RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 11 (
10- 14 Mac 2014 )
PEPERIKSAAN AWAL
TAHUN.
Bil
|
Tarikh
|
Hari
|
Perkara
|
01
|
10 Mac 2014
|
Isnin
|
PEPERIKSAAN
AWAL TAHUN
|
02
|
11 Mac 2014
|
Selasa
|
PEPERIKSAAN
AWAL TAHUN
|
03
|
12 Mac 2014
|
Rabu
|
PEPERIKSAAN
AWAL TAHUN
|
04
|
13 Mac 2014
|
Khamis
|
PEPERIKSAAN
AWAL TAHUN
|
05
|
14 Mac 2014
|
Jumaat
|
PEPERIKSAAN
AWAL TAHUN
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 12 ( 17- 21
Mac 2014 )
Tarikh
|
17 Mac 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa -5K10, 5K8,
5K2
|
Masa
|
( 7.05-
8.15 ), ( 8.15-
9.25 ), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas : Cerpen
Pungut.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
Cerpen dari aspek tema ,
persoalan dan synopsis.
b) Membuat latihan sambil di bimbing oleh guru.
|
Fokus Utama
|
5.2 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru memberi contoh-contoh persoalan yang ada dalam cerpen.
2) Guru memberi
contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh
pelajar-pelajar.
|
Sistem bahasa
|
Ayat
Penyata ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Geografi
2)Nilai-Amalan bersyukur
3) KBT-Membuat
pilihan yang terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
30 % pelajar boleh
siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 12 (
17- 21 Mac 2014 )
Tarikh
|
18 Mac 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
2 masa ( 5K2,
5K8 )
|
Masa
|
( 10.20- 11.30
), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Karangan Berpandu- Nyamuk Aedes dan penyakit Demam
Denggi.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
cara cara membuat pengenalan karangan berpandu.
|
Fokus Utama
|
25.2
Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru menerang cara-cara membuat pengenalan
karangan yang baik
2) Guru memberi
contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh
pelajar-pelajar.
|
Sistem bahasa
|
Kata Bidalan dan Perumpamaan bahasa tersebut. ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai-Kebersihan tempat tinggal dan persekitaran.
3) KBT-Pandai membuat penilaian.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
50% pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE
12 ( 17 – 21
Mac 2014 )
Tarikh
|
19 Mac 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10
)
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
)
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa- Cakap Ajuk ke Cakap Pindah
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Dapat memahami
konsep cakap Ajuk dan cakap pindah.
b) Dapat
menulis contoh-contoh yang sesuai.
|
Fokus Utama
|
2.1 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
4.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan oleh guru tentang makna Cakap Ajuk dan
Cakap Pindah.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata yang sesuai. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga
Kebersihan.
3) KBT- Membuat Inteprestasi
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
50% pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 12 (
17- 21 Mac 2014 )
Tarikh
|
19 Mac 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 10.20- 11.30 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa.- membuat Ayat dari Kata
Dasar. (Subjek + Predikat )
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Menulis 6-
12 ayat penyata yang betul.
b) Dapat menyiapkan latihan dalam masa yang
ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
9.1 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
5.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Dengan contoh-contoh yang sesuai, guru
menerangkan maksud ayat lengkap.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
3)
Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh
Bilangan yang sesuai. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Geografi
2)Nilai- Landskap
dan persekitaran.
3) KBT- Membuat ramalan positif
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE
12 ( 17 – 21
Mac 2014 )
Tarikh
|
20 Mac 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K2,
5K8 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 11.30- 12. 40 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa- Memperbaiki Struktur Ayat
yang salah.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memperbaiki
6 ayat yang mengandungi kesalahan struktur yang salah.
b) Dapat menyiapkan kerja dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
10..1
Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
8.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru menerangkan teknik-teknik menulis rumusan
karangan.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat rumusan sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa
Melayu yang sesuai. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
Buat baik berpada-pada buat jahat jangan sekali.
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Ekonomi
2)Nilai- Berjimat cermat.
