RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 17 (
21- 25
April 2014 )
Tarikh
|
21 April . 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa -5K10, 5K8,
5K2
|
Masa
|
( 7.05- 8.15 ), (
8.15- 9.25 ), (
11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas : Cerpen Idola
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami Cerpen dari aspek tema , persoalan dan sinopsis
b) Membuat latihan sambil di bimbing oleh guru.
|
Fokus Utama
|
5.2 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru memberi contoh-contoh
persoalan yang ada dalam cerpen.
2) Guru memberi
contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh
pelajar-pelajar.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Geografi
2)Nilai-Amalan berterima kasih
3) KBT-Membuat pilihan yang
terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
30 % pelajar boleh siap.
Latihan Kerja rumah bagi yang belum
siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 17(
21- 25 April 2014 )
Tarikh
|
22 April 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
2 masa ( 5K2, 5K8 )
|
Masa
|
( 10.20- 11.30 ), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Karangan Berpandu- Nyamuk Aedes dan penyakit Demam Denggi.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami cara cara membuat
pengenalan karangan berpandu.
|
Fokus Utama
|
25.2 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru menerang cara-cara membuat pengenalan karangan yang baik
2) Guru memberi
contoh-contoh yang sesuai.Latihan penulisan pemahaman oleh
pelajar-pelajar.
|
Sistem bahasa
|
Kata Bidalan dan Perumpamaan bahasa tersebut. ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai-Kebersihan tempat tinggal dan kawasan rumah
3) KBT-Pandai membuat penilaian.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
50% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE 17
( 21- 25 April 2014 )
Tarikh
|
23 April 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4 K2 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
)
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa- Cakap Ajuk ke Cakap Pindah
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Dapat memahami konsep cakap
Ajuk dan cakap pindah.
b) Dapat menulis contoh-contoh
yang sesuai.
|
Fokus Utama
|
2.1 Aras 2 ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
4.5 Aras 2 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan oleh guru tentang makna Cakap Ajuk dan Cakap Pindah.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat kerja sambil dibimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata yang sesuai. (
2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga Kebersihan
diri sendiri
3) KBT- Membuat Inteprestasi
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
50% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE
17 ( 21- 25
April 2014 )
Tarikh
|
24 April 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K2, 5K8 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 11.30- 12. 40 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa- Memperbaiki Struktur Ayat yang salah.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memperbaiki 6 ayat yang
mengandungi kesalahan struktur yang salah.
b) Dapat menyiapkan kerja dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
10..1 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
8.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Guru menerangkan teknik-teknik menulis rumusan
karangan.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat
rumusan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa Melayu yang sesuai.
( 2-4 contoh yang
sesuai )
Buat baik berpada-pada buat jahat jangan sekali.
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Ekonomi
2)Nilai- Membuat pilihan yang terbaik.
3) KBT- Dapat membanding-bezakan.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 17 (
21- 25 April 2014 )
Tarikh
|
24 April 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
10.20- 11.30
|
Tajuk
|
Karangan Berpandu-
Faedah-faedah melancong dalam negeri.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menghuraikan secara baik 3
isi yang di berikan.
b) Dapat menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
11.1 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
6.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan oleh guru
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh bilangan yang sesuai. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
Ketul, Bidang
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Menjaga kebersihan tempat tinggal sendiri.
3) KBT- Pandai Menghargai.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
50% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR
HARIAN MINGGU KE 17 ( 21-
25 April 2014 )
Tarikh
|
25 April 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 9.40- 10. 40 )
|
Tajuk
|
Karangan Berpandu- Merokok dan
kesan jangka panjang kepada kesihatan
khasnya remaja.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Dapat menghuraikan 3 isi
penting secara baik- kesan merokok.
b) Dapat menyiapkan sekurang-kurangnya pengenalan yang baik.
|
Fokus Utama
|
9.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
4.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara menyeluruh isi karangan tersebut.
2) Bersoaljawab denjgan pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan atau bidalan yang
sesuai. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga kesihatan diri sendiri dan keluarga.
