh
|
6 Februari
2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa . ( 5K2,
5 K8 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas- Drama
: Tiang Cengal Dinding Sayung.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Memahami maksud isi keseluruhan Drama tersebut.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, maksud dan isi drama tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat penyata ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Moral
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 6
( 3- 7 Februari 2014 )
)
Tarikh
|
7
Februari 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 4 K2 )
|
Masa
|
( 8.15- 9. 25
)
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa-Mengenalpasti kesalahan imbuhan dan ejaan.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Membuat sekurang-kurangnya 10- 15
ayat dengan jawapan yang betul.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, cara-cara memperbaiki ayat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat larangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Rasa
bertanggungjawab.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 6 ( 3-
7 Februari 2014 )
Tarikh
|
7 Februari
2014
|
Hari
|
Jumaat.
|
Kelas
|
2 masa ( 5K10
)
|
Masa
|
( 7.05- 8.15 )
|
Tajuk
|
Ringkasan Karangan- Keperluan untuk mangsa-mangsa
Banjir.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran
, murid-murid dapat
a) Membuat
pengenalan yang betul.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna
–perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka
bawa )
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Mementingkan kesihatan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 7 ( 10-
14 Februari 2014 )
Tarikh
|
10
Februari 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5K10, 5K8,
5K2 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 8.15-9.25 ), ( 11.30- 12.40
)
|
Tajuk
|
Komsas: Sajak Kecek
(V)
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Membuat
4-6 latihan yang berkaitan dengan Sajak.
b) Dapat
menyiapkan nota tentang Drama
tersebut.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, tentang maksud keseluruhan sajak tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 7 ( 10-
14 Feb 2014 )
Tarikh
|
11 Feb 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
2 masa ( 5K2,
5K8 )
|
Masa
|
( 10.20- 11.30 ), (
11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas- Sajak Bangkitlah.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
ringkasan cerita sajak tersebut.
b) Dapat
menulis nota dengan lengkap.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, guru menerangkan isi sajak tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 7 ( 10 – 14
Feb. 2014 )
Tarikh
|
11 . Feb 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 5K10 )
|
Masa
|
( 7.-05- 8.16
),
|
Tajuk
|
Komsas-Sajak Kecek (IV)
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
sajak tersebut rangkap demi rangkap.
b) Dapat
menulis nota dengan lengkap.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, guru menerangkan sajak rangkap demi
rangkap.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa (
2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 7 (
10- 14 feb.
2014 )
Tarikh
|
12 Feb 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2
)
|
Masa
|
(
10.20- 11.30 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa- Ayat Berpola (FN+FA )
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
maksud Ayat Berpola dan penggunaannya
dalam kontek ayat.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, guru menerangkan maksud Ayat Berpola.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata.
( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah.
2)Nilai- Menjaga kebersihan halaman rumah.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 7
( 10- 14 Feb.
2014 ) )
Tarikh
|
13 Feb. 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K2, 5K8 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Penulisan Rumusan- Kebaikan rumah terbuka kepada
masyarakat Majmuk di Malaysia.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Memahami cara-cara menulis
rumusan-aspek perenggan.
b) Dapat
menulis rumusan dengan cara yang betul.
|
Fokus Utama
|
7.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, cara-cara
memahami cerpen
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata.. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Moral
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 7( 10-
14 Feb. 2014 )
Tarikh
|
13 Feb . 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 11.30-
12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas- Prosa
Tradisional Merah Silu.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Memahami maksud isi keseluruhan Prosa tersebut.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, maksud dan isi prosa tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Tanya ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 7 ( 10-
14 Feb.
2014 ) )
Tarikh
|
14 Feb. 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10
)
|
Masa
|
( 9.40- 10.40
)
|
Tajuk
|
Penulisan Rumusan- Kebaikan rumah terbuka kepada
masyarakat Majmuk di Malaysia. (Sambungan )
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Memahami cara-cara menulis
rumusan-aspek perenggan.
b) Dapat
menulis rumusan dengan cara yang betul.
|
Fokus Utama
|
7.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, cara-cara
memahami cerpen
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata.. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Moral
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT- Membuat
pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 7( 10-
14 Feb. 2014 )
Tarikh
|
14 Feb . 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 8.15-
9.25 )
|
Tajuk
|
Komsas-
Cerpen- Ibu dan ceper.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Memahami maksud isi keseluruhan cerpen tersebut.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, maksud dan isi cerpen tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Tanya
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 8 (
17- 22 Februari 2014 )
Tarikh
|
17 Februari
2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5K10, 5K8,
5K2 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 8.15-9.25 ), ( 11.30- 12.40
)
|
Tajuk
|
Komsas: Syair Pemberontakan Patani
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Membuat
4-6 latihan yang berkaitan dengan Syair tersebut.
b) Dapat
menyiapkan nota tentang Syair tersebut.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, tentang maksud keseluruhan syair tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 8 ( 17
– 22 Feb
2014 )
Tarikh
|
18 Feb 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
2 masa ( 5K2,
5K8 )
|
Masa
|
( 10.20- 11.30 ), (
11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas- Sambungan Syair Pemberontakan Petani.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
ringkasan cerita syair tersebut.
b) Dapat
menulis nota dengan lengkap.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, guru menerangkan isi syair tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 8 (
17- 22 Feb. 2014
)
Tarikh
|
19 Feb 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 5K10 )
|
Masa
|
( 7.-05- 8.16
),
|
Tajuk
|
Komsas-Sajak Kecek (IV)- Sambungan.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
sajak tersebut rangkap demi rangkap.
b) Dapat
menulis nota dengan lengkap.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, guru menerangkan sajak rangkap demi
rangkap.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 8 ( 17 -22
Feb. 2014 )
Tarikh
|
19 Feb 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2
)
|
Masa
|
(
10.20- 11.30 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa- Ayat Berpola (FN+FA )
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
maksud Ayat Berpola dan penggunaannya
dalam kontek ayat.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, guru menerangkan maksud Ayat Berpola.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat
Penyata. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah.
