Thursday, October 2, 2014

RPH Minggu 1-10 2014

Tarikh
02.01.2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 5K2,  5K8 )

Masa
  ( 7.05- 8.15 ), (  11.30-  12.40  )

Tajuk
Kemahiran Tatabahasa- Membuat Ayat dari Kata Dasar

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis 12 ayat dari kata dasar yang diberikan –dengan tepat dan ringkas.
Fokus Utama
4.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
8.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru memeberi contoh-contoh yang sesuai- Ayat yang ringkas dan tepat.
2).Latihan bertulis  oleh  pelajar-pelajar sambil di bimbing oleh guru.

Sistem bahasa
Penjodoh  bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sains
2)Nilai-Kebersihan diri sepanjang masa.
3) KBT-Membanding bezakan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
40 % pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.











RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN   MINGGU  KE  1 ( 2- 3   JANUARI  2014  )

Tarikh
03.01.2013

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa (  4 K2 )

Masa
( 10.20- 11.30  ),

Tajuk
Komsas- Pantun  Enam  Kerat. ( Budi )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis  nota yang lengkap pantun di atas.

Fokus Utama
3.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
6.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru menerangkan pantun tersebut rangkap demi rangkap.
2) Guru memberi  contoh-contoh  yang  sesuai.Latihan penulisan pemahaman   oleh  pelajar-pelajar.

Sistem bahasa
Peribahasa  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai-Amalan bersyukur
3) KBT-Membuat  pilihan yang terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
30 % pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.






                                                                         





RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN   MINGGU  KE  2 ( 6 – 10   Januari  2014  )

Tarikh
06   Januari  2014

Hari
Isnin

Kelas
  2 masa -5K10,  5K8,  5K2

Masa
( 7.05-  8.15  ),  ( 8.15-  9.25  ),  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Pantun Enam Kerat 
Pantun Lapan Kerat.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami maksud pantun secara keseluruhannya.
b) Membuat latihan sambil di bimbing oleh guru.

Fokus Utama
5.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru memberi contoh-contoh  pantun yang sesuai.
2) Guru memberi  contoh-contoh  yang  sesuai.Latihan penulisan pemahaman   oleh  pelajar-pelajar.

Sistem bahasa
Ayat  Penyata  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Geografi
2)Nilai-Amalan bersyukur
3) KBT-Membuat  pilihan yang terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
30 % pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







       

RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  2 ( 6- 10  Januari  2014  )

Tarikh
07 Januari  2014

Hari
Selasa

Kelas
2 masa ( 5K2,  5K8 )

Masa
( 10.20- 11.30   ),   ( 11.30- 12.40   )

Tajuk
Komsas-  Sajak Dirgahayu Bahasaku

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami rangkap  demi  rangkap  sajak tersebut dan seterusnya  dapat membuat latihan berrulis.

Fokus Utama
25.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru menerang sajak tersebut  rangkap  demi  rangkap
2) Guru memberi  contoh-contoh  yang  sesuai.Latihan penulisan pemahaman   oleh  pelajar-pelajar.

Sistem bahasa
Kata Bidalan dan Perumpamaan bahasa tersebut.  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai-Semangat Nasionalisme.
3) KBT-Pandai membuat penilaian.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
50%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  2   ( 06- 10  Januari  2014 )

Tarikh
08  Januari  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 5 K10  )

Masa
  (  7.05- 8.15  )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa- Cakap Ajuk ke Cakap Pindah

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Dapat memahami konsep cakap Ajuk dan cakap pindah.
b) Dapat  menulis contoh-contoh yang sesuai.

Fokus Utama
2.1  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
4.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan oleh guru tentang makna Cakap Ajuk dan Cakap Pindah.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
Ayat Penyata  yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga  Kebersihan.
3) KBT- Membuat Inteprestasi
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
50%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  2  ( 06- 10 Januari  2014  )

Tarikh
08 Januari  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 4K2 )
    
Masa
  (  10.20- 11.30  )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa.- membuat Ayat dari Kata Dasar. (Subjek + Predikat )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis 6- 12 ayat penyata yang betul.
b)  Dapat menyiapkan latihan dalam masa yang ditetapkan.