3) KBT- Sikap Berterima Kasih.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
50% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE
17 ( 21- 25 April
2014 (
Tarikh
|
25 April 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 8.15-
9.25 )
|
Tajuk
|
Karangan Berpandu- Rajah Kerja sendiri banyak mendatangkan faedah
kepada diri sendiri.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami isi kandungan rajah
pokok hala tuju pelajar SPM
berkenaan .
b) Dapat menyiapkan latihan pemahaman dalam tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
5.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
8.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas tentang
rajah pokok berkenaan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan atau bidalan yang
sesuai. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Ekonomi
2)Nilai- Membuat pilihan kerja yang tepat.
3) KBT- Sikap Berterima Kasih.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 18
( 28 April- 01 Mei 2014 )
Tarikh
|
28 April 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10, 5K8, 5K2 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15
), ( 8.15- 9.25 ) (11.30-
12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas-Drama Dato Onn
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami isi
keseluruhan Drama tersebut.
b) Dapat menyiapkan nota
dalam tempoh masa yang
ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
6.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas tentang cerpen tersebut secara kelas.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan atau bidalan yang
sesuai. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Mengetahui asal-usul
sendiri.
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR
HARIAN MINGGU KE
18 ( 28 April- 01 Mei 2014 )
Tarikh
|
29 April 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
5K2, 5 K10. 5K8
|
Masa
|
2 Masa ( 7.05-8.30 ), (
9. 45- 10.55 ) , ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Karangan berpandu- Kebaikan-kebaikan
menyertai Unit- unit Beruniform.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menyatakan 2- 4 Kebaikan
menyertai Unit tersebut.
b) Dapat menyiapkan latihan
dalam tempoh masa yang
ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
6.2 Aras i ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
9.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara
kelas kebaikan menyertai Unit
Beruniform.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Perumpamaan atau bidalan yang
sesuai. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Pendidikan Moral
2)Nilai- Pandai hidup
berdikari
3) KBT- Sikap Bersyukur.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 18 ( 28 April -01 Mei 2014 )
Tarikh
|
30 April 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4k2 )
|
Masa
|
( 10.20- 11.30 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa- Ayat Aktif dan Ayat Pasif.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami perbezaan Ayat
Aktif dan Ayat Pasif.
b) Dapat menukarkan Ayat Aktif
kepada Ayat Pasit dan sebaliknya.
|
Fokus Utama
|
4.2 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas tentang Ayat Aktif dan Ayat Pasif.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh bilangan. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Kemahiran membanding bezakan yang terbaik.
3) KBT- Belajar cara
belajar.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
40% pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR
HARIAN MINGGU KE 18 (
28 April -
01 Mei 2014 )
Tarikh
|
31 April 2014
|
Hari
|
Khamis.
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K2, 5K8 )
|
Masa
|
( 7.05-8.15 ), (
11.30-12.40 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa- kata Sendi Nama.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami penggunaan Kata
Sendi Nama.
b) Dapat memberi 2 contoh yang baik.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
4.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas penggunaan Kata Sendi
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata dan ayat tanya. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Bersemangat positif selalu.
3) KBT- Pandai menghargai
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
65 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR
HARIAN MINGGU KE
18 ( 28 April-
01 Mei 2014 )
Tarikh
|
31 April 2014
|
Hari
|
Khamis.
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 10.20-11.30 ),
|
Tajuk
|
Karangan - Faedah sektor
pertanian kepada Negara.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menulis pengenalan dan
kesimpulan dengan baik.
b) Dapat menyiapkan latihan
tersebut.
|
Fokus Utama
|
4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
7.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas teknik
menulis pengenalan dan kesimpulan.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan contoh-contoh yang
sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata dan Imbuhan
Ter. ( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Bersikap sederhana.
