Thursday, October 2, 2014

RPH Minggu 11-15 2014

RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN   MINGGU  KE   11  (   10-  14  Mac   2014  )
PEPERIKSAAN   AWAL  TAHUN.

Bil
Tarikh
Hari
          Perkara
01
10 Mac   2014
Isnin
PEPERIKSAAN  AWAL  TAHUN
02
11 Mac   2014
Selasa
PEPERIKSAAN  AWAL  TAHUN
03
12  Mac  2014
Rabu
PEPERIKSAAN  AWAL  TAHUN
04
13  Mac  2014
Khamis
PEPERIKSAAN  AWAL  TAHUN
05
14 Mac   2014
Jumaat
PEPERIKSAAN  AWAL  TAHUN

RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE 12   ( 17-  21  Mac  2014  )
Tarikh
17  Mac  2014

Hari
Isnin

Kelas
  2 masa -5K10,  5K8,  5K2

Masa
( 7.05-  8.15  ),  ( 8.15-  9.25  ),  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Komsas : Cerpen  Pungut.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami  Cerpen  dari aspek tema , persoalan dan synopsis.
b) Membuat latihan sambil di bimbing oleh guru.

Fokus Utama
5.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru memberi contoh-contoh  persoalan yang ada dalam cerpen.
2) Guru memberi  contoh-contoh  yang  sesuai.Latihan penulisan pemahaman   oleh  pelajar-pelajar.

Sistem bahasa
Ayat  Penyata  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Geografi
2)Nilai-Amalan bersyukur
3) KBT-Membuat  pilihan yang terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
30 % pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.


RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE   12  ( 17- 21   Mac  2014  )

Tarikh
18  Mac  2014

Hari
Selasa

Kelas
2 masa ( 5K2,  5K8 )

Masa
( 10.20- 11.30   ),   ( 11.30- 12.40   )

Tajuk
Karangan Berpandu- Nyamuk Aedes dan penyakit Demam Denggi.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami cara cara membuat pengenalan karangan berpandu.

Fokus Utama
25.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru menerang cara-cara membuat pengenalan karangan yang baik
2) Guru memberi  contoh-contoh  yang  sesuai.Latihan penulisan pemahaman   oleh  pelajar-pelajar.

Sistem bahasa
Kata Bidalan dan Perumpamaan bahasa tersebut.  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai-Kebersihan tempat tinggal dan persekitaran.
3) KBT-Pandai membuat penilaian.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
50%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  12  (  17 – 21  Mac   2014 )

Tarikh
19 Mac 2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 5 K10  )

Masa
  (  7.05- 8.15  )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa- Cakap Ajuk ke Cakap Pindah

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Dapat memahami konsep cakap Ajuk dan cakap pindah.
b) Dapat  menulis contoh-contoh yang sesuai.

Fokus Utama
2.1  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
4.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan oleh guru tentang makna Cakap Ajuk dan Cakap Pindah.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
Ayat Penyata  yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga  Kebersihan.
3) KBT- Membuat Inteprestasi
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
50%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  12   (   17-  21  Mac  2014  )

Tarikh
19  Mac  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 4K2 )
    
Masa
  (  10.20- 11.30  )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa.- membuat Ayat dari Kata Dasar. (Subjek + Predikat )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis 6- 12 ayat penyata yang betul.
b)  Dapat menyiapkan latihan dalam masa yang ditetapkan.

Fokus Utama
9.1  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
5.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Dengan contoh-contoh yang sesuai, guru menerangkan maksud ayat lengkap.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
 3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh Bilangan   yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Geografi
2)Nilai- Landskap  dan persekitaran.
3) KBT- Membuat ramalan positif
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  12  (   17 – 21  Mac   2014  )

Tarikh
20  Mac  2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 5 K2,  5K8   )

Masa
  ( 7.05-  8.15  ), (  11.30- 12. 40  )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa- Memperbaiki Struktur Ayat yang salah.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memperbaiki 6 ayat yang mengandungi kesalahan struktur yang salah.
b) Dapat  menyiapkan  kerja dalam tempoh masa  yang ditetapkan.

Fokus Utama
10..1  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
8.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Guru menerangkan teknik-teknik menulis  rumusan  karangan.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat  rumusan  sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Peribahasa Melayu yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )
Buat baik berpada-pada buat jahat jangan sekali.
Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Ekonomi
2)Nilai- Berjimat cermat.
3) KBT- Dapat membanding-bezakan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  12  (  17- 21  Mac  2014 )

Tarikh
20  Mac  2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 4K2  )

Masa
  10.20- 11.30

Tajuk
Karangan  Berpandu- Faedah-faedah melancong  dalam  negeri.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menghuraikan secara baik 3 isi yang di berikan.
b) Dapat  menyiapkan  latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama
11.1  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
6.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  oleh guru
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh bilangan  yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )
Ketul, Bidang
Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Cintailah tempat tinggal sendiri
3) KBT- Pandai  Menghargai.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
50%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.











RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  12  (   17- 21  Mac   2014   )

Tarikh
21 Mac  2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 5 K10   )

Masa
( 9.40- 10. 40  )

Tajuk
Karangan Berpandu- Merokok  dan kesan  jangka panjang kepada kesihatan.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Dapat menghuraikan 3 isi penting secara baik- kesan merokok.
b) Dapat  menyiapkan  sekurang-kurangnya pengenalan yang baik.

Fokus Utama
9.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
4.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara menyeluruh isi karangan  tersebut.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Mamahami Budaya Tempatan.
3) KBT- Sikap Berterima Kasih.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
50%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE   12   (   17  -  21  Mac    2014  )

Tarikh
 21  Mac  2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 4K2  )

Masa
  (  8.15-  9.25  )

Tajuk
Karangan  Berpandu- Rajah  pokok   Hala tuju lepasan SPM. ( 200-250  patah  perkataan  )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami isi kandungan  rajah  pokok hala tuju pelajar SPM   berkenaan .
b) Dapat  menyiapkan  latihan pemahaman  dalam tempoh masa  yang ditetapkan.

Fokus Utama
5.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
8.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas   tentang  rajah  pokok  berkenaan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Ekonomi
2)Nilai- Membuat pilihan yang terbaik.
3) KBT- Sikap Berterima Kasih.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.









RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  13   (    24-  28  Mac  2014  )

Bil
Tarikh
Hari
   Perkara
01
24/3/2014
Isnin
Cuti Pertengahan Penggal 1
02
25/3/2014
Selasa
Cuti Pertengahan Penggal 1
03
26/3/2014
Rabu
Cuti Pertengahan Penggal 1
04
27/3/2014
Khamis
Cuti Pertengahan Penggal 1
05
28/3/2014
Jumaat
Cuti Pertengahan Penggal 1

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN  MINGGU  KE  14  (  31  Mac – 4 April  2014 )
Tarikh
 31  Mac   2014

Hari
Isnin

Kelas
2 masa ( 5 K10, 5K8, 5K2  )

Masa
  ( 7.05-  8.15  ), ( 8.15- 9.25   )  (11.30-  12.40  )

Tajuk
Komsas-Hikayat Siak.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami isi keseluruhan Hikayat tersebut.
b) Dapat  menyiapkan  nota  dalam tempoh masa  yang ditetapkan.

Fokus Utama
6.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  tentang  cerpen tersebut secara kelas.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Mengetahui  budaya tempatan.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.




RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  14    (   31  Mac -  4 April  2014  )

Tarikh
01  April  2014

Hari
Selasa

Kelas
 5K2,  5 K8

Masa
  2  Masa ( 10.20 – 11.30  ),  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Karangan berpandu-  Kebaikan-kebaikan menyertai  Unit- unit  Beruniform.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menyatakan 2- 4 Kebaikan menyertai Unit tersebut.
b) Dapat  menyiapkan  latihan   dalam tempoh masa  yang ditetapkan.

Fokus Utama
6.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  kebaikan menyertai Unit Beruniform.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Pendidikan Moral
2)Nilai-  Pandai hidup berdikari
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  14 (    31 Mac -  4 April   2014  )

Tarikh
02  April  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 5 K10  )

Masa
  ( 7.05-  8.15  )

Tajuk
Tatabahasa-  Ayat Aktif  dan Ayat Pasif.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami perbezaan Ayat Aktif dan Ayat  Pasif.
b) Dapat  menukarkan Ayat Aktif kepada Ayat Pasit dan sebaliknya.

Fokus Utama
4.2  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  tentang Ayat Aktif dan Ayat Pasif.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  bilangan. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Kemahiran membanding bezakan yang terbaik.
3) KBT-  Belajar  cara  belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
40%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  14 (   31  Mac -  4  April   2014  )

Tarikh
02  April  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 4K2 )

Masa
  (  10.20- 11.30  )

Tajuk
Tatabahasa- membina Ayat- Ayat  Pasif  dan Aktif.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami penggunaan Ayat  Aktif  dan Ayat  Pasif
b) Guru memberi  contoh-contoh yang sesuai.

Fokus Utama
3.2  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
8.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  makna dan penggunaan ayat aktif dan ayat pasif.
2) Bersoaljawab  dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  kata ganda. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Semangat Patriotik.
3) KBT-  Belajar  cara  belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
45%   pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.











RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  14  (  31  Mac – 4 April  2014  )

Tarikh
03 April i  2014

Hari
Khamis.

Kelas
2 masa ( 5 K2, 5K8   )

Masa
  ( 7.05-8.15  ),  ( 11.30-12.40  )

Tajuk
Tatabahasa- kata Sendi Nama.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami penggunaan Kata Sendi Nama.
b) Dapat  memberi  2 contoh yang baik.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
4.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  penggunaan Kata Sendi
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat Penyata  dan ayat tanya. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Bersemangat  positif apabila berdepan cabaran.
3) KBT-  Pandai  menghargai
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
65 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  14   (   31  Mac – 4 April   2014   )

Tarikh
03  April   2014

Hari
Khamis.

Kelas
2 masa ( 4K2  )

Masa
  (  10.20-11.30   ), 

Tajuk
Karangan  - Faedah sektor pertanian  kepada  Negara.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis pengenalan dan kesimpulan dengan baik.
b) Dapat  menyiapkan latihan tersebut.


Fokus Utama
4.6  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas  teknik  menulis pengenalan dan kesimpulan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat Penyata  dan Imbuhan  Ter. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Bersikap sederhana.
3) KBT-  Semangat bekerjasama.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
65 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  14  (  31 Mac – 4  April   2014   )

Tarikh
04  April  2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 5 K10    )

Masa
  (   9.40- 10.40  )

Tajuk
Karangan- Bantuan kepada mangsa-mangsa Kebakaran.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Penerangan tajuk secara kelas- contoh-contoh  bantuan.
b) Dapat  menyiapkan pengenalan tajuk di atas dengan baik.


Fokus Utama
5.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

9.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas tajuk di atas dengan contoh-contoh yang sesuai.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Peribahasa Melayu  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Pendidikan Moral
2)Nilai- Berfikiran  terbuka  positif.
3) KBT-  Membanding bezakan
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







\RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  14    (   31 Mac -  04  April  2014   )

Tarikh
04  April  2014

Hari
Jumaat.

Kelas
2 masa (  4K2   )

Masa
  ( 8.15- 9.25  )

Tajuk
Komsas-  Syair  Definisi  Orang Berakal.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Guru menerangkan syair  di atas secara kelas.
b) Dapat  menyiapkan latihan soalan kefahaman.


Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas  syair tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Peribahasa Melayu  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  15   (   07-  14  April  2014   )

Tarikh
07  April   2014

Hari
Isnin

Kelas
2 masa ( 5 K10, 5K8,  5K2 )

Masa
  (  7.10-8.15 ), ( 8.15- 9.25 ),  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Komsas- Cerpen : Pungut

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami   secara keseluruhan isi cerpen tersebut.
b) Dapat  membuat nota sinopsis, tema, persoalan dan lain-lain


Fokus Utama
7.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  isi cerpen tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  nota sambil di bimbing oleh guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  15   (   07 -  11  April   2014 )

Tarikh
08  April   2014

Hari
Selasa

Kelas
2 masa (   5K2,  5 K8  )

Masa
  ( 10.20- 11.30  ),  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Karangan Fakta- Remaja dan Tekanan hidup.  Cara-cara remaja menghadapi tekanan dalam kehidupan  yang mencabar
O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a) Dapat menulis pengenalan karangan dengan baik.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  cara penulisan pengenalan dengan baik.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  penyata ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  15 (  07- 11  April  2014    )

Tarikh
09  April   2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 5 K10 )

Masa
  ( 7.05-  8.15  )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa- Kata Sendi Nama.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis  ayat yang betul dengan penggunaan kata sendi
b) Dapat  menulis 10-15 ayat dengan betul.


Fokus Utama
4.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  penggunaan Kata Sendi
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  perintah ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sejarah
2)Nilai- Menghormati antara stu sama lain.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  15  (  07- 11  April  2014   )

Tarikh
09  April  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 4 K2  )

Masa
  ( 10.20-  11.30   )

Tajuk
Pengetahuan  Tatabahasa- Golongan Kata Kerja. ( Membina Ayat )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Membuat sekurang-kurangnya 10  ayat yang lengkap dan betul.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka  bawa )
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan  pakaian  dan makanan
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  15   (  07- 11  April   2014    )

Tarikh
10  April   2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 5K2, 5K8   )

Masa
  (  7.05- 8.15  ),  ( 11.30-  12.40   )

Tajuk
MESYUARAT ULBS  ( BAHASA MELAYU ) DI UPP PPD  KUCHING.





RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  15  (  07 – 11  April  2014   )

Tarikh
10  April  2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa (  4K2  )

Masa
  ( 10.20-  11.30  )

Tajuk
MESYUARAT DI UPP  PPD  KUCHING  (  ULBS )  BAHASA   MELAYU












RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE   15  (   7- 11   April   2014    )

Tarikh
11  April  2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 5 K10   )

Masa
  (  9.40- 10.40  )

Tajuk
Sambungan  Cerpen: Pungut .

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami   maksud  isi cerpen tersebut
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
7.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  cara-cara  memahami  cerpen
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  Penyata.. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  15    (  07-  11  April   2014   )

Tarikh
11  April  2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 4K2 )

Masa
  ( 8.15- 9.25  )

Tajuk
Komsas-  Prosa Tradisional- Pelayaran yang Penuh Peristiwa.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami   maksud  isi keseluruhan   prosa tersebut.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  maksud dan isi prosa tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  penyata ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  16 (    14-  18  April   2014  )

Tarikh
14  April 2014

Hari
Isnin

Kelas
2 masa ( 5 K10, 5 K8, 5 K2  )

Masa
  (  7.05-8.15), )    ( 8.15- 9.20 ), ( 11.30-  12.40  )

Tajuk
Komsas- Drama 1400

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Membuat  Nota ringkas dengan lengkap.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  cara-cara  isi keseluruhan   Drama  tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat   larangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sejarah
2)Nilai- Rasa  bertanggungjawab.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  16  (   14- 18  April  2014  )

Tarikh
14 April  2014

Hari
Isnin

Kelas
2 masa (  5 K10, 5 K8, 5 K2 )

Masa
  (7.05- 8.15 ), ( 8.15-9.25 ), (11.30-12.40 )

Tajuk
Pengetahuan  Tatabahasa-Membuat satu ayat daripada  setiap  perkataan  yang di beri. (Mencari  makna di dalam  kamus )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Membuat sekurang-kurangnya 10  ayat yang lengkap dan betul.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
4.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka  bawa )
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Mementingkan kesihatan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  16   (   14- 18  April  2014  )

Tarikh
15  April   2014

Hari
Selasa

Kelas
2 masa (  5K2, 5K8   )

Masa
  ( 10.20-11.30 ) , ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Meringkas Karangan – Teknik  / Cara-cara mengelakkan penyakit berjangkit

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Membuat sekurang-kurangnya 10  ayat yang lengkap dan betul.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka  bawa )
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  16  (  14- 18  April 2014     )

Tarikh
16  April   2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 5K10   )

Masa
  (  7.05-8.15  )

Tajuk
Tatabahasa- Mengenalpasti kesalahan Imbuhan dan ejaan

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Membuat 10- 15 ayat yang mengandungi kesalahan imbuhan dan ejaan.
b) Dapat  menyiapkan nota dalam tempoh masa  yang ditetapkan.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  mengenalpasti ejaan dan imbuhan pada ayat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.






RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE 16   (   14-  18  April   2014   )

Tarikh
16  April  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa (   4 K2   )

Masa
   ( 10.20- 11. 30   )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa-  Memperbaiki kesalahan Ejaan dan Imbuhan.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memperbaiki 10- 15 ayat yang mengandungi kesalahan tersebut.
b) Dapat  menyiapkan kerja dalam tempoh masa ditetapkan.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  tentang kesalahan tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.











RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  16  (  14- 18  April 2014     )

Tarikh
17  April   2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 5K2  ), ( 5K8 )

Masa
  (  7.05-8.15  ), ( 11.30- 12.40 )

Tajuk
Tatabahasa- Mengenalpasti kesalahan Imbuhan dan ejaan

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Membuat 10- 15 ayat yang mengandungi kesalahan imbuhan dan ejaan.
b) Dapat  menyiapkan nota dalam tempoh masa  yang ditetapkan.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  mengenalpasti ejaan dan imbuhan pada ayat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan tempat tinggal
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.






RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE 16   (   14-  18  April   2014   )

Tarikh
17  April  2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa (   4 K2   )

Masa
   ( 10.20- 11. 30   )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa-  Memperbaiki kesalahan Ejaan dan Imbuhan.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memperbaiki 10- 15 ayat yang mengandungi kesalahan tersebut.
b) Dapat  menyiapkan kerja dalam tempoh masa ditetapkan.


Fokus Utama
3.8  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.4 Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  tentang kesalahan tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Peribahasa Melayu ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.









RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE 16   (   14-  18  April   2014   )

Tarikh
18  April  2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa (   4 K2   ), (5 K10 )

Masa
   ( 10.20- 11. 30   )



CUTI  GOOD  FRIDAY

No comments:

Post a Comment