Fokus Utama
9.1  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
5.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Dengan contoh-contoh yang sesuai, guru menerangkan maksud ayat lengkap.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
 3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh Bilangan   yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Geografi
2)Nilai- Pemandangan yang  menarik.
3) KBT- Membuat ramalan positif
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  2  ( 06- 10  Januari  2014  )

Tarikh
09  Januari  2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 5 K2,  5K8   )

Masa
  ( 7.05-  8.15  ), (  11.30- 12. 40  )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa- Memperbaiki Struktur Ayat yang salah.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memperbaiki 6 ayat yang mengandungi kesalahan struktur yang salah.
b) Dapat  menyiapkan  kerja dalam tempoh masa  yang ditetapkan.

Fokus Utama
10..1  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
8.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Guru menerangkan teknik-teknik menulis  rumusan  karangan.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat  rumusan  sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Peribahasa Melayu yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sains
2)Nilai- Pemikiran yang positif.
3) KBT- Dapat membanding-bezakan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.









RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  2  ( 06-  10  Januari  2014 )

Tarikh
09  Januari  2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 4K2  )

Masa
  10.20- 11.30

Tajuk
Karangan  Berpandu- Faedah-faedah melancong.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menghuraikan secara baik 3 isi yang di berikan.
b) Dapat  menyiapkan  latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama
11.1  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
6.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan rangkap demi rangkap  oleh guru.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Peribahasa Melayu yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Cintailah Tanahair  Tercinta.
3) KBT- Pandai  Menghargai.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
50%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.











RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  2  (   06-  10   Januari  2014   )

Tarikh
10  Januari  2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 5 K10   )

Masa
( 9.40- 10. 40  )

Tajuk
Karangan Berpandu- Kebaikan Melancong

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Dapat menghuraikan 3 isi penting secara baik.
b) Dapat  menyiapkan  sekurang-kurangnya pengenalan yang baik.

Fokus Utama
9.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
4.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara menyeluruh isi kandungan hikayat tersebut.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Mengetahui  asal usul  kebudayaan  kita.
3) KBT- Sikap Berterima Kasih.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
50%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  2  ( 06-  10  Januari  2014  )

Tarikh
10  Januari  2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 4K2  )

Masa
  (  8.15-  9.25  )

Tajuk
Karangan  Berpandu- Rajah  pokok  penjagaan  Kesihatan untuk kebaikan diri-sendiri. ( 200-250  patah  perkataan  )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami isi kandungan  rajah  pokok kesihatan  berkenaan  )
b) Dapat  menyiapkan  latihan pemahaman  dalam tempoh masa  yang ditetapkan.

Fokus Utama
5.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
8.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas   tentang  rajah  pokok  berkenaan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sains
2)Nilai- Menjaga  kesihatan sepanjang masa.
3) KBT- Sikap Berterima Kasih.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.









RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  3  (  13-  17    JANUARI  2014  )

Tarikh
13  Januari  2014

Hari
Isnin

Kelas
2 masa ( 5 K10, 5K8, 5K2  )

Masa
  ( 7.05-  8.15  ), ( 8.15- 9.25   ),  ( 11.30-  12.40  0

Tajuk
Komsas-Hikayat Langlang Buana.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami isi keseluruhan Hikayat tersebut.
b) Dapat  menyiapkan  nota  dalam tempoh masa  yang ditetapkan.

Fokus Utama
6.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  tentang  fungsi  Kata  Sendi dalam ayat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sains
2)Nilai- Menjaga  kesihatan tempat tinggal kita.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.









RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  3   (  13-  17   JANUARI  2014  )

Tarikh
14   Januari  2014

Hari
Selasa

Kelas
 5K2,  5 K8

Masa
  2  Masa ( 10.20 – 11.30  ),  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Ulasan Karya ( Berita )- Bantuan mangsa-mangsa  Banjir.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Berpandukan  keratan  Berita-
b) Dapat  menyiapkan  latihan   dalam tempoh masa  yang ditetapkan.

Fokus Utama
6.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  tentang  fungsi  Kata  Sendi dalam ayat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sains
2)Nilai- Menjaga  kesihatan tempat tinggal kita.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  3  (  13- 17  Januari   2014  )

Tarikh
15 Januari  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 5 K10  )

Masa
  ( 7.05-  8.15  )

Tajuk
Tatabahasa-  Kata Sendi Nama.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami isi penggunaan Kata Sendi Nama
b) Dapat  menggunakan Kata Sendi Nama dengan betul pada ayat.

Fokus Utama
4.2  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  penggunaan Kata Sendi Nama
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  bilangan. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Belajar Berdikari.
3) KBT-  Belajar  cara  belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
40%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  3 (   13-  17  Januari  2014  )

Tarikh
15  Januari  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 4K2 )

Masa
  (  10.20- 11.30  )

Tajuk
Tatabahasa- membina Ayat- Ayat Tunggal dan Ayat Ganda.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami penggunaan Ayat Tunggal dan Ayat Ganda.
b) Guru memberi  contoh-contoh yang sesuai.

Fokus Utama
3.2  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
8.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  makna dan penggunaan kata  Tunggal dan  Ganda.
2) Bersoaljawab  dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  kata ganda. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Semangat Patriotik.
3) KBT-  Belajar  cara  belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
45%   pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.











RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  3  ( 14- 17 Januari 2014  )

Tarikh
16  Januari  2014

Hari
Khamis.

Kelas
2 masa ( 5 K2, 5K8   )

Masa
  ( 7.05-8.15  ),  ( 11.30-12.40  )

Tajuk
Tatabahasa- kata Sendi Nama.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami penggunaan Kata Sendi Nama.
b) Dapat  memberi  2 contoh yang baik.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
4.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  penggunaan Kata Sendi
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat Penyata  dan ayat tanya. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Bersemangat  Waja.
3) KBT-  Pandai  menghargai
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
65 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  3  ( 14 – 17 Januari  2014   )

Tarikh
16 Januari  2014

Hari
Khamis.

Kelas
2 masa ( 4K2  )

Masa
  (  10.20-11.30   ), 

Tajuk
Karangan  - Faedah sektor pelancongan  kepada  Negara.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis pengenalan dan kesimpulan dengan baik.
b) Dapat  menyiapkan latihan tersebut.


Fokus Utama
4.6  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas  teknik  menulis pengenalan dan kesimpulan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat Penyata  dan Imbuhan  Ter. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Bersatu hati
3) KBT-  Semangat bekerjasama.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
65 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  3  (  14- 17  Januari  2014   )

Tarikh
17 Januari  2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 5 K10    )

Masa
  (   9.40- 10.40  )

Tajuk
Karangan- Bantuan kepada mangsa-mangsa Banjir.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Penerangan tajuk secara kelas- contoh-contoh  bantuan.
b) Dapat  menyiapkan pengenalan tajuk di atas dengan baik.


Fokus Utama
5.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

9.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas tajuk di atas dengan contoh-contoh yang sesuai.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Peribahasa Melayu  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Geografi
2)Nilai- Berfikiran  positif.
3) KBT-  Membanding bezakan
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







\RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  3  (  14-  17  Januari  2014   )

Tarikh
17   Januari  2014

Hari
Jumaat.

Kelas
2 masa (  4K2   )

Masa
  ( 8.15- 9.25  )

Tajuk
Komsas-  Sajak Di Perpustakaan

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Guru menerangkan sajak di atas secara kelas.
b) Dapat  menyiapkan latihan soalan kefahaman.


Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  maksud kata Tunggal dan Kata Ganda.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Peribahasa Melayu  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  Ibu Bapa.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  4  (  20- 25   Januari  2014   )

Tarikh
20 Januari  2014

Hari
Isnin

Kelas
2 masa ( 5 K10, 5K8,  5K2 )

Masa
  (  7.10-8.15 ), ( 8.15- 9.25 ),  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Komsas-Pahlawan Buntung

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami   secara keseluruhan isi cerpen tersebut.
b) Dapat  membuat nota synopsis, tema, persoalan dan lain-lain


Fokus Utama
7.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  isi cerpen tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  nota sambil di bimbing oleh guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  4 ( 20- 25  Januari  2014 )

Tarikh
21  Januari  2014

Hari
Selasa

Kelas
2 masa (   5K2,  5 K8  )

Masa
  ( 10.20- 11.30  ),  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Karangan Fakta-Panduan mengarang dan menulis pengenalan.
Kepentingan  sektor pertanian kepada ekonomu Negara.
O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a) Dapat menulis pengenalan karangan dengan baik.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  cara penulisan pengenalan dengan baik.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  penyata ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  4  (  20- 25  Januari  2014    )

Tarikh
22  Januari   2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 5 K10 )

Masa
  ( 7.05-  8.15  )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa- Kata Sendi Nama.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis  ayat yang betul dengan penggunaan kata sendi
b) Dapat  menulis 10-15 ayat dengan betul.


Fokus Utama
4.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  penggunaan Kata Sendi
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  perintah ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sejarah
2)Nilai- Menghormati antara stu sama lain.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  4  (  20-  25  Januari  2014   )

Tarikh
22  Januari  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 4 K2  )

Masa
  ( 10.20-  11.30   )

Tajuk
Pengetahuan  Tatabahasa- Golongan Kata Kerja. ( Membina Ayat )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Membuat sekurang-kurangnya 10  ayat yang lengkap dan betul.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka  bawa )
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  4 (  20 – 25  Januari   2014    )

Tarikh
23  Januari  2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 5K2, 5K8   )

Masa
  (  7.05- 8.15  ),  ( 11.30-  12.40   )

Tajuk
Pengetahuan  Tatabahasa- Kata Sendi  Nama

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami penggunaan kata sendi yang betul dalam struktur ayat.
b) Guru member beberapa contoh yang sesuai.
c) Membuat Latihan sambil dibimbing oleh guru.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru menerangkan penggunaan kata sendi.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  4  (  20-  25  Januari  2014   )

Tarikh
23 Januari  2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa (  4K2  )

Masa
  ( 10.20-  11.30  )

Tajuk
Ringkasan karangan – Faedah-faedah bersukan kepada kita

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Penerangan secara kelas faedah-faedah bersukan kepada individu.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa yang ditetapkan.


Fokus Utama
4.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru menerangkan  cara menulis pengenalan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sejarah.
2)Nilai- Menjaga kebersihan halaman rumah.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  4  (  20-  25  Januari  2014    )

Tarikh
24  Januari  2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 5 K10   )

Masa
  (  9.40- 10.40  )

Tajuk
Sambungan  Cerpen: Pahlawan  Buntung.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami   maksud  isi cerpen tersebut
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
7.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  cara-cara  memahami  cerpen
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  Penyata.. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  4  ( 20-  25  Januari   2014   )

Tarikh
24  Januari  2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 4K2 )

Masa
  ( 8.15- 9.25  )

Tajuk
Komsas-  Prosa Tradisional- Pelayaran yang Penuh Peristiwa.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami   maksud  isi keseluruhan   prosa tersebut.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  maksud dan isi prosa tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  penyata ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  4  ( 20- 25  Januari  2014  )

Tarikh
25  Januari  2014

Hari
Sabtu ( Sekolah Gantian Jadual Hari Isnin

Kelas
2 masa ( 5 K10, 5 K8, 5 K2  )

Masa
  (  7.05-8.15), )    ( 8.15- 9.20 ), ( 11.30-  12.40  )