3) KBT- Semangat bekerjasama.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
65 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR
HARIAN MINGGU KE
18 ( 28
April - 01 Mei 2014 )
Tarikh
|
01 Mei 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 9.40- 10.40 )
|
Tajuk
|
CUTI HARI PEKERJA
|
RANCANGAN MENGAJAR
HARIAN MINGGU KE
19 ( 5 – 9
Mei 2014 )
Tarikh
|
05 Mei 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Kelas
|
2 masa ( 5K10, 5K8,
5K2 )
|
Masa
|
( 7.05-8.15 ), ( 8.15-9.25 ), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas- Ulangkaji Cerpen
Tingkatan 4- Ibu dan ceper.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Guru menerangkan cerpen di atas secara kelas.
b) Dapat menyiapkan latihan
soalan kefahaman.
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas
cerpen tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa Melayu ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Moral
2)Nilai- Pandai menghormati rakan sebaya.
3) KBT- Membuat pilihan
terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR
HARIAN MINGGU KE
19 ( 05- 09
Mei 2014 )
Tarikh
|
06 Mei 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K2, 5K10, 5 K8 )
|
Masa
|
( 7.10-8.15 ), (9.45- 10.55 ), (
11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Komsas- Sambungan ulangkaji Cerpen.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami secara keseluruhan isi cerpen tersebut.
b) Dapat membuat nota sinopsis,
tema, persoalan dan lain-lain
|
Fokus Utama
|
7.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas,
isi cerpen tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
nota sambil di bimbing oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Agama
2)Nilai- Menghormati keputusan
orang lain.
3) KBT- Membuat pilihan
terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 19 (
05-09 Mei 2014 )
Tarikh
|
07 Mei 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 10.20- 11.30 ),
|
Tajuk
|
Karangan Fakta- Ulangkaji. Remaja
dan Tekanan hidup. Cara-cara remaja
menghadapi tekanan dalam kehidupan
yang mencabar
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Dapat menulis pengenalan karangan dengan baik.
b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam
tempoh masa
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas,
cara penulisan pengenalan dengan baik.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat penyata ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Moral
2)Nilai- Menghormati rakan
sebaya dan orang yang
lebih tua.
3) KBT- Membuat pilihan
terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 19
( 05- 09 Mei 2014 )
Tarikh
|
08 Mei 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K2, 5 K8 )
|
Masa
|
( 7.05- 8.15 ), ( 11.30- 12.40
)
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa- Latihan Ulangkaji. Kata Sendi Nama.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Menulis ayat yang betul dengan penggunaan kata
sendi
b) Dapat menulis 10-15 ayat
dengan betul.
|
Fokus Utama
|
4.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas,
penggunaan Kata Sendi
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat perintah ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sejarah
2)Nilai- Menghormati antara stu sama lain.
3) KBT- Membuat pilihan
terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR
HARIAN MINGGU KE 19
( 05- 09
Mei 2014 )
Tarikh
|
08 Mei 2014
|
Hari
|
Khamis.
|
Kelas
|
2 masa ( 4 K2 )
|
Masa
|
( 10.20-
11.30 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa- Ulangkaji. Golongan Kata Kerja. ( Membina Ayat )
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Membuat sekurang-kurangnya
10 ayat yang lengkap dan betul.
b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam
tempoh masa
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas,
guru mengarahkan pelajar mencari makna –perkataan.(Merujuk Kamus yang
mereka bawa )
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan ( 2-4
contoh yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan
pakaian dan makanan
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT- Membuat pilihan
terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU KE
19 ( 05- 09
Mei 2014 )
Tarikh
|
09 Mei 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 5 K10 )
|
Masa
|
( 9.40- 10.40
)
|
Tajuk
|
Sambungan Cerpen- Memori
Seorang Tua- Ulangkaji.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami maksud
isi cerpen tersebut
b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam
tempoh masa
|
Fokus Utama
|
7.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas,
cara-cara memahami cerpen
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat Penyata.. ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Moral
2)Nilai- Memahami budaya
agama lain.