3) KBT- Dapat membanding-bezakan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 12 ( 17-
21 Mac 2014 )
Tarikh
|
20 Mac 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2
)
|
Masa
|
10.20- 11.30
|
Tajuk
|
Karangan Berpandu-
Faedah-faedah melancong dalam negeri.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Menghuraikan secara baik 3 isi yang di berikan.
b) Dapat menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
11.1
Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
6.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan oleh guru
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh
bilangan yang sesuai. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
Ketul, Bidang
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Cintailah tempat tinggal sendiri
3) KBT- Pandai
Menghargai.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
50% pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 12 ( 17-
21 Mac
2014 )
Tarikh
|
21 Mac 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 9.40- 10. 40
)
|
Tajuk
|
Karangan Berpandu- Merokok dan kesan
jangka panjang kepada kesihatan.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Dapat
menghuraikan 3 isi penting secara baik- kesan merokok.
b) Dapat menyiapkan sekurang-kurangnya pengenalan yang baik.
|
Fokus Utama
|
9.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
4.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara menyeluruh isi karangan tersebut.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan
atau bidalan yang sesuai. ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Mamahami Budaya Tempatan.
3) KBT- Sikap Berterima Kasih.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
50% pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE
12 ( 17
- 21 Mac 2014 )
Tarikh
|
21 Mac 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 8.15-
9.25 )
|
Tajuk
|
Karangan
Berpandu- Rajah pokok Hala tuju lepasan SPM. ( 200-250 patah
perkataan )
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
isi kandungan rajah pokok hala tuju pelajar SPM berkenaan .
b) Dapat
menyiapkan latihan
pemahaman dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
5.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
8.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara
kelas tentang rajah
pokok berkenaan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan
atau bidalan yang sesuai. ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Ekonomi
2)Nilai- Membuat pilihan yang terbaik.
3) KBT- Sikap Berterima Kasih.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 13 ( 24-
28 Mac 2014 )
Bil
|
Tarikh
|
Hari
|
Perkara
|
01
|
24/3/2014
|
Isnin
|
Cuti Pertengahan Penggal 1
|
02
|
25/3/2014
|
Selasa
|
Cuti Pertengahan Penggal 1
|
03
|
26/3/2014
|
Rabu
|
Cuti Pertengahan Penggal 1
|
04
|
27/3/2014
|
Khamis
|
Cuti Pertengahan Penggal 1
|
05
|
28/3/2014
|
Jumaat
|
Cuti Pertengahan Penggal 1
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 14 ( 31 Mac – 4 April
2014 )
Tarikh
|
31 Mac 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10, 5K8, 5K2 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 8.15- 9.25 ) (11.30-
12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas-Hikayat Siak.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
isi keseluruhan Hikayat tersebut.
b) Dapat
menyiapkan nota dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
6.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas tentang cerpen tersebut secara kelas.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan
contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan
atau bidalan yang sesuai. ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Mengetahui
budaya tempatan.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 14
( 31 Mac -
4 April 2014 )
Tarikh
|
01 April 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
5K2, 5 K8
|
Masa
|
2 Masa ( 10.20 – 11.30 ), (
11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Karangan berpandu-
Kebaikan-kebaikan menyertai
Unit- unit Beruniform.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Menyatakan
2- 4 Kebaikan menyertai Unit tersebut.
b) Dapat
menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
6.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara
kelas kebaikan menyertai Unit
Beruniform.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh
yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan
atau bidalan yang sesuai. ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Pendidikan Moral
2)Nilai-
Pandai hidup berdikari
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 14 ( 31 Mac -
4 April 2014 )
Tarikh
|
02 April 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa-
Ayat Aktif dan Ayat Pasif.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami perbezaan
Ayat Aktif dan Ayat Pasif.
b) Dapat menukarkan
Ayat Aktif kepada Ayat Pasit dan sebaliknya.
|
Fokus Utama
|
4.2 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara
kelas tentang Ayat Aktif dan
Ayat Pasif.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh
yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh bilangan. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Kemahiran membanding bezakan yang terbaik.
3) KBT-
Belajar cara belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
40% pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 14 ( 31
Mac - 4 April 2014 )
Tarikh
|
02 April 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 10.20- 11.30 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa- membina Ayat- Ayat Pasif
dan Aktif.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
penggunaan Ayat Aktif dan Ayat
Pasif
b) Guru memberi
contoh-contoh yang sesuai.
|
Fokus Utama
|
3.2 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
8.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara
kelas makna dan penggunaan ayat
aktif dan ayat pasif.
2) Bersoaljawab
dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat kata ganda. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Semangat Patriotik.
3) KBT-
Belajar cara belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
45% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 14
( 31 Mac – 4 April
2014 )
Tarikh
|
03 April i
2014
|
Hari
|
Khamis.