Tajuk
Komsas- Sambungan Pahlawan Buntung.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Membuat  Nota ringkas dengan lengkap.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  cara-cara  isi keseluruhan  cerpen tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat   larangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sejarah
2)Nilai- Rasa  bertanggungjawab.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  5 (   27- 31  Januari  2014  )

Tarikh
27  Januari  2014

Hari
Isnin

Kelas
2 masa (  5 K10, 5 K8, 5 K2 )

Masa
  (7.05- 8.15 ), ( 8.15-9.25 ), (11.30-12.40 )

Tajuk
Pengetahuan  Tatabahasa-Membuat satu ayat daripada  setiap  perkataan  yang di beri. (Mencari  makna di dalam  kamus )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Membuat sekurang-kurangnya 10  ayat yang lengkap dan betul.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
4.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka  bawa )
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Mementingkan kesihatan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  5  (   27 – 31  Januari  2014  )

Tarikh
28  Januari  2014

Hari
Selasa

Kelas
2 masa (  5K2, 5K8   )

Masa
  ( 10.20-11.30 ) , ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Meringkas Karangan – Teknik  / Cara-cara melupuskan Sampah sarap.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Membuat sekurang-kurangnya 10  ayat yang lengkap dan betul.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka  bawa )
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  5  ( 27 – 31 Januari  2014     )

Tarikh
29  Januari  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 5K10   )

Masa
  (  7.05-8.15  )

Tajuk
Tatabahasa- Mengenalpasti kesalahan Imbuhan dan ejaan

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Membuat 10- 15 ayat yang mengandungi kesalahan imbuhan dan ejaan.
b) Dapat  menyiapkan nota dalam tempoh masa  yang ditetapkan.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  mengenalpasti ejaan dan imbuhan pada ayat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.






RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  5 ( 27 – 31  Januari  2014   )

Tarikh
29   Januari  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa (   4 K2   )

Masa
   ( 10.20- 11. 30   )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa-  Memperbaiki kesalahan Ejaan dan Imbuhan.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memperbaiki 10- 15 ayat yang mengandungi kesalahan tersebut.
b) Dapat  menyiapkan kerja dalam tempoh masa ditetapkan.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  tentang kesalahan tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.






RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU KE  5 ( 27 -  31  JANUARI  2014 )

Tarikh
Hari
Jenis  Cuti
30 Jan 2014
Khamis
CUTI PERISTIWA
31 Jan 2014
Jumaat
CUTI TAHUN BARU  CINA.



RANCANGAN MENGAJAR HARIAN   MINGGU  KE  6  ( 3- 7 Februari  2014  )


Tarikh
Hari
Jenis Cuti
3 Feb. 2014
Isnin
CUTI  GANTI
4 Feb. 2014
Selasa
CUTI GANTI


















RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  6  (   3 – 7  Februari  2014   )

Tarikh
5 Februari  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 5 K10   )

Masa
  ( 7.05-8.15 ), 

Tajuk
Tatabahasa- Ayat Berfola ( Frasa Nama + Frasa Kerja ) dan lain-lain

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami maksud  Frasa Nama dan Frasa Kerja  serta pengunaannya.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa yang ditetapkan.


Fokus Utama
4.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru menerangkan  maksud Frasa Nama + Frasa Kerja
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sejarah.
2)Nilai- Menjaga kebersihan halaman rumah.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  6  (  3 – 7  Feb  2014  )

Tarikh
6   Februari  2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 4 K2   )

Masa
  (  10.20- 11.30  )

Tajuk
Tatabahasa-  Menukarkan ayat pasif kepada Ayat Aktif  dan sebaliknya.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menukar Ayat pasif kepada ayat aktif.
b) Dapat  membuat 8- 10 ayat dengan betul.


