Thursday, October 2, 2014

RPH Minggu 16- 25

RANCANGAN  MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  17  ( 21-  25  April  2014  )
Tarikh
21  April . 2014

Hari
Isnin

Kelas
  2 masa -5K10,  5K8,  5K2

Masa
( 7.05-  8.15  ),  ( 8.15-  9.25  ),  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Komsas : Cerpen  Idola

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami  Cerpen  dari aspek tema , persoalan dan sinopsis
b) Membuat latihan sambil di bimbing oleh guru.

Fokus Utama
5.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru memberi contoh-contoh  persoalan yang ada dalam cerpen.
2) Guru memberi  contoh-contoh  yang  sesuai.Latihan penulisan pemahaman   oleh  pelajar-pelajar.

Sistem bahasa
Ayat  Penyata  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Geografi
2)Nilai-Amalan berterima kasih
3) KBT-Membuat  pilihan yang terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
30 % pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE   17(   21-  25 April  2014   )

Tarikh
22 April   2014

Hari
Selasa

Kelas
2 masa ( 5K2,  5K8 )

Masa
( 10.20- 11.30   ),   ( 11.30- 12.40   )

Tajuk
Karangan Berpandu- Nyamuk Aedes dan penyakit Demam Denggi.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami cara cara membuat pengenalan karangan berpandu.

Fokus Utama
25.2  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Guru menerang cara-cara membuat pengenalan karangan yang baik
2) Guru memberi  contoh-contoh  yang  sesuai.Latihan penulisan pemahaman   oleh  pelajar-pelajar.

Sistem bahasa
Kata Bidalan dan Perumpamaan bahasa tersebut.  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai-Kebersihan tempat tinggal dan kawasan rumah
3) KBT-Pandai membuat penilaian.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
50%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  17 (  21- 25 April   2014 )

Tarikh
 23  April  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 4 K2  )

Masa
  (  7.05- 8.15  )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa- Cakap Ajuk ke Cakap Pindah

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Dapat memahami konsep cakap Ajuk dan cakap pindah.
b) Dapat  menulis contoh-contoh yang sesuai.

Fokus Utama
2.1  Aras  2 ( ii )

Fokus Sampingan
4.5  Aras  2 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan oleh guru tentang makna Cakap Ajuk dan Cakap Pindah.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
Ayat Penyata  yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga  Kebersihan diri sendiri
3) KBT- Membuat Inteprestasi
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
50%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  17   (   21- 25  April  2014  )

Tarikh
24 April   2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 5 K2,  5K8   )

Masa
  ( 7.05-  8.15  ), (  11.30- 12. 40  )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa- Memperbaiki Struktur Ayat yang salah.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memperbaiki 6 ayat yang mengandungi kesalahan struktur yang salah.
b) Dapat  menyiapkan  kerja dalam tempoh masa  yang ditetapkan.

Fokus Utama
10..1  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
8.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Guru menerangkan teknik-teknik menulis  rumusan  karangan.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat  rumusan  sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Peribahasa Melayu yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )
Buat baik berpada-pada buat jahat jangan sekali.
Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Ekonomi
2)Nilai- Membuat pilihan yang terbaik.
3) KBT- Dapat membanding-bezakan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  17  (  21-  25 April   2014 )

Tarikh
24 April   2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 4K2  )

Masa
  10.20- 11.30

Tajuk
Karangan  Berpandu- Faedah-faedah melancong  dalam  negeri.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menghuraikan secara baik 3 isi yang di berikan.
b) Dapat  menyiapkan  latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Fokus Utama
11.1  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
6.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  oleh guru
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh bilangan  yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )
Ketul, Bidang
Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Menjaga kebersihan tempat tinggal sendiri.
3) KBT- Pandai  Menghargai.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
50%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.











RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  17  ( 21-  25  April    2014   )

Tarikh
25 April  2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 5 K10   )

Masa
( 9.40- 10. 40  )

Tajuk
Karangan Berpandu- Merokok  dan kesan  jangka panjang kepada kesihatan khasnya remaja.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Dapat menghuraikan 3 isi penting secara baik- kesan merokok.
b) Dapat  menyiapkan  sekurang-kurangnya pengenalan yang baik.

Fokus Utama
9.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
4.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara menyeluruh isi karangan  tersebut.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sains
2)Nilai- Menjaga kesihatan diri sendiri dan keluarga.
3) KBT- Sikap Berterima Kasih.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
50%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.









RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE   17  ( 21- 25  April  2014  (
Tarikh
 25  April   2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 4K2  )

Masa
  (  8.15-  9.25  )

Tajuk
Karangan  Berpandu- Rajah  Kerja sendiri banyak mendatangkan faedah kepada diri sendiri.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami isi kandungan  rajah  pokok hala tuju pelajar SPM   berkenaan .
b) Dapat  menyiapkan  latihan pemahaman  dalam tempoh masa  yang ditetapkan.

Fokus Utama
5.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
8.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas   tentang  rajah  pokok  berkenaan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Ekonomi
2)Nilai- Membuat pilihan kerja yang tepat.
3) KBT- Sikap Berterima Kasih.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN MENGAJAR HARIAN  MINGGU  KE  18  (  28 April- 01 Mei   2014 )
Tarikh
 28  April   2014

Hari
Isnin

Kelas
2 masa ( 5 K10, 5K8, 5K2  )

Masa
  ( 7.05-  8.15  ), ( 8.15- 9.25   )  (11.30-  12.40  )

Tajuk
Komsas-Drama Dato Onn

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami isi keseluruhan   Drama tersebut.
b) Dapat  menyiapkan  nota  dalam tempoh masa  yang ditetapkan.

Fokus Utama
6.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  tentang  cerpen tersebut secara kelas.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Mengetahui  asal-usul sendiri.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.











RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  18    (   28 April- 01 Mei   2014  )

Tarikh
  29   April  2014

Hari
Selasa

Kelas
 5K2,  5 K10. 5K8

Masa
  2  Masa ( 7.05-8.30  ),  ( 9. 45- 10.55 ) ,  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Karangan berpandu-  Kebaikan-kebaikan menyertai  Unit- unit  Beruniform.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menyatakan 2- 4 Kebaikan menyertai Unit tersebut.
b) Dapat  menyiapkan  latihan   dalam tempoh masa  yang ditetapkan.

Fokus Utama
6.2  Aras  i ( ii )

Fokus Sampingan
9.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  kebaikan menyertai Unit Beruniform.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Perumpamaan atau bidalan yang sesuai. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Pendidikan Moral
2)Nilai-  Pandai hidup berdikari
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  18 (    28 April -01 Mei    2014  )

Tarikh
  30   April  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa ( 4k2  )

Masa
  ( 10.20- 11.30   )

Tajuk
Tatabahasa-  Ayat Aktif  dan Ayat Pasif.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami perbezaan Ayat Aktif dan Ayat  Pasif.
b) Dapat  menukarkan Ayat Aktif kepada Ayat Pasit dan sebaliknya.

Fokus Utama
4.2  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  tentang Ayat Aktif dan Ayat Pasif.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  bilangan. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Kemahiran membanding bezakan yang terbaik.
3) KBT-  Belajar  cara  belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
40%  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.










RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  18  (  28  April  -  01  Mei  2014  )

Tarikh
31  April 2014

Hari
Khamis.

Kelas
2 masa ( 5 K2, 5K8   )

Masa
  ( 7.05-8.15  ),  ( 11.30-12.40  )

Tajuk
Tatabahasa- kata Sendi Nama.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami penggunaan Kata Sendi Nama.
b) Dapat  memberi  2 contoh yang baik.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
4.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan secara  kelas  penggunaan Kata Sendi
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat Penyata  dan ayat tanya. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Bersemangat  positif  selalu.
3) KBT-  Pandai  menghargai
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
65 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.









RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  18   (   28 April-  01 Mei  2014   )

Tarikh
31   April   2014

Hari
Khamis.

Kelas
2 masa ( 4K2  )

Masa
  (  10.20-11.30   ), 

Tajuk
Karangan  - Faedah sektor pertanian  kepada  Negara.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis pengenalan dan kesimpulan dengan baik.
b) Dapat  menyiapkan latihan tersebut.


Fokus Utama
4.6  Aras  iii ( ii )

Fokus Sampingan
7.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas  teknik  menulis pengenalan dan kesimpulan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat Penyata  dan Imbuhan  Ter. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )

Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Sejarah
2)Nilai- Bersikap sederhana.
3) KBT-  Semangat bekerjasama.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
65 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  18  (  28  April -  01 Mei   2014   )
Tarikh
01  Mei   2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 5 K10    )

Masa
  (   9.40- 10.40  )

Tajuk
CUTI HARI PEKERJA






















RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  19    (   5 – 9  Mei 2014 )

Tarikh
05   Mei  2014

Hari
Isnin

Kelas
2 masa (  5K10,  5K8,  5K2  )

Masa
  ( 7.05-8.15 ),  ( 8.15-9.25 ),  ( 11.30- 12.40 )

Tajuk
Komsas-  Ulangkaji Cerpen Tingkatan 4- Ibu dan ceper.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Guru menerangkan  cerpen di atas secara kelas.
b) Dapat  menyiapkan latihan soalan kefahaman.


Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas   cerpen tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Peribahasa Melayu  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Pandai menghormati rakan sebaya.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  19   (   05- 09  Mei  2014   )

Tarikh
06  Mei   2014

Hari
Selasa

Kelas
2 masa ( 5 K2, 5K10,  5 K8  )

Masa
  (  7.10-8.15 ),  (9.45- 10.55  ),  ( 11.30- 12.40  )

Tajuk
Komsas- Sambungan ulangkaji Cerpen.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami   secara keseluruhan isi cerpen tersebut.
b) Dapat  membuat nota sinopsis, tema, persoalan dan lain-lain


Fokus Utama
7.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  isi cerpen tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  nota sambil di bimbing oleh guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur Agama
2)Nilai- Menghormati  keputusan orang lain.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  19   (   05-09  Mei  2014 )

Tarikh
07  Mei  2014

Hari
Rabu

Kelas
2 masa (   4K2  )

Masa
  ( 10.20- 11.30  ), 

Tajuk
Karangan Fakta-  Ulangkaji. Remaja dan Tekanan hidup.  Cara-cara remaja menghadapi tekanan dalam kehidupan  yang mencabar 
O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a) Dapat menulis pengenalan karangan dengan baik.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  cara penulisan pengenalan dengan baik.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  penyata ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Menghormati  rakan sebaya  dan orang  yang  lebih  tua.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  19  (  05- 09  Mei   2014    )

Tarikh
08  Mei   2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 5 K2,  5 K8 )

Masa
  ( 7.05-  8.15  ),  ( 11.30-  12.40  )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa- Latihan Ulangkaji. Kata Sendi Nama.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Menulis  ayat yang betul dengan penggunaan kata sendi
b) Dapat  menulis 10-15 ayat dengan betul.


Fokus Utama
4.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  penggunaan Kata Sendi
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  perintah ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sejarah
2)Nilai- Menghormati antara stu sama lain.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  19 (  05- 09  Mei 2014   )

Tarikh
08  Mei   2014

Hari
Khamis.

Kelas
2 masa ( 4 K2  )

Masa
  ( 10.20-  11.30   )

Tajuk
Pengetahuan  Tatabahasa-  Ulangkaji.  Golongan Kata Kerja. ( Membina Ayat )

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Membuat sekurang-kurangnya 10  ayat yang lengkap dan betul.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang mereka  bawa )
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan  pakaian  dan makanan
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.







RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE   19  (   05- 09  Mei   2014    )

Tarikh
09  Mei  2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 5 K10   )

Masa
  (  9.40- 10.40  )

Tajuk
Sambungan  Cerpen- Memori Seorang Tua- Ulangkaji.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami   maksud  isi cerpen tersebut
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
7.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  cara-cara  memahami  cerpen
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  Penyata.. ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  Moral
2)Nilai- Memahami budaya   agama lain.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  19   (  05- 09  Mei    2014   )

Tarikh
09  Mei l  2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 4K2 )

Masa
  ( 8.15- 9.25  )

Tajuk
Komsas-  Prosa Tradisional- Ulangkaji . Pelayaran yang Penuh Peristiwa.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memahami   maksud  isi keseluruhan   prosa tersebut.
b) Dapat  menyiapkan  latihan tersebut  dalam  tempoh masa 


Fokus Utama
6.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  maksud dan isi prosa tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Ayat  penyata ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur  sejarah.
2)Nilai- Menghargai nilai-nilai sejarah tempatan.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.

Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  20 (    12-  16  Mei   2014  )

Bil
Hari
Tarikh
Kelas / perkara.
01
Isnin
12 Mei 2014
5K10,5K8, 5K2- Peperiksaan Pertengahan Tahun
02
Selasa
13 Mei 2014
CUTI WESAK
03
Rabu
14 Mei 2014
4K2-Peperiksaan pertengahan Tahun
04
Khamis
15 Mei 2014
5K2, 4K2, 5K8-Peperiksaan pertengahan Tahun
05
Jumaat
16 Mei 2014
4K2, 5K10- peperiksaan Pertengahan Tahun.


RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  21   (   19 -  23  Mei  2014  )

Bil
Hari
Tarikh
Kelas/  perkara
01
Isnin
19 Mei 2014
5K10, 5K8, 5 K2-peperiksaan pertengahan tahun
02
Selasa
20 Mei  2014
5K2, 5K10, 5K2- peperiksaan pertengahan Tahun
03
Rabu
21 Mei  2014
4K2-Peperiksaan pertengahan Tahun
04
Khamis
22Mei 2014
5K2,4K2, 5K8- Peperiksaan pertengahan Tahun
05
Jumaat
23 Mei 2014
4K2,5K10-peperiksaan Pertengahan Tahun



RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  22   (   26- 30   Mei  2014  )

Bil
Hari
Tarikh
Kelas/  perkara
01
Isnin
26 Mei 2014
Taklimat SPM (U) di UPP Sarikei
02
Selasa
27 Mei  2014
5K2, 5K10, 5K2- peperiksaan pertengahan Tahun
03
Rabu
28 Mei  2014
Cuti Pertengahan Tahun
04
Khamis
29 Mei 2014
Cuti  Pertengahan Tahun
05
Jumaat
30  Mei 2014
Cuti  Pertengahan Tahun






RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  23   (   02- 06  Jun   2014  )

Bil
Hari
Tarikh
Kelas/  perkara
01
Isnin
02 Jun  2014
Cuti Pertengahan Tahun
02
Selasa
03 Jun  2014
Cuti Pertengahan Tahun
03
Rabu
04 Jun  2014
Cuti Pertengahan Tahun
04
Khamis
05 Jun  2014
Cuti  Pertengahan Tahun
05
Jumaat
06 Jun  2014
Cuti  Pertengahan Tahun


RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  24   (   09-  13   Jun   2014  )

Bil
Hari
Tarikh
Kelas/  perkara
01
Isnin
09  Jun  2014
Cuti Pertengahan Tahun
02
Selasa
10  Jun  2014
Cuti Pertengahan Tahun
03
Rabu
11  Jun  2014
Cuti Pertengahan Tahun
04
Khamis
12  Jun  2014
Cuti  Pertengahan Tahun
05
Jumaat
13  Jun  2014
Cuti  Pertengahan Tahun




RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  25   (   16- 20    Jun   2014  )

Bil
Hari
Tarikh
Kelas/  perkara
01
Isnin
16  Jun  2014
Ujian Lisan BM di SMK Kota Smarahan
02
Selasa
17  Jun  2014
Ujian Lisan BM di SMK Kota Samarahan
03
Rabu
18  Jun  2014
Ujian Lisan di Sekolah Tunas Bakti







RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  25   (  16- 20  Jun 2014      )

Tarikh
19 Jun 2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa ( 5K2   ),  ( 5K8 )

Masa
  (  7.05-8.15  ), ( 11.30- 12.40 )

Tajuk
Tatabahasa- Mengenalpasti kesalahan Imbuhan dan ejaan

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Membuat 10- 15 ayat yang mengandungi kesalahan imbuhan dan ejaan.
b) Dapat  menyiapkan nota dalam tempoh masa  yang ditetapkan.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  mengenalpasti ejaan dan imbuhan pada ayat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan tempat tinggal.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.








RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE 25   (   16 – 20  Jun    2014   )

Tarikh
19 Jun 2014

Hari
Khamis

Kelas
2 masa (   4 K2   )

Masa
   ( 10.20- 11. 30   )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa-  Memperbaiki kesalahan Ejaan dan Imbuhan.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memperbaiki 10- 15 ayat yang mengandungi kesalahan tersebut.
b) Dapat  menyiapkan kerja dalam tempoh masa ditetapkan.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  tentang kesalahan tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.











RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  25  (  16- 20  Jun  2014    )

Tarikh
20 Jun  2014

Hari
Jumaat

Kelas
2 masa ( 5K2  )

Masa
  (  9.40- 10.40  ),

Tajuk
Tatabahasa- Mengenalpasti kesalahan Imbuhan dan ejaan

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Membuat 10- 15 ayat yang mengandungi kesalahan imbuhan dan ejaan.
b) Dapat  menyiapkan nota dalam tempoh masa  yang ditetapkan.


Fokus Utama
3.6  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.5  Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  mengenalpasti ejaan dan imbuhan pada ayat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Penjodoh  Bilangan  ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan tempat tinggal
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.






RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE 25   (   16-  20  Jun   2014   )

Tarikh
20  Jun  2014

Hari
Jumaat.

Kelas
2 masa (   4 K2   )

Masa
   ( 8.15- 9.25   )

Tajuk
Pengetahuan Tatabahasa-  Memperbaiki kesalahan Ejaan dan Imbuhan.

O)bjektif
Pada   akhir pelajaran ,  murid-murid dapat
a)  Memperbaiki 10- 15 ayat yang mengandungi kesalahan tersebut.
b) Dapat  menyiapkan kerja dalam tempoh masa ditetapkan.


Fokus Utama
3.8  Aras  iii ( ii )


Fokus Sampingan

10.4 Aras  3 ( ii)

Aktiviti
1) Penerangan  secara  kelas,  tentang kesalahan tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan  memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat  latihan   sambil dibimbing oleh  guru.

Sistem bahasa
 Peribahasa Melayu ( 2-4  contoh  yang  sesuai )


Pengisian  Kurikulum

1) Ilmu-Unsur   Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT-  Membuat pilihan terbaik.


Refleksi
60 %  pelajar boleh  siap. Latihan Kerja rumah bagi yang belum  siap.









RANCANGAN   MENGAJAR  HARIAN  MINGGU  KE  26  (  23 -27  Jun  2014  )

Bil
Tarikh
Hari
Perkara
01
23 Jun 2014
Isnin
Karnival Sukan Tahunan
02
24 Jun 2014
Selasa
Karnival Sukan Tahunan
03
25 Jun 2014
Rabu
Karnival Sukan Tahunan
04
26 Jun 2014
Khamis
Karnival Sukan Tahunan
05
27 Jun 2014
Jumaat
Karnival Sukan Tahunan










No comments:

Post a Comment