3) KBT- Membuat pilihan
terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 19 ( 05- 09
Mei 2014 )
Tarikh
|
09 Mei l 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 4K2 )
|
Masa
|
( 8.15- 9.25 )
|
Tajuk
|
Komsas- Prosa Tradisional-
Ulangkaji . Pelayaran yang Penuh Peristiwa.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memahami maksud
isi keseluruhan prosa
tersebut.
b) Dapat menyiapkan latihan tersebut dalam
tempoh masa
|
Fokus Utama
|
6.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas, maksud dan isi prosa tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Ayat penyata ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur sejarah.
2)Nilai- Menghargai nilai-nilai sejarah tempatan.
3) KBT- Membuat pilihan
terbaik.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
|
Refleksi
|
60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR
HARIAN MINGGU KE 20
( 12-
16 Mei 2014 )
Bil
|
Hari
|
Tarikh
|
Kelas / perkara.
|
01
|
Isnin
|
12 Mei 2014
|
5K10,5K8, 5K2- Peperiksaan Pertengahan
Tahun
|
02
|
Selasa
|
13 Mei 2014
|
CUTI WESAK
|
03
|
Rabu
|
14 Mei 2014
|
4K2-Peperiksaan pertengahan Tahun
|
04
|
Khamis
|
15 Mei 2014
|
5K2, 4K2, 5K8-Peperiksaan pertengahan
Tahun
|
05
|
Jumaat
|
16 Mei 2014
|
4K2, 5K10- peperiksaan Pertengahan
Tahun.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 21 ( 19 -
23 Mei 2014 )
Bil
|
Hari
|
Tarikh
|
Kelas/ perkara
|
01
|
Isnin
|
19 Mei 2014
|
5K10, 5K8, 5 K2-peperiksaan pertengahan tahun
|
02
|
Selasa
|
20 Mei 2014
|
5K2, 5K10, 5K2- peperiksaan pertengahan Tahun
|
03
|
Rabu
|
21 Mei 2014
|
4K2-Peperiksaan pertengahan Tahun
|
04
|
Khamis
|
22Mei 2014
|
5K2,4K2, 5K8- Peperiksaan pertengahan Tahun
|
05
|
Jumaat
|
23 Mei 2014
|
4K2,5K10-peperiksaan Pertengahan Tahun
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 22 (
26- 30 Mei 2014 )
Bil
|
Hari
|
Tarikh
|
Kelas/ perkara
|
01
|
Isnin
|
26 Mei 2014
|
Taklimat SPM (U) di UPP Sarikei
|
02
|
Selasa
|
27 Mei 2014
|
5K2, 5K10, 5K2- peperiksaan pertengahan Tahun
|
03
|
Rabu
|
28 Mei 2014
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
04
|
Khamis
|
29 Mei 2014
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
05
|
Jumaat
|
30 Mei 2014
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 23 (
02- 06 Jun 2014 )
Bil
|
Hari
|
Tarikh
|
Kelas/ perkara
|
01
|
Isnin
|
02 Jun 2014
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
02
|
Selasa
|
03 Jun 2014
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
03
|
Rabu
|
04 Jun 2014
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
04
|
Khamis
|
05 Jun 2014
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
05
|
Jumaat
|
06 Jun 2014
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 24 (
09- 13 Jun
2014 )
Bil
|
Hari
|
Tarikh
|
Kelas/ perkara
|
01
|
Isnin
|
09 Jun 2014
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
02
|
Selasa
|
10 Jun 2014
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
03
|
Rabu
|
11 Jun 2014
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
04
|
Khamis
|
12 Jun 2014
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
05
|
Jumaat
|
13 Jun 2014
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 25 (
16- 20 Jun 2014
)
Bil
|
Hari
|
Tarikh
|
Kelas/ perkara
|
01
|
Isnin
|
16 Jun 2014
|
Ujian Lisan BM di SMK Kota Smarahan
|
02
|
Selasa
|
17 Jun 2014
|
Ujian Lisan BM di SMK Kota Samarahan
|
03
|
Rabu
|
18 Jun 2014
|
Ujian Lisan di Sekolah Tunas Bakti
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 25 ( 16-
20 Jun 2014 )
Tarikh
|
19 Jun 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 5K2 ), ( 5K8 )
|
Masa
|
( 7.05-8.15
), ( 11.30- 12.40 )
|
Tajuk
|
Tatabahasa- Mengenalpasti kesalahan Imbuhan dan ejaan
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Membuat 10- 15 ayat yang
mengandungi kesalahan imbuhan dan ejaan.