2)Nilai- Menjaga kebersihan halaman rumah.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 8 ( 17 -
22 Feb.
2014 ) )
Tarikh
|
20 Feb.
2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K2, 5K8 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Penulisan Rumusan-
Pengaruh Iklan terhadap pengguna.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Memahami cara-cara menulis
rumusan-aspek perenggan.
b) Dapat
menulis rumusan dengan cara yang betul.
|
Fokus Utama
|
7.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, cara-cara
memahami rumusan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata.. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Moral
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 8
( 17 – 22 Feb.
2014 )
Tarikh
|
20 Feb . 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 11.30-
12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas-
Cerpen: Memori seorang Tua.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami maksud
isi keseluruhan cerpen tersebut.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, maksud dan isi cerpen tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Tanya
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 8 ( 17
– 22 Feb. 2014
) )
Tarikh
|
21 Feb.
2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10
)
|
Masa
|
( 9.40- 10.40
)
|
Tajuk
|
Penulisan Rumusan-
Pengaruh Iklan kepada Pengguna.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Memahami cara-cara menulis
rumusan-aspek perenggan.
b) Dapat
menulis rumusan dengan cara yang betul.
|
Fokus Utama
|
7.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, cara-cara
memahami cerpen
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata.. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Moral
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 8 (
17 – 22 Feb. 2014 )
Tarikh
|
22 Feb .
2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 8.15-
9.25 )
|
Tajuk
|
Komsas-
Sambungan Memori seorang Tua.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Memahami maksud isi keseluruhan cerpen
tersebut.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, maksud dan isi cerpen
tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Tanya
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 8 ( 17 – 22
Feb. 2014 )
SEKOLAH
GANTIAN ( HARI SABTU ) – JADUAL HARI
SELASA.
Tarikh
|
23 Feb .
2014
|
Hari
|
Sabtu
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 8.15-
9.25 )
|
Tajuk
|
Komsas-
Sambungan Memor i seorang Tua.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Memahami maksud isi keseluruhan cerpen
tersebut.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, maksud dan isi cerpen
tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Tanya
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 9 ( 24-
28 Februari 2014
)
Tarikh
|
24 Februari
2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5K10, 5K8,
5K2 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 8.15-9.25 ), ( 11.30- 12.40
)
|
Tajuk
|
Komsas: Syair Pemberontakan Patani
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Membuat
4-6 latihan yang berkaitan dengan Syair tersebut.
b) Dapat
menyiapkan nota tentang Syair
tersebut.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, tentang maksud keseluruhan syair tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 9 ( 24-
28 Feb
2014 )
Tarikh
|
25 Feb
2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
2 masa ( 5K2,
5K8 )
|
Masa
|
( 10.20- 11.30 ), (
11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas- Prosa Tradidional- Hikayat Siak.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
perjalanan cerita Prosa tersebut.
b) Dapat
menulis nota dengan lengkap.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, guru menerangkan isi syair
tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 9 ( 24-
28 Feb. 2014 )
Tarikh
|
26 Feb
2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 5K10 )
|
Masa
|
( 7.-05- 8.16
),
|
Tajuk
|
Komsas: Sambungan Prosa Tradisional Hikayat Siak.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Memahami perjalanan cerita
prosa Tradisional tersebut.
b) Dapat
menulis nota dengan lengkap.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, guru menerangkan maksud Prosa tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 9( 24-
28 Feb. 2014
)
Tarikh
|
26 Feb
2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2
)
|
Masa
|
(
10.20- 11.30 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa- Ayat Berpola (FN+FA )
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
maksud Ayat Berpola dan penggunaannya
dalam kontek ayat.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, guru menerangkan maksud Ayat Berpola.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat
Penyata. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah.
2)Nilai- Menjaga kebersihan halaman rumah.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 9 (
24- 28 Feb. 2014
) )
Tarikh
|
Hari
|
Kelas
|
Perkara
|
27.02.2014
|
Khamis
|
5K2,4K2,5K8
|
Peperiksaan awal Tahun
|
28.02. 2014
|
Jumaat
|
4k2, 5K10
|
Peperiksaan Awal tahun
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 10 (
03- 07 Mac 2014
) )
Tarikh
|
Hari
|
Kelas
|
Perkara
|
03.03.2014
|
Isnin
|
5K10,5K8,5K2
|
Peperiksaan Awal Tahun
|
04.03.2014
|
Selasa
|
5K2,5K8
|
Peperiksaan awal tahun
|
05.03.2014
|
Rabu
|
5K10,4K2
|
Peperiksaan awal tahun
|
06.03.2014
|
Khamis
|
5K2,4K2,5K8
|
Peperiksaan awal tahun
|
07.03.2014
|
Jumaat
|
4K2,5K10
|
Peperiksaan awal tahun
|
No comments:
Post a Comment