Fokus Utama
7.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  cara-cara  memahami  cerpen
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  Penyata.. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  6  (   3 – 7  Feb   2014   )

Tarikh
 6  Februari  2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa . ( 5K2,  5 K8  )

Masa
  ( 7.05- 8.15 ),  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Komsas-  Drama : Tiang Cengal Dinding Sayung.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami   maksud  isi keseluruhan Drama tersebut.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa yang ditetapkan.


Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  maksud dan isi  drama tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  penyata ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE   6   (  3- 7 Februari  2014  ) )

Tarikh
7  Februari  2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 4 K2 )

Masa
  (  8.15- 9. 25  )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa-Mengenalpasti  kesalahan imbuhan dan ejaan.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Membuat  sekurang-kurangnya 10-  15  ayat dengan jawapan yang  betul.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  cara-cara memperbaiki ayat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat   larangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sejarah
2)Nilai- Rasa  bertanggungjawab.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  6  (    3- 7 Februari  2014     )

Tarikh
7 Februari  2014

Hari
Jumaat.

Kelas
2 masa (  5K10   )

Masa
  ( 7.05-  8.15 )

Tajuk
Ringkasan Karangan- Keperluan untuk mangsa-mangsa Banjir.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Membuat pengenalan  yang betul.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa  yang ditetapkan.


Fokus Utama
4.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka  bawa )
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Mementingkan kesihatan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  7   (   10-  14  Februari  2014   )

Tarikh
10  Februari   2014

Hari
Isnin

Kelas
2 masa  (  5K10, 5K8,  5K2  )

Masa
  ( 7.05- 8.15 ), ( 8.15-9.25 ),  ( 11.30-  12.40  )

Tajuk
Komsas: Sajak Kecek  (V)

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Membuat 4-6 latihan yang berkaitan dengan Sajak.
b) Dapat  menyiapkan  nota tentang Drama tersebut.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  tentang maksud keseluruhan sajak tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE   7  (  10- 14 Feb  2014     )

Tarikh
11 Feb  2014

Hari
Selasa

Kelas
2 masa ( 5K2,  5K8  )

Masa
  (  10.20- 11.30  ),  ( 11.30-  12.40  )

Tajuk
Komsas- Sajak Bangkitlah.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami ringkasan cerita   sajak tersebut.
b) Dapat  menulis nota dengan lengkap.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru menerangkan isi   sajak  tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  7 (   10 – 14  Feb. 2014    )

Tarikh
11 .  Feb  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 5K10 )

Masa
   (  7.-05- 8.16  ),

Tajuk
Komsas-Sajak Kecek (IV)

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami sajak tersebut rangkap demi rangkap.
b) Dapat  menulis nota dengan lengkap.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru menerangkan sajak rangkap demi rangkap.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Peribahasa   ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE   7  (   10-  14  feb.  2014   )

Tarikh
12  Feb  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa (  4K2 )

Masa
  ( 10.20-  11.30  )

Tajuk
Tatabahasa- Ayat Berpola (FN+FA )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami maksud  Ayat Berpola dan penggunaannya dalam kontek ayat.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa yang ditetapkan.


Fokus Utama
4.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru menerangkan  maksud Ayat Berpola.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat Penyata.  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sejarah.
2)Nilai- Menjaga kebersihan halaman rumah.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE    7  (   10- 14  Feb.  2014  )  )

Tarikh
13  Feb.  2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 5 K2, 5K8 )

Masa
  (  7.05- 8.15  ),  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Penulisan Rumusan- Kebaikan rumah terbuka kepada masyarakat Majmuk di Malaysia.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami  cara-cara menulis rumusan-aspek perenggan.
b) Dapat  menulis rumusan dengan cara yang betul.