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K2, 5K8
)
|
Masa
|
(
7.05-8.15 ), ( 11.30-12.40 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa- kata Sendi Nama.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
penggunaan Kata Sendi Nama.
b) Dapat
memberi 2 contoh yang baik.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
4.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara
kelas penggunaan Kata Sendi
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan
contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat
Penyata dan ayat tanya. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Bersemangat
positif apabila berdepan cabaran.
3) KBT-
Pandai menghargai
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
65 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 14
( 31 Mac – 4 April
2014 )
Tarikh
|
03 April 2014
|
Hari
|
Khamis.
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 10.20-11.30 ),
|
Tajuk
|
Karangan -
Faedah sektor pertanian kepada Negara.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Menulis pengenalan
dan kesimpulan dengan baik.
b) Dapat
menyiapkan latihan tersebut.
|
Fokus Utama
|
4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara
kelas teknik menulis pengenalan dan kesimpulan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan
contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat
Penyata dan Imbuhan Ter. ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Bersikap sederhana.
3) KBT-
Semangat bekerjasama.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
65 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 14
( 31 Mac – 4 April 2014 )
Tarikh
|
04 April 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10
)
|
Masa
|
( 9.40- 10.40 )
|
Tajuk
|
Karangan- Bantuan kepada mangsa-mangsa Kebakaran.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Penerangan
tajuk secara kelas- contoh-contoh
bantuan.
b) Dapat
menyiapkan pengenalan tajuk di atas dengan baik.
|
Fokus Utama
|
5.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas tajuk di atas
dengan contoh-contoh yang sesuai.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa
Melayu ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Pendidikan Moral
2)Nilai- Berfikiran
terbuka positif.
3) KBT-
Membanding bezakan
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
\RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 14
( 31 Mac - 04
April 2014 )
Tarikh
|
04 April 2014
|
Hari
|
Jumaat.
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 8.15- 9.25
)
|
Tajuk
|
Komsas-
Syair Definisi Orang Berakal.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Guru
menerangkan syair di atas secara
kelas.
b) Dapat
menyiapkan latihan soalan kefahaman.
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas syair tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa
Melayu ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Moral
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 15
( 07- 14
April 2014 )
Tarikh
|
07 April 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10, 5K8,
5K2 )
|
Masa
|
( 7.10-8.15 ), ( 8.15- 9.25 ), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas- Cerpen : Pungut
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami
secara keseluruhan isi cerpen tersebut.
b) Dapat
membuat nota sinopsis, tema, persoalan dan lain-lain
|
Fokus Utama
|
7.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, isi cerpen tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat nota sambil di bimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Moral
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 15 ( 07
- 11
April 2014 )
Tarikh
|
08 April 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
2 masa (
5K2, 5 K8 )
|
Masa
|
( 10.20-
11.30 ), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Karangan Fakta- Remaja dan Tekanan hidup. Cara-cara remaja menghadapi tekanan dalam
kehidupan yang mencabar
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Dapat menulis pengenalan karangan dengan baik.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, cara penulisan pengenalan dengan baik.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat penyata ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Moral
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 15
( 07- 11
April 2014 )
Tarikh
|
09 April 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa- Kata Sendi Nama.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Menulis ayat yang betul dengan
penggunaan kata sendi
b) Dapat
menulis 10-15 ayat dengan betul.
|
Fokus Utama
|
4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, penggunaan Kata Sendi
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat perintah ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Menghormati antara stu sama lain.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 15 ( 07- 11
April 2014 )
Tarikh
|
09 April 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4 K2
)
|
Masa
|
( 10.20-
11.30 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan
Tatabahasa- Golongan Kata Kerja. ( Membina Ayat )
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Membuat
sekurang-kurangnya 10 ayat yang
lengkap dan betul.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna
–perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka
bawa )
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan pakaian
dan makanan
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 15
( 07- 11 April
2014 )
Tarikh
|
10 April 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 5K2, 5K8 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
MESYUARAT ULBS
( BAHASA MELAYU ) DI UPP PPD
KUCHING.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 15 ( 07 –
11 April 2014 )
Tarikh
|
10 April 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
(
10.20- 11.30 )
|
Tajuk
|
MESYUARAT DI UPP
PPD KUCHING (
ULBS ) BAHASA MELAYU
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE
15 ( 7- 11
April 2014 )
Tarikh
|
11 April 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 9.40- 10.40
)
|
Tajuk
|
Sambungan
Cerpen: Pungut .