b) Dapat menyiapkan nota dalam
tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas,
mengenalpasti ejaan dan imbuhan pada ayat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan tempat tinggal.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT- Membuat pilihan
terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN MINGGU
KE 25 ( 16 –
20 Jun 2014 )
Tarikh
|
19 Jun 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Kelas
|
2 masa ( 4 K2 )
|
Masa
|
( 10.20- 11. 30 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa- Memperbaiki
kesalahan Ejaan dan Imbuhan.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memperbaiki 10- 15 ayat
yang mengandungi kesalahan tersebut.
b) Dapat menyiapkan kerja
dalam tempoh masa ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas,
tentang kesalahan tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT- Membuat pilihan
terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 25 ( 16- 20
Jun 2014 )
Tarikh
|
20 Jun 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Kelas
|
2 masa ( 5K2 )
|
Masa
|
( 9.40- 10.40 ),
|
Tajuk
|
Tatabahasa- Mengenalpasti kesalahan Imbuhan dan ejaan
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Membuat 10- 15 ayat yang
mengandungi kesalahan imbuhan dan ejaan.
b) Dapat menyiapkan nota dalam
tempoh masa yang ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
3.6 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.5 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas,
mengenalpasti ejaan dan imbuhan pada ayat.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Penjodoh Bilangan
( 2-4 contoh yang
sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan tempat tinggal
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT- Membuat pilihan
terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR
HARIAN MINGGU KE 25
( 16- 20 Jun
2014
)
Tarikh
|
20 Jun 2014
|
Hari
|
Jumaat.
|
Kelas
|
2 masa ( 4 K2 )
|
Masa
|
( 8.15- 9.25 )
|
Tajuk
|
Pengetahuan Tatabahasa-
Memperbaiki kesalahan Ejaan dan Imbuhan.
|
O)bjektif
|
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat
a) Memperbaiki 10- 15 ayat
yang mengandungi kesalahan tersebut.
b) Dapat menyiapkan kerja
dalam tempoh masa ditetapkan.
|
Fokus Utama
|
3.8 Aras iii ( ii )
|
Fokus Sampingan
|
10.4 Aras 3 ( ii)
|
Aktiviti
|
1) Penerangan secara kelas,
tentang kesalahan tersebut.
2) Bersoaljawab dengan pelajar-pelajar dengan memberi contoh yang sesuai.
3) Pelajar-pelajar membuat
latihan sambil dibimbing
oleh guru.
|
Sistem bahasa
|
Peribahasa Melayu ( 2-4 contoh
yang sesuai )
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu-Unsur Sains
2)Nilai- Menjaga kebersihan diri sendiri.
4)BBM-Buku rujukan, papan tulis, pembaris.
3) KBT- Membuat pilihan
terbaik.
|
Refleksi
|
60 % pelajar boleh siap. Latihan Kerja rumah bagi yang
belum siap.
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MINGGU KE 26 ( 23 -27
Jun 2014 )
Bil
|
Tarikh
|
Hari
|
Perkara
|
01
|
23 Jun 2014
|
Isnin
|
Karnival Sukan Tahunan
|
02
|
24 Jun 2014
|
Selasa
|
Karnival Sukan Tahunan
|
03
|
25 Jun 2014
|
Rabu
|
Karnival Sukan Tahunan
|
04
|
26 Jun 2014
|
Khamis
|
Karnival Sukan Tahunan
|
05
|
27 Jun 2014
|
Jumaat
|
Karnival Sukan Tahunan
|
No comments:
Post a Comment