Fokus Utama
7.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  cara-cara  memahami  cerpen
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  Penyata.. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  7(   10-  14  Feb.  2014 )

Tarikh
13  Feb . 2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 4K2 )

Masa
  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Komsas-  Prosa Tradisional  Merah  Silu.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami   maksud  isi keseluruhan Prosa tersebut.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  maksud dan isi  prosa  tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat   Tanya  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE    7  (   10- 14  Feb.  2014  )  )

Tarikh
14   Feb.  2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 5 K10  )

Masa
  (  9.40- 10.40  )

Tajuk
Penulisan Rumusan- Kebaikan rumah terbuka kepada masyarakat Majmuk di Malaysia. (Sambungan )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami  cara-cara menulis rumusan-aspek perenggan.
b) Dapat  menulis rumusan dengan cara yang betul.


Fokus Utama
7.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  cara-cara  memahami  cerpen
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  Penyata.. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  7(   10-  14  Feb.  2014 )

Tarikh
14  Feb . 2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 4K2 )

Masa
  ( 8.15- 9.25  )

Tajuk
Komsas-  Cerpen- Ibu dan ceper.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami   maksud  isi keseluruhan  cerpen  tersebut.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  maksud dan isi  cerpen   tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat   Tanya  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  8   (   17-  22  Februari  2014   )

Tarikh
17   Februari   2014

Hari
Isnin

Kelas
2 masa  (  5K10, 5K8,  5K2  )

Masa
  ( 7.05- 8.15 ), ( 8.15-9.25 ),  ( 11.30-  12.40  )

Tajuk
Komsas: Syair Pemberontakan Patani

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Membuat 4-6 latihan yang berkaitan dengan Syair tersebut.
b) Dapat  menyiapkan  nota tentang  Syair  tersebut.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  tentang maksud keseluruhan syair  tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE   8   (  17 – 22  Feb  2014     )

Tarikh
18  Feb  2014

Hari
Selasa

Kelas
2 masa ( 5K2,  5K8  )

Masa
  (  10.20- 11.30  ),  ( 11.30-  12.40  )

Tajuk
Komsas- Sambungan Syair  Pemberontakan Petani.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami ringkasan cerita   syair  tersebut.
b) Dapat  menulis nota dengan lengkap.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru menerangkan isi   syair  tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE   8 (   17-  22   Feb. 2014    )

Tarikh
19   Feb  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 5K10 )

Masa
   (  7.-05- 8.16  ),

Tajuk
Komsas-Sajak Kecek (IV)- Sambungan.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami sajak tersebut rangkap demi rangkap.
b) Dapat  menulis nota dengan lengkap.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru menerangkan sajak rangkap demi rangkap.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Peribahasa   ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE   8 (   17 -22    Feb.  2014   )

Tarikh
19  Feb  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa (  4K2 )

Masa
  ( 10.20-  11.30  )

Tajuk
Tatabahasa- Ayat Berpola (FN+FA )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami maksud  Ayat Berpola dan penggunaannya dalam kontek ayat.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa yang ditetapkan.


Fokus Utama
4.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru menerangkan  maksud Ayat Berpola.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat Penyata.  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sejarah.
2)Nilai- Menjaga kebersihan halaman rumah.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE    8  (   17 -  22   Feb.  2014  )  )

Tarikh
  20   Feb.  2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 5 K2, 5K8 )

Masa
  (  7.05- 8.15  ),  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Penulisan Rumusan-  Pengaruh Iklan terhadap pengguna.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami  cara-cara menulis rumusan-aspek perenggan.
b) Dapat  menulis rumusan dengan cara yang betul.


Fokus Utama
7.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  cara-cara  memahami  rumusan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  Penyata.. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.









RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE    8  (   17 – 22   Feb.  2014 )

Tarikh
20    Feb . 2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 4K2 )

Masa
  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Komsas-  Cerpen: Memori  seorang Tua.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami   maksud  isi keseluruhan   cerpen  tersebut.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  maksud dan isi   cerpen   tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat   Tanya  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE    8   (   17 – 22   Feb.  2014  )  )

Tarikh
21    Feb.  2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 5 K10  )

Masa
  (  9.40- 10.40  )

Tajuk
Penulisan Rumusan-  Pengaruh Iklan kepada Pengguna.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami  cara-cara menulis rumusan-aspek perenggan.
b) Dapat  menulis rumusan dengan cara yang betul.