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Memahami maksud isi cerpen tersebut
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
7.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, cara-cara
memahami cerpen
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata.. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Moral
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE
15 ( 07-
11 April 2014 )
Tarikh
|
11 April 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 8.15- 9.25
)
|
Tajuk
|
Komsas- Prosa
Tradisional- Pelayaran yang Penuh Peristiwa.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Memahami maksud isi keseluruhan prosa tersebut.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, maksud dan isi prosa tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat penyata ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Moral
2)Nilai- Menghormati
rakan sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 16 (
14- 18 April 2014 )
Tarikh
|
14 April 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10, 5 K8, 5 K2 )
|
Masa
|
( 7.05-8.15), ) ( 8.15- 9.20 ), ( 11.30- 12.40
)
|
Tajuk
|
Komsas- Drama 1400
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Membuat Nota ringkas dengan lengkap.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, cara-cara
isi keseluruhan Drama tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat larangan ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sejarah
2)Nilai- Rasa
bertanggungjawab.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 16 ( 14-
18 April 2014 )
Tarikh
|
14 April 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5
K10, 5 K8, 5 K2 )
|
Masa
|
(7.05- 8.15
), ( 8.15-9.25 ), (11.30-12.40 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan
Tatabahasa-Membuat satu ayat daripada
setiap perkataan yang di beri. (Mencari makna di dalam kamus )
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Membuat
sekurang-kurangnya 10 ayat yang
lengkap dan betul.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna
–perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka
bawa )
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Mementingkan kesihatan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 16 (
14- 18 April 2014 )
Tarikh
|
15 April 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
2 masa ( 5K2,
5K8 )
|
Masa
|
(
10.20-11.30 ) , ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Meringkas Karangan – Teknik / Cara-cara mengelakkan penyakit berjangkit
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Membuat
sekurang-kurangnya 10 ayat yang
lengkap dan betul.
b) Dapat
menyiapkan latihan
tersebut dalam tempoh masa
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, guru mengarahkan pelajar mencari makna
–perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka
bawa )
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 16 ( 14-
18 April 2014 )
Tarikh
|
16 April 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 5K10
)
|
Masa
|
( 7.05-8.15
)
|
Tajuk
|
Tatabahasa- Mengenalpasti kesalahan Imbuhan dan
ejaan
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Membuat
10- 15 ayat yang mengandungi kesalahan imbuhan dan ejaan.
b) Dapat
menyiapkan nota dalam tempoh masa
yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, mengenalpasti ejaan dan imbuhan pada ayat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 16 ( 14-
18 April 2014
)
Tarikh
|
16 April 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4
K2 )
|
Masa
|
( 10.20- 11. 30 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa- Memperbaiki kesalahan Ejaan dan Imbuhan.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Memperbaiki 10- 15 ayat yang mengandungi kesalahan tersebut.
b) Dapat
menyiapkan kerja dalam tempoh masa ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, tentang kesalahan tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 16 ( 14-
18 April 2014 )
Tarikh
|
17 April 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 5K2
), ( 5K8 )
|
Masa
|
( 7.05-8.15
), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa- Mengenalpasti kesalahan Imbuhan dan
ejaan
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a) Membuat
10- 15 ayat yang mengandungi kesalahan imbuhan dan ejaan.
b) Dapat
menyiapkan nota dalam tempoh masa
yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5
Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, mengenalpasti ejaan dan imbuhan pada ayat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan tempat tinggal
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 16 ( 14-
18 April 2014
)
Tarikh
|
17 April 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 4
K2 )
|
Masa
|
( 10.20-
11. 30 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa- Memperbaiki kesalahan Ejaan dan Imbuhan.
|
O)bjektif
|
Pada akhir
pelajaran , murid-murid dapat
a)
Memperbaiki 10- 15 ayat yang mengandungi kesalahan tersebut.
b) Dapat
menyiapkan kerja dalam tempoh masa ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
3.8 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.4 Aras 3 (
ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan
secara kelas, tentang kesalahan tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat latihan
sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa
Melayu ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian
Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur
Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-
Membuat pilihan terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar
boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi
yang belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 16 ( 14-
18 April 2014
)
Tarikh
|
18 April 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 4
K2 ), (5 K10 )
|
Masa
|
( 10.20-
11. 30 )
|
CUTI
GOOD FRIDAY
No comments:
Post a Comment