Fokus Utama
7.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  cara-cara  memahami  cerpen
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  Penyata.. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum
1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  8 (   17 – 22   Feb.  2014 )

Tarikh
22   Feb . 2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 4K2 )

Masa
  ( 8.15- 9.25  )

Tajuk
Komsas-  Sambungan Memori seorang Tua.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami   maksud  isi keseluruhan  cerpen  tersebut.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  maksud dan isi  cerpen   tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat   Tanya  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  8 (   17 – 22   Feb.  2014 )
SEKOLAH   GANTIAN  ( HARI  SABTU ) – JADUAL  HARI  SELASA.

Tarikh
23    Feb . 2014

Hari
Sabtu

Kelas
2 masa ( 4K2 )

Masa
  ( 8.15- 9.25  )

Tajuk
Komsas-  Sambungan Memor i seorang Tua.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami   maksud  isi keseluruhan  cerpen  tersebut.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  maksud dan isi  cerpen   tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat   Tanya  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.









RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  9 (    24-  28    Februari  2014   )

Tarikh
 24   Februari   2014

Hari
Isnin

Kelas
2 masa  (  5K10, 5K8,  5K2  )

Masa
  ( 7.05- 8.15 ), ( 8.15-9.25 ),  ( 11.30-  12.40  )

Tajuk
Komsas: Syair Pemberontakan Patani

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Membuat 4-6 latihan yang berkaitan dengan Syair tersebut.
b) Dapat  menyiapkan  nota tentang  Syair  tersebut.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  tentang maksud keseluruhan syair  tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE   9  (  24- 28   Feb  2014     )

Tarikh
  25    Feb  2014

Hari
Selasa

Kelas
2 masa ( 5K2,  5K8  )

Masa
  (  10.20- 11.30  ),  ( 11.30-  12.40  )

Tajuk
Komsas- Prosa Tradidional-  Hikayat Siak.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami perjalanan cerita Prosa  tersebut.
b) Dapat  menulis nota dengan lengkap.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru menerangkan isi   syair  tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE   9 (    24-  28   Feb. 2014    )

Tarikh
 26    Feb  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 5K10 )

Masa
   (  7.-05- 8.16  ),

Tajuk
Komsas: Sambungan Prosa Tradisional Hikayat Siak.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami  perjalanan cerita prosa Tradisional tersebut.
b) Dapat  menulis nota dengan lengkap.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru menerangkan  maksud Prosa tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Peribahasa   ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE   9(     24-  28   Feb.  2014   )

Tarikh
  26   Feb  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa (  4K2 )

Masa
  ( 10.20-  11.30  )

Tajuk
Tatabahasa- Ayat Berpola (FN+FA )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami maksud  Ayat Berpola dan penggunaannya dalam kontek ayat.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa yang ditetapkan.


Fokus Utama
4.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru menerangkan  maksud Ayat Berpola.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat Penyata.  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sejarah.
2)Nilai- Menjaga kebersihan halaman rumah.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE    9  (    24- 28    Feb.  2014  )  )


Tarikh
 Hari
Kelas
 Perkara
27.02.2014
Khamis
5K2,4K2,5K8
Peperiksaan awal Tahun
28.02. 2014
Jumaat
4k2, 5K10
Peperiksaan Awal tahun




RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE    10  (    03- 07  Mac  2014  )  )

Tarikh
Hari
Kelas
 Perkara
03.03.2014
Isnin
5K10,5K8,5K2
Peperiksaan Awal Tahun
04.03.2014
Selasa
5K2,5K8
Peperiksaan awal tahun
05.03.2014
Rabu
5K10,4K2
Peperiksaan awal tahun
06.03.2014
Khamis
5K2,4K2,5K8
Peperiksaan awal tahun
07.03.2014
Jumaat
4K2,5K10
Peperiksaan awal tahun




________________________________________________________________________

No comments:

Post a Comment